Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-01, 11:59
  #97
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar
Jag har namngett klubbar där de sparras på samma grad av fullkontakt som de MMA, Thai, Kickboxning och Boxnings-klubbar jag tränat på, så jag har ju belägg för att det du säger inte är korrekt. Och eftersom jag har tränat en hel del markkamp i KM så vet jag ju att du har fel där också. Vad är egentligen diskussionen och problemet? Att jag skulle ljuga och du tala sanning? Jag har namngett klubbar så att man kan kontrollera det jag säger, du däremot har inte gjort det trots otaliga efterfrågningar. Sedan vill jag bara tillägga att hård sparring i sig inte är något man behöver, eller bör köra varje vecka för att bli en så bra utövare av vad man nu tränar för någonting som innehåller kampmoment. Det gäller att träna smart, drilla mer, träna mer fotarbete, träna explosivitet och styrka på ett smart sätt, och absolut inte börja sparras stående för tidigt. Sparring utan tex bra huvudrörelser, fotarbete och strikingtekniker, bra fys och bra kombinationer är verkligen inte en klok väg att gå. Man har bara en hjärna och den läker inte bra.

Vettigt angående sparringen. Som jag skrev tidigare så ökar vi hårdheten successivt.
När avanceradegruppen sparrar med full utrustning, allt från hjälmar, bröstharnesk, benskydd mm så är det med i princip fullt ställ. Likaså teknikövningar som utförs med full skyddsutrustning.
Sparringen går ju ut på att träna lite hårdare, lära sig avståndsbedömning, timing och koordination, tekniker mm, inte att knocka eller skada sin partner. Och det gäller att anpassa och successivt öka hårdheten och anpassa den efter förmågan hos bägge parter.
Angående sparringen så har jag för övrigt inte uttryckt det som DIP återger.

Citat:
Ursprungligen postat av DIP
Därav att en stor del av den inledande kritiken (som f.ö bekräftas av bla din bundsförvant Whiplars) handlande om att KM som sådan inte erbjuder sparring på en vettig nivå, utan man hamnar som bäst i lättare sparring situationer.
Jag har inte sagt något om vettiga nivåer, och absolut inget om att man som bäst hamnar i lättare sparringsituationer. Det var DIP som använde uttrycket, men som vanligt så svarade han inte på min fråga vad som menas med vettig sparring.....
Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
” För övrigt så framgår det inte vad som menas med vettig sparring. Det framgår inte vilken skala du hänvisar till.....”)

Tråden kan säkert utvecklas och få ett intressant innehåll, men att hålla på med meningslöst pladder och inte svara på frågor eller bara hänvisa till konstiga slutsatser leder inte diskussionen framåt.
Att diskutera med såna som konsekvent undviker att svara på frågor som direkt visar att dom har fel är helt meningslöst. Istället blir det bara kryptiska uttalande och teser om ex ålder, persontyp, verkningslösa tekniker (men bara för vissa), falsk marknadsföring och att all självförsvarsträning i princip står och faller med fullkontaktssparringen.
Resonemangen är lika dumma som att man måste träna alla existerande marktekniker för att kunna klara sig i en streetfight som ev hamnar på marken. Jag skulle säga att scenarieträningarna i KM där det tränas mot vapen, flera motståndare, trånga utrymmen etc etc är betydligt viktigare än att träna utvidgad markträning och fullkontaktssparring. Har ganska nyligen sett videoexempel på hur MMA-utövare av världsklass åker på riktigt med däng i gatufighter, där dom inte har en susning om vad som kan hända när regelverket saknas. Sånt som vi tränar rätt mycket på....
Som sagt jag fortsätter gärna att diskutera KM i tråden, men släpper alla troll och tangentbordwarriors inlägg
Citera
2014-12-01, 13:27
  #98
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Vettigt angående sparringen. Som jag skrev tidigare så ökar vi hårdheten successivt.
När avanceradegruppen sparrar med full utrustning, allt från hjälmar, bröstharnesk, benskydd mm så är det med i princip fullt ställ. Likaså teknikövningar som utförs med full skyddsutrustning.
Sparringen går ju ut på att träna lite hårdare, lära sig avståndsbedömning, timing och koordination, tekniker mm, inte att knocka eller skada sin partner. Och det gäller att anpassa och successivt öka hårdheten och anpassa den efter förmågan hos bägge parter.
Angående sparringen så har jag för övrigt inte uttryckt det som DIP återger.


