Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-29, 22:27
  #109
Medlem
UncleBerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightstrangler
Nja, vet i fan om jag håller med dig här.. inte alls faktiskt. Fördelen med Krav är ju att det är baserat på kroppens reaktioner vid en situation där du blir uppjagad och uppstressad. För det första så vill du ju inte ligga och hålla på med massa konstiga låsningar då på marken... skulle du få till nåt lås, vad ska du göra efter det då? Man måste ju ta sig därifrån ju... Krav Maga bygger ju på mycket slag och sparkar mot genitalier och ögon, det verkar ju smartare än att ligga och brotta och låsa? Jag är rätt kort och liten, så det måste ju vara bättre att skrevsparka och springa??
Sen så hela vapenbiten med kniv och sånt, dem försvaren finns ju inte i BJJ och mma tex. Läste på nätet att Krav maga tränas av polisen och militären i hela världen, skulle det va skit så skulle dem inte använda det. Krav Maga har även en del som är mot flera motståndare, det saknar alla andra ”sporter”... nja, Krav Maga är nog ett av dem bättre alternativen...
Thaiboxning är tufft och hårt klart, men man ska klara sig i tingsrätten med efter en situation. Tror en snabb skrevspark och springa ifrån(med garanterad respons) är bättre är ett gäng med thaisparkar på låret... (om jag har tur så får jag resultat, vilket kräver att jag tränat läääänge och kan sparka hårt. Vill också mena att är det snö eller isgata så kan jag inte sparka så hårt utan att ramla).

Jag har kört BJJ i Sthlm, det är coolt - men självförsvar? NEJ!!!
Det märks tydligt att du svalt lögnen. Man kan inte riktigt träna in knivförsvar och sånt där. Pungsparkar och ögonpetningar i all ära men kommer du gå och bli petad i ögonen 3 kvällar i veckan? Nej precis, ni kommer drilla på halvfart på låtsas.

Sen tror jag du underskattar BJJn, visst ute på gatan i ett gruppvev vill man ju hålla sig stående men i en 1v1 är det väldigt fördelaktigt att kunna grappling. Sätt 1 kille på MMA träning och en annan i krav och låt dom slåss efter 1 år. MMA killen kommer vinna 10 av 10 gånger.
Citera
2018-03-30, 01:11
  #110
Medlem
Midnightstranglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleBert
Det märks tydligt att du svalt lögnen. Man kan inte riktigt träna in knivförsvar och sånt där. Pungsparkar och ögonpetningar i all ära men kommer du gå och bli petad i ögonen 3 kvällar i veckan? Nej precis, ni kommer drilla på halvfart på låtsas.

Sen tror jag du underskattar BJJn, visst ute på gatan i ett gruppvev vill man ju hålla sig stående men i en 1v1 är det väldigt fördelaktigt att kunna grappling. Sätt 1 kille på MMA träning och en annan i krav och låt dom slåss efter 1 år. MMA killen kommer vinna 10 av 10 gånger.


Men nu slirar du lite på vad jag skrivit🙄... skulle en MMA kille vara mer tålig för en pungspark eller inryckta ögon? Det handlar till 99% om vem som får in första slaget/sparken... MMA och BJJ har liksom alla andra stilar inget angrepp mot pungen och ögonen? - varför skulle mängdträning, låt oss ta ditt exempel 1år inte funka för att bli en duktig och explosiv skrevsparkare?
Vad är anledningen till att hela världens polis och militär kör KM? Har dem med svalt lögnen? Varför kör polisen inte BJJ istället?
Kan man inte träna in knivförsvar??? Nja, du kommer ju bli skadad - men kan begränsa skadorna genom enklare försvarstekniker som KM har, men BJJ saknar tex. Sen åter igen, självförsvar skall vara jävligt enkelt!! Skrevspark och spring. Inte ligga och böga och koppla nåt grepp. Och absolut INTE om gärningspersonen har en kniv i handen! Då måste du fixera knivhanden först för att inte bli uppkarvad som en skinkstek när du ligger och låser...
intressant att se vad du skriver - men vet i fan om jag delar ditt tänk...
Citera
2018-03-30, 13:09
  #111
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleBert
Text.

Citat:
Ursprungligen postat av Midnightstrangler
Text

Citat:
Ursprungligen postat av UncleBert
Text

Citat:
Ursprungligen postat av Midnightstrangler
Text
Er off topic-diskussion har brutits ut till en mer passande tråd/Mod
Citera
2018-03-30, 16:47
  #112
Medlem
Midnightstranglers avatar
Till var?
Citera
2018-03-30, 16:58
  #113
Avstängd
Trasigatrosors avatar
KM är till för att neutralisera motståndaren så fort som möjligt.

