Citat:
Ursprungligen postat av
Locifer
Jag ska inte säga att jag känner igen mig i Niklas för det gör jag inte. Jag är betydligt mer känslomässig. Eldigare eller vad man ska säga. Kort stubin. Dåligt tålamod. Mer krass. Mindre romantisk. Men ja, jag faller också i fällan ibland att jag sätter kvinnan på piedestal och inte tar för mig. Dvs jag blir "för snäll".
Tycket dock att det solkar ner hela kvinnosläktet att det ens finns problematik runt att en man kan vara "för snäll".
Citat:
Ursprungligen postat av
Locifer
Skilsmässan går igenom om några veckor.
Ja jag ser både positiva och negativa egenskaper hos kvinnor. Ser stor skillnad på min son och min dotter. Min dotter är mer manipulativ. Men hon är jävligt härlig samtidigt.
En man kan inte vara för snäll, det man menar när man säger så är att han saknar integritet, självförtroende, civilkurage eller har en medioker personlighet. Killar som inte vågar stå för sin åsikt, som är konflikträdda och inte står stadigt när det blåser. John som flera har berömt här var just väldigt snäll – det är aldrig där skon klämmer, det är nåt annat man menar.
Egenskaper som du beskriver hos dig (kort stubin, dåligt tålamod, krass) är obehagligt – ditt problem är snarare det än snällhet. Det är inte heller egenskaper som brukar hänga ihop med en man som kallas "för snäll". Reagerar också på ditt uttryck "inte tar för mig", vet inte vad du menar men även det låter obehagligt.
Du ägnar för mycket tid åt att kategorisera istället för att se att alla är individer. Din dotter är inte manipulativ för att hon är tjej, utan för att hon har ärvt och utvecklat just de egenskaperna. Det kunde lika gärna ha varit din son som hade blivit den "härliga och manipulativa".
Som jag skrivit innan verkar du bära på kvinnohat. Om du är mitt i en skilsmässa så kan jag förstå att det kan bli så, men det kommer inte gynna dina framtida relationer att skapa stereotyper kring kvinnor som inte stämmer med verkligheten. Det ger dig en dålig ingång från start.