Jag har inte sagt något om vettiga nivåer, och absolut inget om att man som bäst hamnar i lättare sparringsituationer. Det var DIP som använde uttrycket, men som vanligt så svarade han inte på min fråga vad som menas med vettig sparring.....


Tråden kan säkert utvecklas och få ett intressant innehåll, men att hålla på med meningslöst pladder och inte svara på frågor eller bara hänvisa till konstiga slutsatser leder inte diskussionen framåt.
Att diskutera med såna som konsekvent undviker att svara på frågor som direkt visar att dom har fel är helt meningslöst. Istället blir det bara kryptiska uttalande och teser om ex ålder, persontyp, verkningslösa tekniker (men bara för vissa), falsk marknadsföring och att all självförsvarsträning i princip står och faller med fullkontaktssparringen.
Resonemangen är lika dumma som att man måste träna alla existerande marktekniker för att kunna klara sig i en streetfight som ev hamnar på marken. Jag skulle säga att scenarieträningarna i KM där det tränas mot vapen, flera motståndare, trånga utrymmen etc etc är betydligt viktigare än att träna utvidgad markträning och fullkontaktssparring. Har ganska nyligen sett videoexempel på hur MMA-utövare av världsklass åker på riktigt med däng i gatufighter, där dom inte har en susning om vad som kan hända när regelverket saknas. Sånt som vi tränar rätt mycket på....
Som sagt jag fortsätter gärna att diskutera KM i tråden, men släpper alla troll och tangentbordwarriors inlägg
Du har helt rätt, jag ska släppa alla troll och tangentbordwarriors jag med. Och jag förstod att du inte uttryckt det DIP skrev, det är bara han som har lite problem med språket och lite annat.

Klokt angående sparringen, det gäller att spara på hjärnskador så mycket man bara är möjligt, annars så kanske man orsakar en av de skador man genom träningen vill minska risken för.

För att ytterligare diskutera Krav Maga så är min plan att börja träna det igen absolut senast efter sommaren, när det blir beror lite på om vi ska flytta eller ej bland annat. Det är fascinerande att se hur den enkla principen "man blir bäst på det man tränar på" som finns i all idrott totalt försvinner hos en hel del konservativa kampsportsutövare, men så verkar det ju vara inom alla områden i samhället, det finns alltid en konservativ och reaktionär klick som stretar emot.

När jag studerat militärhistoria så tycker jag att det är otroligt intressant att läsa om innovationer, bland annat när motorburna fordon med påmonterade vapen testades av USA i Mexikostriderna tex, trots framgångarna så fanns det många, många generaler osv som vägrade inse fakta och stretade emot en satsning på det, människans ego är många gånger en destruktiv kraft då man effektivt vägrar ta in nya fakta på ett neutralt och objektivt sätt.

Hur ofta tränar du förresten och hur kombinerar du det med styrketräning(om du gör det)?
Citera
2014-12-01, 14:48
  #99
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar
Du har helt rätt, jag ska släppa alla troll och tangentbordwarriors jag med. Och jag förstod att du inte uttryckt det DIP skrev, det är bara han som har lite problem med språket och lite annat.

Klokt angående sparringen, det gäller att spara på hjärnskador så mycket man bara är möjligt, annars så kanske man orsakar en av de skador man genom träningen vill minska risken för.

För att ytterligare diskutera Krav Maga så är min plan att börja träna det igen absolut senast efter sommaren, när det blir beror lite på om vi ska flytta eller ej bland annat. Det är fascinerande att se hur den enkla principen "man blir bäst på det man tränar på" som finns i all idrott totalt försvinner hos en hel del konservativa kampsportsutövare, men så verkar det ju vara inom alla områden i samhället, det finns alltid en konservativ och reaktionär klick som stretar emot.

När jag studerat militärhistoria så tycker jag att det är otroligt intressant att läsa om innovationer, bland annat när motorburna fordon med påmonterade vapen testades av USA i Mexikostriderna tex, trots framgångarna så fanns det många, många generaler osv som vägrade inse fakta och stretade emot en satsning på det, människans ego är många gånger en destruktiv kraft då man effektivt vägrar ta in nya fakta på ett neutralt och objektivt sätt.

Hur ofta tränar du förresten och hur kombinerar du det med styrketräning(om du gör det)?

Som det är nu så minst 2 ggr / vecka. Men försöker hoppa in på annat när det går och då blir det helst kickboxing. Inget gym just nu men konditionsträning. Bra att kunna springa 110 m snabbt!
Citera
2014-12-04, 09:18
  #100
Medlem
Krav Maga är helt klart det bästa jag någonsin har satsat på dessa 3 år, jag själv tränade på house of champions i göteborg och det byggde upp både mitt mentala självförsvar (självförtroendet) och fysiska. Vi fick lära oss väldigt mycket "in-depth". Våran tränare hade ett helt 1h 30 min pass om hur man enkelt kan tillverka farliga vapen och samtidigt så visade han oss hur enkelt man kan gömma en mini kniv. Jag rekommenderar detta till alla som känner sig väldigt svaga.
Citera
2014-12-04, 10:19
  #101
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maphack
Krav Maga är helt klart det bästa jag någonsin har satsat på dessa 3 år, jag själv tränade på house of champions i göteborg och det byggde upp både mitt mentala självförsvar (självförtroendet) och fysiska. Vi fick lära oss väldigt mycket "in-depth". Våran tränare hade ett helt 1h 30 min pass om hur man enkelt kan tillverka farliga vapen och samtidigt så visade han oss hur enkelt man kan gömma en mini kniv. Jag rekommenderar detta till alla som känner sig väldigt svaga.
Ja, både Krav Maga och Defendo är utan tvekan riktigt bra självförsvarsträning. Det är klart att det kan variera i kvalitet mellan klubbar och instruktörer, men som självförsvar betraktat är det grymt.
Rent allmänt så är träningen bra, liksom all kampsportsträning, men med bra fokus på realistiska självförsvarssituationer. Sen måste man komma ihåg att det finns inga garantier för hur bra det fungerar i verkligheten, det viktigaste finns i skallen på utövaren.
Citera
2014-12-09, 17:10
  #102
Medlem
Realmadridrulezs avatar
Till @Dip

https://www.youtube.com/watch?v=SRwK_LpgBl8
Det går inte o skådespela scenarion vah?
Citera
2015-02-16, 13:10
  #103
Medlem
Argpatriots avatar
Hur är den fysiska träningen?
Är det mycket gym eller kroppsvikt?
Citera
2015-03-18, 01:07
  #104
Medlem
Synd att tråden spårade redan när en del blandar ihop kampsport och kampkonst/självförsvar.

Ser att en del, vilket också har nämnts, är hämtat från karaten. Och jo, då det förekommer block/attack samtidigt även i karaten. Väldigt mycket faktiskt när du når lite mer avancerad nivå. Karatens system bygger även den på snabba "fula" avslut. Nu pratar jag naturligtvis om den ursprungliga karaten som kampkonst.

Ni pratar mycket om fullkontakt. Har inget emot MMA, thai et.c. Det är ju sporter. För mig är det att blanda äpplen och päron.

Det är svårt att träna tekniker som innebär krossade struphuv, trasiga leder och skrevskarkar i fullkontakt eller hur?

Synd! Hade varit trevligt med en intressant tråd om Krav Maga.
Citera
2015-03-18, 13:49
  #105
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ni pratar mycket om fullkontakt. Har inget emot MMA, thai et.c. Det är ju sporter. För mig är det att blanda äpplen och päron.

Det är svårt att träna tekniker som innebär krossade struphuv, trasiga leder och skrevskarkar i fullkontakt eller hur?

Skillnaden brukar vara att personer inom yrken där våld är vanligt är redan vana med just våldet och "fullkontakt". Därför brukar jujutsu och aikido vara mer användbart för bl.a. poliser som kan applicera tekniker i praktiken. Vanliga utövare kan däremot behöva få känna på hur ett slag faktiskt känns och hur det känns att slå någon på riktigt.

Det är bra att ha fulknep men om man inte kan träffa huvudet med tillräcklig kraft under riktig sparring, hur ska man då kunna iskallt få in en fullträff i struphuvud?

Av vad jag har läst i liknande trådar och av Whiplars svar så verkar dock många KM klubbar har lagom dos med sparring. Kanske inte lika inriktat på överlevnad överlag men bra för vad de vill lära ut.
Citera
2016-03-28, 20:14
  #106
Medlem
Finns det någon här som tränat Krav Maga i Lund och/eller Malmö och kan delge erfarenheter av detta?
Citera
2018-03-28, 15:56
  #107
Medlem
UncleBerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightstrangler
Ja, det såg jag på nätet! Det kanske kan vara något? Riktigt nice lokal på hemsidan! Någon erfarenhet från klubben?
Flesta krav klubbar är tyvärr rent skit skapat för att pumpa svenssons på pengar.

Man får drilla lite tekniker som bara funkar när moståndaren slår med 50% kraft.

Vill du lära dig något som faktiskt fungerar så är det MMA, brottning/BJJ eller thaiboxning som gäller. Framförallt för att stora delar av träningen sker i sparring.

Det är i sparring du lär din kropp reagera på skarpt läge. Utan sparring kan du drilla i 10 år och ändå vara en värdelös fighter.
Citera
2018-03-28, 22:03
  #108
Medlem
Midnightstranglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleBert
Flesta krav klubbar är tyvärr rent skit skapat för att pumpa svenssons på pengar.

Man får drilla lite tekniker som bara funkar när moståndaren slår med 50% kraft.

Vill du lära dig något som faktiskt fungerar så är det MMA, brottning/BJJ eller thaiboxning som gäller. Framförallt för att stora delar av träningen sker i sparring.

Det är i sparring du lär din kropp reagera på skarpt läge. Utan sparring kan du drilla i 10 år och ändå vara en värdelös fighter.

Nja, vet i fan om jag håller med dig här.. inte alls faktiskt. Fördelen med Krav är ju att det är baserat på kroppens reaktioner vid en situation där du blir uppjagad och uppstressad. För det första så vill du ju inte ligga och hålla på med massa konstiga låsningar då på marken... skulle du få till nåt lås, vad ska du göra efter det då? Man måste ju ta sig därifrån ju... Krav Maga bygger ju på mycket slag och sparkar mot genitalier och ögon, det verkar ju smartare än att ligga och brotta och låsa? Jag är rätt kort och liten, så det måste ju vara bättre att skrevsparka och springa??
Sen så hela vapenbiten med kniv och sånt, dem försvaren finns ju inte i BJJ och mma tex. Läste på nätet att Krav maga tränas av polisen och militären i hela världen, skulle det va skit så skulle dem inte använda det. Krav Maga har även en del som är mot flera motståndare, det saknar alla andra ”sporter”... nja, Krav Maga är nog ett av dem bättre alternativen...
Thaiboxning är tufft och hårt klart, men man ska klara sig i tingsrätten med efter en situation. Tror en snabb skrevspark och springa ifrån(med garanterad respons) är bättre är ett gäng med thaisparkar på låret... (om jag har tur så får jag resultat, vilket kräver att jag tränat läääänge och kan sparka hårt. Vill också mena att är det snö eller isgata så kan jag inte sparka så hårt utan att ramla).

Jag har kört BJJ i Sthlm, det är coolt - men självförsvar? NEJ!!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback