2014-11-14, 05:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8style
Man är väll inte speciellt fri om man bor i en hyresrätt med ocker hyra heller

Betydligt mycket friare att göra som man vill, allra helst när hyran är riktigt låg
Citera
2014-11-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Betydligt mycket friare att göra som man vill, allra helst när hyran är riktigt låg
Fast du ska ju ändå bo någonstabs och som hyrestirsk så är du ju betydligt mer inlåst än någon som äger en bostadsrätt. Rörligheten på en bostadsrätt är betydligt högre än en hyresrätt. Behöver du byta hyresrätt till en annan är ofta väldigt mycket svårare än att sälja o köpa ny bostadsrätt.
Citera
2014-11-15, 08:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Fast du ska ju ändå bo någonstabs och som hyrestirsk så är du ju betydligt mer inlåst än någon som äger en bostadsrätt. Rörligheten på en bostadsrätt är betydligt högre än en hyresrätt. Behöver du byta hyresrätt till en annan är ofta väldigt mycket svårare än att sälja o köpa ny bostadsrätt.

Du glömmer att jag inte har min ekonomi låst i en bostad utan på börsen. Jag har hela tiden alternativet att likvidera tillgångar och lägga mellan 50 och 100% cash i en bostad beroende på hur dyr jag vill ha
Citera
2014-11-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin10
men sen de som lånar flera miljoner bara för att få bo i status kvarter de förstår jag inte..
inte av nån avundsjuka , utan bara hur vågar ni?...

och om ni blir sjuka? arbetslösa?

jag har kalkylerat, jag skulle gott o väl klara mig med soc, eller a-kassa om jag skulle bli sjuk eller arbetslös...
men alla andra,

Oftast är ju ett boende i ett s.k. statuskvarter avsevärt mycket säkrare, rent ekonomiskt än motsvarande i ett mindre attraktivt område. Förutom de självklara fördelarna såsom trivselfaktor, barnvänlighet mm så står sig ju värdet stabilare, dessutom får du ju oftast ett generöst mervärde i dina förbättringar på boendet medan det i andra områden finns en övre gräns för värdet.
Har du bara råd initialt är det vanligtvis en bättre affär som inkluderar andra värden per automatik.
Citera
2014-11-15, 10:22
Medlem
Trots hyresregleringar och skenande bostadspriser är det relativt sett billigt att äga sin bostad i Sverige. För fyra år sedan lämnade jag och frun en centralt belägen hyresrätt och flyttade till en villa utanför centrum. Vi betalade strax över 2 mille för huset, lånade 85% som var den regel som gällde då. Vi har idag en lägre boendekostnad per månad än vi hade i lägenheten, dessutom är nästan 3000 till oss själva i form av amorteringar. Visst, vi har fått byta lite vitvaror ur egen ficka men på det hela är det ändå ett mycket prisvärt boende.

För att återknyta till TS då så är det förmodligen så att den ena parten, den som inte är hemma och pysslar, har bra betalt. Det krävs inga fantasilöner för att hyfsat på egen hand kunna lösa ett boende på tre, fyra millar. Det är säkert så att många inte har något intresse av att amortera vilket då är en risk man väljer att ta.

Jag förstår frågan i titeln, jag kände likadant när jag stod utanför bostadsmarknaden och ville in, men inte hade råd, eftersom alla andra tokbelånade sig för att köpa och jag inte var beredd att ta risken att låna upp till 95% eller ännu värre.

Jag är inte säker på att Lottaw nödvändigtvis har rätt i att "statusboende" har lägre risk. Du har en smalare skara potentiella köpare för ett hus på 5 millar än ett på 2 millar. Det är färre människor som kan ta den kostnaden och bostaden kan därför vara mer svårsåld. I en generellt svagare konjunktur och med högre räntor sitter jag hellre på ett något billigare hus än ett dyrt, högbelånat om jag blir tvungen att sälja.
Citera
2014-11-16, 13:33
Medlem
tgv23000s avatar
haha, hur länge har ni väntat på raset, losers?
Citera
2014-11-16, 16:09
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
haha, hur länge har ni väntat på raset, losers?
När du räknar bort ränte avgifterna? Hur mkt plus då.. Nä tack,jag satsar hellre på börsen än göder banken..
Citera
2014-11-16, 16:14
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
När du räknar bort ränte avgifterna? Hur mkt plus då.. Nä tack,jag satsar hellre på börsen än göder banken..

Ja, för att bo i hyresrätt är gratis. Då kan man lägga pengarna på börsen istället
Citera
2014-11-16, 16:24
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja, för att bo i hyresrätt är gratis. Då kan man lägga pengarna på börsen istället

Har väl tur men min hyra är på 2300 och kan nog lätt gå med mer vinst än nån stackars bolåne bankslav..
Citera
2014-11-16, 16:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Har väl tur men min hyra är på 2300 och kan nog lätt gå med mer vinst än nån stackars bolåne bankslav..

Jag har också haft tur. Jag betalar ca 2.200kr (2.000 efter ränteavdrag) för min etta i Stockholm med nuvarande ränta. . Men det är lite av ett extremfall och nu har ju sossarna stoppat utförsäljningen. Innan hade jag hyra på 2.800. Gäller att ha tur.

Det jag har på min sida är inflation samt att du har en årlig hyreshöjning. Detta är ju dock om vi tänker långsiktigt då. På kort sikt gör det inte så mycket.

Hur som helst är det ju lite förenklat att säga att man istället för att äga en bostad investerar pengarna då man fortfarande har en boendekostnad. Bostadsrätten är ju för dom flesta inte något man äger utöver sitt boende utan det är det boende man i vilket fall måste betala för.

Men jag förstår såklart vad du vill säga
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-16 kl. 16:38.
Citera
2014-11-16, 16:42
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jag har också haft tur. Jag betalar ca 2.200kr (2.000 efter ränteavdrag) för min etta i Stockholm med nuvarande ränta. . Men det är lite av ett extremfall och nu har ju sossarna stoppat utförsäljningen. Innan hade jag hyra på 2.800. Gäller att ha tur.

Det jag har på min sida är inflation samt att du har en årlig hyreshöjning. Detta är ju dock om vi tänker långsiktigt då. På kort sikt gör det inte så mycket.

Hur som helst är det ju lite förenklat att säga att man istället för att äga en bostad investerar pengarna då man fortfarande har en boendekostnad. Bostadsrätten är ju för dom flesta inte något man äger utöver sitt boende utan det är det boende man i vilket fall måste betala för.

Bankerna har ju ett festligt smörgåsbord hur som helst.. Om bostadsrätt skulle vara ett måste för mig skulle jag spara hårt i 5 år med avkastning och casha skiten istället för att betala ränta i decennier till nån blodsugare..
Citera
2014-11-16, 16:50
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Bankerna har ju ett festligt smörgåsbord hur som helst.. Om bostadsrätt skulle vara ett måste för mig skulle jag spara hårt i 5 år med avkastning och casha skiten istället för att betala ränta i decennier till nån blodsugare..

Rätt trött på allt anti-bank snack. Visst suger dom ofta men det är ju ingen ideel organisation utan ett vinstdrivande företag precis som Ica eller HM. Man köper en vara eller en tjänst.

Köper man en 1a idag i Stockholm och betalar 25% för att inte få något topplån så landar man iaf på min lägenhet, med dess marknadspris på ungefär samma belopp som jag betalade när det var en hyresrätt. Det som får utgifterna att skena är om man bara lägger 15% och måste amortera ner topplånet, då blir utgifterna stora den 10års-perioden.

Bor du i en bostadsrätt 10år har du sluppit undan upp mot 20% i hyreshöjningar. Dessutom urholkar inflationen värdet på lånet. Du får en löneökning årligen iom inflationen men lånet stannar på samma nivå.

Finns fler aspekter än "banken är blodsugare" att ha i åtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in