Däremot Systema, där har du ngt.
Citera
2018-03-30, 20:17
  #114
Medlem
UncleBerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightstrangler
Men nu slirar du lite på vad jag skrivit🙄... skulle en MMA kille vara mer tålig för en pungspark eller inryckta ögon? Det handlar till 99% om vem som får in första slaget/sparken... MMA och BJJ har liksom alla andra stilar inget angrepp mot pungen och ögonen? - varför skulle mängdträning, låt oss ta ditt exempel 1år inte funka för att bli en duktig och explosiv skrevsparkare?
Vad är anledningen till att hela världens polis och militär kör KM? Har dem med svalt lögnen? Varför kör polisen inte BJJ istället?
Kan man inte träna in knivförsvar??? Nja, du kommer ju bli skadad - men kan begränsa skadorna genom enklare försvarstekniker som KM har, men BJJ saknar tex. Sen åter igen, självförsvar skall vara jävligt enkelt!! Skrevspark och spring. Inte ligga och böga och koppla nåt grepp. Och absolut INTE om gärningspersonen har en kniv i handen! Då måste du fixera knivhanden först för att inte bli uppkarvad som en skinkstek när du ligger och låser...
intressant att se vad du skriver - men vet i fan om jag delar ditt tänk...
Du gör självklart som du vill. Men om du vill ha en chans vid skarpt läge fungerar inte krav även om det låter bra i praktiken.

Gå själv på några träningar så kommer du märka vad jag snackar om.
Citera
2018-04-07, 17:50
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigatrosor
KM är till för att neutralisera motståndaren så fort som möjligt.

Däremot Systema, där har du ngt.
Va? Så Systema är mycket bättre än KM?
Citera
2018-05-07, 11:48
  #116
Medlem
SANBIKInoSARUs avatar
Jag har kört några pass, och tittar på massor av filmer och det verkar inte finnas någon "kniv mot kniv" träning hos Krav Maga. Är det så?
I alla fal, i de flesta filmer jag har sett, de verkar har ingen aning om hur knivar fungerar.

Eller har jag inte råkat hitta bra filmer?
Citera
2018-05-07, 17:52
  #117
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SANBIKInoSARU
Jag har kört några pass, och tittar på massor av filmer och det verkar inte finnas någon "kniv mot kniv" träning hos Krav Maga. Är det så?
I alla fal, i de flesta filmer jag har sett, de verkar har ingen aning om hur knivar fungerar.

Eller har jag inte råkat hitta bra filmer?
https://www.youtube.com/watch?v=0gfE_y6vPGw
Citera
2018-05-07, 17:54
  #118
Medlem
Blissummers avatar
En intressant podcast om Krav Maga, i detta avsnittet så är Eyal Yanilov gäst.

http://www.kravmagaxd.com/ep-7-krav-...nd-the-system/

https://en.wikipedia.org/wiki/Eyal_Yanilov
__________________
Senast redigerad av Blissummer 2018-05-07 kl. 18:07.
Citera
2018-05-09, 11:42
  #119
Medlem
SANBIKInoSARUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
https://www.youtube.com/watch?v=0gfE_y6vPGw
Precis! du hittade ett jättebra exempel. Bra att du hittade något film om KM med kniv mot kniv.

Italienarna har en tendens att göra mig besviken.

Mina träningskompisar tyckte om filmen också.

Tyvärr kan jag inte förklara tekniker så lätt på svenska, och i alla fall det skulle bli mycket att förklara.
Mina träningskompisar ska hjälpa mig att filma en förklarningsfilm om vad vi tänker om vad denna Italienarna gör och hur vi gör det.
Vi är inte så duktiga med att filma, men vi har mycket roligt med de i alla fal, och då blir träningen inte så ansträngande. Kanske om en vecka är vi färdiga med filmen.
Citera
2018-05-09, 12:20
  #120
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SANBIKInoSARU
Precis! du hittade ett jättebra exempel. Bra att du hittade något film om KM med kniv mot kniv.

Italienarna har en tendens att göra mig besviken.

Mina träningskompisar tyckte om filmen också.

Tyvärr kan jag inte förklara tekniker så lätt på svenska, och i alla fall det skulle bli mycket att förklara.
Mina träningskompisar ska hjälpa mig att filma en förklarningsfilm om vad vi tänker om vad denna Italienarna gör och hur vi gör det.
Vi är inte så duktiga med att filma, men vi har mycket roligt med de i alla fal, och då blir träningen inte så ansträngande. Kanske om en vecka är vi färdiga med filmen.
Posta gärna eventuella youtube-klipp här i tråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback