Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-15, 08:55
  #1
Medlem
Lyckholms avatar
Någon som vet vad som låg bakom hans psykiska "problem" egentligen? Hade han någon speciell anledning att vara mano-depressiv? Han hoppade ju framför pendeltåget i trakterna kring Sollentuna 1997.

Jag har alltid undrat om det var någon speciell händelse eller företeelse som låg bakom de depressioner som plågade honom. Led han av schizofreni? Hade han en sexuell läggning han inte trivdes med (sådant förekommer)? Eller var han fast i något slags beroende som gjorde att han blev deprimerad? Eller var det de "misslyckade" äktenskapen (vet inte om han hade fler än det med Lotta Ramel) som gjorde honom deprimerad? Piller-missbruk? Alkohol? Han var ju med i någon sekt ett tag, men det var förmodligen för att komma över de där depressionerna.

Någon som vet?
Citera
2005-09-15, 09:15
  #2
Medlem
Han led av schizofreni...

En intervju med hans bror Kenneth om detta finns på http://expressen.se/index.jsp?a=428814
Citera
2005-09-15, 09:27
  #3
Medlem
Vem var Ted Gärdestads dotter, visst är det någon skådespelerska?
Citera
2005-09-15, 09:55
  #4
Medlem
Trashankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotta76
Vem var Ted Gärdestads dotter, visst är det någon skådespelerska?

Sascha Zacharias

Skilda världar (1996-1998). TV-serie.
Anni '60 (1999). TV-serie.
Questa casa non è un albergo (2000). TV-serie.
Primetime Murder (2000).
Hotel Seger (2000). TV-serie.
Kärlekens språk 2000 (2004).
Citera
2005-09-15, 10:01
  #5
Medlem
NoMatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashanken
Sascha Zacharias

Skilda världar (1996-1998). TV-serie.
Anni '60 (1999). TV-serie.
Questa casa non è un albergo (2000). TV-serie.
Primetime Murder (2000).
Hotel Seger (2000). TV-serie.
Kärlekens språk 2000 (2004).

Nänä, Sascha är dotter till Ann Zacharias och Sven-Bertil Taube. Inte till Ted, såvitt jag vet så hade inte Ted några barn.
http://www.passagen.se/aktorer/tv4/s...zacharias.html

Edit: Lade till länken.
Citera
2005-09-15, 10:04
  #6
Medlem
Trashankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMatter
Nänä, Sascha är dotter till Ann Zacharias och Sven-Bertil Taube. Inte till Ted, såvitt jag vet så hade inte Ted några barn.
http://www.passagen.se/aktorer/tv4/s...zacharias.html

Edit: Lade till länken.

Var lite för snabb, fick för mig att han var pappa till Ann Zacharias barn
Citera
2005-09-15, 10:07
  #7
Medlem
NoMatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashanken
Var lite för snabb, fick för mig att han var pappa till Ann Zacharias barn


Jag var visst också lite snabb, för vid vidare sökning, så visar det sig att han HAR två barn med Ann, men tydligen inte just den dottern då.
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_10515358.asp
Citera
2005-09-15, 10:09
  #8
Medlem
NoMatters avatar
Teds barn med Ann heter Sara och Marc och torde vara 23 resp. 21 år idag.
Citera
2005-09-15, 13:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Någon som vet vad som låg bakom hans psykiska "problem" egentligen? Hade han någon speciell anledning att vara mano-depressiv?

Jag har alltid undrat om det var någon speciell händelse eller företeelse som låg bakom de depressioner som plågade honom. Led han av schizofreni?

Någon som vet?

Man behöver ingen anleding för att vara manodepressiv, lika lite som manbehöver en anledning till att få cancer.
Och lider man Schizofreni så är man inte manodepressiv, det är två olika sjukdomar.
Citera
2005-09-15, 13:49
  #10
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Man behöver ingen anleding för att vara manodepressiv, lika lite som manbehöver en anledning till att få cancer.
Och lider man Schizofreni så är man inte manodepressiv, det är två olika sjukdomar.

Jaja, det var dåligt formulerat av mig, men ni förstår vad jag menade.
Citera
2005-09-15, 18:43
  #11
Medlem
Wendigos avatar
Å andra sidan är det inte så att ett bipolärt tillstånd - så heter manodepressivitet numera - förhindrar att man samtidigt lider av schizofreni. Många av de som söker in till den öppna psykvården, det som nu finns kvar av den, tas aldrig in för utredning, så det är ofta omöjligt att veta vad en person lider av enbart genom att analysera deras ord / gärningar post mortem.
Citera
2005-09-16, 00:06
  #12
Medlem
Kyparens avatar
Jag vet att Ted brukade sitta på bussen ut mot sollentuna och ha dialoger med sig själv, det är väl lite åt det schitzofrena hållet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback