• 1
  • 2
2014-11-13, 17:46
Medlem
tjena,

är det bara jag som hoppas att bolånemarknaden går åt helvete för alla med höga lån?

jag har 800.000 men då amorterar jag 6000 i månaden...
men det stör mig o se villa område med flotta bilar, hus, o allt de där, samtidigt som ena är hemma o pysslar...

Jag iallafall bytte fönster , det var knappt man har råd med bläck, hur gör folk igentligen??

har inte alla hopp om o att betala av sina huslån?... o alla smålån,
jag gläds av o se att varje månad se hur det sjunker...
Citera
2014-11-13, 18:10
Medlem
Först och främst så ska man bara ha ett lån och det är bolånet, sen förstår jag mig inte riktigt på folk som anser att man måste betala av hela lånet.
Så länge bostaden är värd mer än vad man har i lån så anser iaf jag att det är helt ok.
Citera
2014-11-13, 18:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robin10
har inte alla hopp om o att betala av sina huslån?... o alla smålån,
jag gläds av o se att varje månad se hur det sjunker...

Nej, varför skulle jag vilja betala av det?

Jag har väl runt 4Mkr kvar. Amorterar förvisso runt 7tkr/mån. Men jag tror inte på nån direkt katastrof.

Och OM det skulle gå helt åt helvete så har jag inga problem att bo kvar där tills jag dör, vi trivs där Dessutom, man ärver inte skulder, så det drabbar inte ungarna heller.

Vi sparar en del åt dem, så även om dödsboet skulle bli värt noll så.. Ptja.. Spela roll, typ?
Senast redigerad av EckiEcki 2014-11-13 kl. 18:24.
Citera
2014-11-13, 18:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Helt klart har man en annan lånemoral nu än förr i tiden...
Jag tror inte att det håller i längden.

Göran Person sa en gång "Den som är satt i skuld är inte fri."
Citera
2014-11-13, 18:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
...

Och OM det skulle gå helt åt helvete så har jag inga problem att bo kvar där tills jag dör, vi trivs där Dessutom, man ärver inte skulder, så det drabbar inte ungarna heller.

...
Näe visst. Men det är ju nån annan som får ta smällen, t ex bankernas kunder… …visst skulle det vara surt att ärva skulder man inte är orsak till. Men - direkt eller indirekt - har ju dina ungar haft fördel av dessa pengar som de i så fall slipper betala tillbaka.
Citera
2014-11-13, 19:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Näe visst. Men det är ju nån annan som får ta smällen, t ex bankernas kunder… …visst skulle det vara surt att ärva skulder man inte är orsak till. Men - direkt eller indirekt - har ju dina ungar haft fördel av dessa pengar som de i så fall slipper betala tillbaka.

Jag säger inte emot, men fan heller att jag tänker vara nåt sorts moraliskt föredöme för andra bankkunder.
Citera
2014-11-13, 19:13
Medlem
altesvedens avatar
Som sagt. Den som är satt i skuld är inte fri. Själv sparade jag ihop till mitt hus med stor tomt och köpte detta kontant, har inga lån och ett rejält sparkapital. Har inga lån och skulle glädja mig åt om fastighetspriserna gick ner 50% och hela bolånemarknaden kraschade. Bostadsmarknaden i Sverige är totalt övervärderad! Ett gott råd, köp guld.
Citera
2014-11-13, 19:23
Medlem
sucuks avatar
Jag hoppas inte på nedgång av illvilja utan för att nuvarande utveckling inte är hållbar.

Man skall inte behöva belåna sig upp över öronen bara för en så grundläggande rättighet som att ha någonstans att bo!

Fördelen nu är att det kan inte bli billigare att låna pengar utan det kommer garanterat bli dyrare i framtiden, räntorna är nere i rock bottom.
Citera
2014-11-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av altesveden
Som sagt. Den som är satt i skuld är inte fri. Själv sparade jag ihop till mitt hus med stor tomt och köpte detta kontant, har inga lån och ett rejält sparkapital. Har inga lån och skulle glädja mig åt om fastighetspriserna gick ner 50% och hela bolånemarknaden kraschade. Bostadsmarknaden i Sverige är totalt övervärderad! Ett gott råd, köp guld.

så sant, men jag va lite lat, o lånade, men har fortfarande ambition o betala av det.....
men sen de som lånar flera miljoner bara för att få bo i status kvarter de förstår jag inte..
inte av nån avundsjuka , utan bara hur vågar ni?...

och om ni blir sjuka? arbetslösa?

jag har kalkylerat, jag skulle gott o väl klara mig med soc, eller a-kassa om jag skulle bli sjuk eller arbetslös...
men alla andra,
Citera
2014-11-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin10
så sant, men jag va lite lat, o lånade, men har fortfarande ambition o betala av det.....
men sen de som lånar flera miljoner bara för att få bo i status kvarter de förstår jag inte..
inte av nån avundsjuka , utan bara hur vågar ni?...

och om ni blir sjuka? arbetslösa?

jag har kalkylerat, jag skulle gott o väl klara mig med soc, eller a-kassa om jag skulle bli sjuk eller arbetslös...
men alla andra,

Jag har 2,5 mille i lån och är inte nervös. Jag har försäkringar som kickar in om jag blir sjuk eller arbetslös, så jag klarar i alla fall ett år utan lön och kommer ändå få ut 90% av inkomsten.
Jag bor inte i nåt statuskvarter men jag bor i innerstan. Jag betalar 4000 i ränta i månaden. Hade jag bott i ytterområdena så hade jag kanske haft halva lånet, och betalat en ränta på 2000 i månaden. Nu slipper jag ha bil, och jag har inget busskort men cyklar överallt. Undrar om jag ens tjänat på att köpa en lya för halva priset utanför stan?
Citera
2014-11-13, 20:08
Medlem
Jinxedds avatar
Måste ivf säga att jag fick sålt min bostad en månad före detta, känns som jag hade flyt då området är ganska svårsålt redan som det är.
Citera
2014-11-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av altesveden

Man är väll inte speciellt fri om man bor i en hyresrätt med ocker hyra heller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in