2014-11-15, 20:04
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Sedan förstår inte alla skillnader mellan katolska och protestantiska präster!
De katolska prästerna får ej ha sex eller gifta sig, vilket de protestantiska får.
Detta gör, naturligt nog, att de katolska kyrkorna "lättare" drar till sig personer med lite mer "udda" sexualitet - om ni förstår vad jag menar.

Skitsnack.
Det handlar inte om att det finns ett överskott av pedofiler inom KK, utan att dessa granskas (med all rätt) hårdare. Det finns en annan moralisk förväntan på en präst; speciellt de som verkar utanför Svenska kyrkan (på förklarliga grunder).
Något off-topic dock, ber om ursäkt för det.

Nåväl, tur att det bara verkar handla om ett stackars offer.
Citera
2014-11-15, 21:44
Medlem
Är det ngn av alla er som egentligen vet hur processen för att bli präst ser ut? Är det ngn av er som vet hur riktlinjer in svenska kyrkan ser ut vad gäller konf. arbete?

Mycket "hittepå" nu och lite fakta...
Citera
2014-11-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightflower
Skitsnack.
Det handlar inte om att det finns ett överskott av pedofiler inom KK, utan att dessa granskas (med all rätt) hårdare. Det finns en annan moralisk förväntan på en präst; speciellt de som verkar utanför Svenska kyrkan (på förklarliga grunder).
Något off-topic dock, ber om ursäkt för det.

Nåväl, tur att det bara verkar handla om ett stackars offer.

Tyvärr brukar det väl i såna här fall finnas flera som inte vågat anmäla/säga något.
Citera
2014-11-16, 08:48
Medlem
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfie
Är det ngn av alla er som egentligen vet hur processen för att bli präst ser ut? Är det ngn av er som vet hur riktlinjer in svenska kyrkan ser ut vad gäller konf. arbete?

Och vad vill du ha sagt med detta?
Citera
2014-11-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfie

Tippar på att just denna tråden har flera präster som läser
Citera
2014-11-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApoTechary
Tippar på att just denna tråden har flera präster som läser

Förmodligen sant...
Citera
2014-11-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Och vad vill du ha sagt med detta?

Processen för att bli präst är inte enkel men likt många yrken så slinker det igenom rötägg oavsett sexuell läggning....
Citera
2014-11-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19854355.ab

Man intervjuar kyrkoherden:
"Vad kommer du vidta för åtgärder nu?
– Först ska jag försöka få tag i hans advokat. Sedan måste jag ta hand om hans familj".

Då undrar jag: Vem tar hand om brottsoffret och dess familj?!
Något är riktigt fel i Sverige. Ett fruktansvärt och avskyvärt brott har begåtts och kyrkoherden ska "ta hand om" förövarens familj? På riktigt?
Sedan har vi det här med advokater. Har alltid undrat hur de kan se sig själv i spegeln då de skyddar grova brottslingar som mördare, pedofiler, våldtäktsmän mm. Har aldrig riktigt förstått hur det hänger ihopa
1. Tror knappast att offret eller dess familj vill träffa en präst i det här läget och särskilt inte GM:s chef. Hur tänkte du här egentligen?
2. Klart att GM:s chef ska kontakta sin anställdes familj och advokat, det vore tjänstefel annars. BO eller GM, det är samma procedurer men antagligen med en stor skillnad i engagemang och empati men det sistnämnda är spekulationer utifrån min egen utgångspunkt.
3. Lagen gäller för alla och du ska vara jävlig tacksam att det finns advokater etc. som inte väljer klienter efter vad som är pk och bekvämt. Fundera på det.
Citera
2014-11-16, 11:23
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Herregud. Vissa brott verkar få de intellektuellt svagare individerna att slänga all rättssäkerhet över bord. Givetvis ska man klandra och straffa gärningsmannen, men pedofilens chef ska givetvis inte straffas. Man kan alltid vara efterklok och påstå att varningsklockorna borde ringa p.g.a. dittan doan, men pedofiler är sluga och deras läggning står inte skriven i pannan. Att tvinga någon ta ansvar för en annan vuxen människas brott på det sättet är inte värdigt en modernt samhälle.

Och nej, inte ens kyrkan är så dumma att de kommer anställa någon som präst med en svårförklarad lucka i sitt cv. Iofs är religiösa människor de mest efterblivna människor som finns ("akademiker" som utan en tillstymmelse av bevis viger sitt liv åt en farbror i himmelen som har starka åsikter om människors vilodagar, matvanor och fortplantning), men denna historia lär O*kar inte kunna tysta ner.

Jag lovar att jag om jag varit chef hade sett det som inte stod skrivet i pannan på pedofilen. Min tänkta höga chefslön för med sig att jag har ett ansvar för verksamheten, inte minst har jag i det här fallet ansvar för att skydda de svagaste. Kanske särskilt i kyrkliga sammanhang, där ju de "goda" fromma ska stå för kärleksbudskapet, men inte precis "låten barnen komma till mig" då kanske. Skulle inte förvåna mig om chefsprästen också är homosexuell med pedofildrömmar (det påstås att de flesta pedofiler nöjer sig med att fantisera och masturbera).
Idag är det inne att vara bög (och lesbisk), man får en sorts frikort för att det är så synd om en och för att man blivit så diskriminerad i alla tider, när man, som det sägs, i själva verket bara utövar en normalvariant av "kärlek". Därför är det närmast tabu att peka ut någon som misstänkt homosexuell pedofil. Men om chefspersonen varit bara normalbegåvad och verkligen velat ta tag i saken hade han nog kunnat överraska pastorn mitt i akten. Åtminstone kallat in honom för ett allvarligt samtal och berättat att han har ögonen på sig och att det blir avsked direkt om misstankarna besannas. Och tvärslut med övernattningar naturligtvis. Men chefen ville inte se.
Citera
2014-11-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seinf
1. Tror knappast att offret eller dess familj vill träffa en präst i det här läget och särskilt inte GM:s chef. Hur tänkte du här egentligen?
2. Klart att GM:s chef ska kontakta sin anställdes familj och advokat, det vore tjänstefel annars. BO eller GM, det är samma procedurer men antagligen med en stor skillnad i engagemang och empati men det sistnämnda är spekulationer utifrån min egen utgångspunkt.
3. Lagen gäller för alla och du ska vara jävlig tacksam att det finns advokater etc. som inte väljer klienter efter vad som är pk och bekvämt. Fundera på det.

Ja, vi bör sannerligen vara tacksamma att det finns människor utan den minsta tillstymmelse till moral och heder, för vilka andra skulle annars vara villiga att försvara Kalm?
Citera
2014-11-16, 11:35
Medlem
Beatriceaurores avatar
Det är något speciellt med präster. Minns tonårsflickan på en liten ort (B-nånting) som utpekades av hela befolkningen som lögnare och till slut tvingades flytta, för att hon anmält en skolkamrat för våldtäkt. Pojken hölls under armarna av ortens präst som närmast hyllade honom (en vacker yngling) och bjöd bland annt in honom till kyrkan för att dela ut rosor till konfirmander. När det kom fram att ytterligare en flicka tveklöst våldtagits av killen och prästen intervjuades om saken, sa han besviket: "Stackars kille"!
Citera
2014-11-16, 13:35
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag lovar att jag om jag varit chef hade sett det som inte stod skrivet i pannan på pedofilen. [...] Men chefen ville inte se.

Jag tror att vi ska ta det rätt lugnt med att börja jaga systemfel innan vi har mer kunskap om vad som skett. Jag håller också med om den misstänkte ser jävligt suspekt ut; men vi vet ingenting om hur han fungerar socialt m.m. Det har skrivits om en tillförordnad chef också; det gör ju inte saken lättare när man ska ha kontroll på sin verksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Ja, vi bör sannerligen vara tacksamma att det finns människor utan den minsta tillstymmelse till moral och heder, för vilka andra skulle annars vara villiga att försvara Kalm?

Men suck. Vi har ett rättssystem som bygger på likabehandling. Därför behövs det jurister på båda sidorna. Hade t.ex. Thomas Quick rätt till hjälp? Eller är hans advokater "människor utan den minsta tillstymmelse till moral och heder"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in