2014-11-16, 17:10
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Rätt trött på allt anti-bank snack. Visst suger dom ofta men det är ju ingen ideel organisation utan ett vinstdrivande företag precis som Ica eller HM. Man köper en vara eller en tjänst.

Köper man en 1a idag i Stockholm och betalar 25% för att inte få något topplån så landar man iaf på min lägenhet, med dess marknadspris på ungefär samma belopp som jag betalade när det var en hyresrätt. Det som får utgifterna att skena är om man bara lägger 15% och måste amortera ner topplånet, då blir utgifterna stora den 10års-perioden.

Bor du i en bostadsrätt 10år har du sluppit undan upp mot 20% i hyreshöjningar. Dessutom urholkar inflationen värdet på lånet. Du får en löneökning årligen iom inflationen men lånet stannar på samma nivå.

Finns fler aspekter än "banken är blodsugare" att ha i åtanke.

För att inte tala om alla tragedier och förstörda liv dessa lån medfört.
Citera
2014-11-16, 17:12
Bannlyst
Systemet som vi lever i är i fall sedan det att den uppkom. Det är som de första som flygarna som rulla ner sig genom stup och i början tyckte dom att de flög tills de slog i marken. Allt är i fall och det är bara tidsfråga för kollaps.

Till din fråga så visst
Vill jag se kraschen men onte för att andra kan ha det bättre ställt än mig, önskar alla som lyckas med
Se mål de har och lyckats mer lycka, men ser gärna bostadskrasch och andra kollapser för det är roligt att se folk dramatisera finns inget roligare. Ser gärna bostadskrasch i Sverige innan jag själv eventuellt investerar
Citera
2014-11-16, 17:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
För att inte tala om alla tragedier och förstörda liv dessa lån medfört.

Förväxlar du Sverige med något annat land nu eller vill du förtydliga lite?

Att äga en bostadsrätt har på lång sikt positiva aspekter som jag redan förklarat.

Du har hyreshöjningar, det har inte jag.
Din hyra håller alltså ikapp med din löneökning medan mitt gap ökar.
Mitt låns värde minskar samtidigt som värdet på bostaden ökar.
Priserna följer med inflationen, inte lånen.

Sakta men säkert. På sikt blir det mycket. Du har försörjt ditt bostadsbolag men står lottlös.

Du betalar inte ränta till banken direkt. Men det gör du indirekt genom hyran.

Varför kallar du inte din hyresvärd för blodsugare? Tror du dom går med förlust?

Edit: Men jag är såklart ingen expert på området så jag tar gärna motargument.
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-16 kl. 17:49.
Citera
2014-11-16, 17:48
Medlem
altesvedens avatar
Hoppas på ett kraftigt ras., den som är satt i skuld är inte fri! Själv köpte jag mitt hus kontant och har inga lån. nästa vecka går jag och köper guld.
Citera
2014-11-16, 18:18
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Förväxlar du Sverige med något annat land nu eller vill du förtydliga lite?

Att äga en bostadsrätt har på lång sikt positiva aspekter som jag redan förklarat.

Din hyra håller alltså ikapp med din löneökning medan mitt gap ökar.
Mitt låns värde minskar samtidigt som värdet på bostaden ökar.
Priserna följer med inflationen, inte lånen.

Sakta men säkert. På sikt blir det mycket. Du har försörjt ditt bostadsbolag men står lottlös.

Du betalar inte ränta till banken direkt. Men det gör du indirekt genom hyran.

Varför kallar du inte din hyresvärd för blodsugare? Tror du dom går med förlust?

Edit: Men jag är såklart ingen expert på området så jag tar gärna motargument.

Antar att du bor i en drömvärld och blundar för verkligheten men just Sverige har ett av världens fulaste lånecirkus med många tråkiga historier.. Så nä. Köper det jag vill när jag kan cash istället för att ge mina pengar till ngn skojare.. Tror du bankerna driver välgörenhet med dig..De är duktiga säljare och har lyckats i ditt fall..
Citera
2014-11-16, 18:25
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Tror du bankerna driver välgörenhet med dig..De är duktiga säljare och har lyckats i ditt fall..

Nej. Läser du ens mina inlägg?

Citat:
Rätt trött på allt anti-bank snack. Visst suger dom ofta men det är ju ingen ideel organisation utan ett vinstdrivande företag precis som Ica eller HM. Man köper en vara eller en tjänst.

Det betyder inte att det inte finns fördelar med att äga, eller "äga". Alla bor f.ö inte inom Stockholms tullar. Din hyresvärd är också ett vinstdrivande företag.

Ditt försök att slå under bältet misslyckades rätt ordentligt.

Ge lite exemplen. Vi känner säkert alla till hur det går till i USA men jag har inte hört om många liknande historier i Sverige.

Jaja, banker är jätteonda osv men kan du kontra fördelarna med att äga bostaden? Du verkar undvika att kommentera det.
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-16 kl. 18:41.
Citera
2014-11-16, 21:28
Medlem
Du kan glömma krasch när räntorna är så låga och kommer att vara fortsatt låga inom överskådlig tid.

Min analys är att det blir som 2010 när kontantinsatsen höjdes 50% (från 10% till 15%). Det var precis samma snack då som nu. Månaderna innan beslutet klubbaddes rushade priserna ca 4% och efteråt dippade priserna 4% sen låg de stilla ett tag och därefter "glömde marknaden" och rallyt fortsatte. Det är precis vad som kommer hända denna gång med. Det är möjligt att prisstegringen inte fortsätter i samma takt med 10% uppgång på varannat acceptpris men det är ju långt ifrån detsamma som ett rejält prisras. Idag har man förhandsvisningar till förhandsvisningar innan själva visningen och ett attraktivt objekt kan vara bortplockat inom 3 dagar. Efter förändringen kanske det ligger ute en hel vecka istället...

läs
Senast redigerad av jajahaaja 2014-11-16 kl. 21:31.
Citera
2014-11-17, 04:16
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Nej. Läser du ens mina inlägg?

Det betyder inte att det inte finns fördelar med att äga, eller "äga". Alla bor f.ö inte inom Stockholms tullar. Din hyresvärd är också ett vinstdrivande företag.

Ditt försök att slå under bältet misslyckades rätt ordentligt.

Ge lite exemplen. Vi känner säkert alla till hur det går till i USA men jag har inte hört om många liknande historier i Sverige.

Jaja, banker är jätteonda osv men kan du kontra fördelarna med att äga bostaden? Du verkar undvika att kommentera det.

Klart bättre att äga en lägenhet om man nu ska satsa i Sverige som jag inte gör. Att ligga i skuld är inte så bra.. Så istället för att låna är det bättre att spara med bra avkastning och casha en lägenhet och sen se sin investering växa på riktigt istället för vid försäljning ge pengarna tillbaka till banken. Eller lura sig själv...
Citera
2014-11-17, 04:24
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Klart bättre att äga en lägenhet om man nu ska satsa i Sverige som jag inte gör. Att ligga i skuld är inte så bra.. Så istället för att låna är det bättre att spara med bra avkastning och casha en lägenhet och sen se sin investering växa på riktigt istället för vid försäljning ge pengarna tillbaka till banken. Eller lura sig själv...
hahaha, vilka nollor det finns.
Citera
2014-11-17, 16:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Åter igen så är det inte gratis att bo i hyresrätt heller.

Du betalar till ditt bostadsbolag som betalar ränta till banken.

Däremot får du inte ta del av dom positiva effekterna som jag tagit upp utan efter 10år har du 20% högre hyra utan något av värde när du flyttar.

Sen att man inte vill skuldsätta sig kan jag förstå.
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-17 kl. 16:40.
Citera
2014-11-17, 17:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Nej, men BrF har ännunstörre faror. Medlemmarna är ju ekonomiskt ansvariga för alla kostnader. Om de (styrelsen samt seras ekonomiska rådgivare/revisorer) räknat fel så är det medlemmarna som får betala.

För några år sen bodde jag i en förening som fick höja avgifterna med 25% efter problem med taken. Det var faktiskt mindre skoj.
Citera
2014-11-17, 18:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, men BrF har ännunstörre faror. Medlemmarna är ju ekonomiskt ansvariga för alla kostnader. Om de (styrelsen samt seras ekonomiska rådgivare/revisorer) räknat fel så är det medlemmarna som får betala.

För några år sen bodde jag i en förening som fick höja avgifterna med 25% efter problem med taken. Det var faktiskt mindre skoj.

Samtidigt är det väl samma visa när hyresvärden renoverar och höjer hyrorna?

Även om det i ditt fall då är underhåll.

No pain, no gain
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in