Citat:
Jag tror att vi ska ta det rätt lugnt med att börja jaga systemfel innan vi har mer kunskap om vad som skett. Jag håller också med om den misstänkte ser jävligt suspekt ut; men vi vet ingenting om hur han fungerar socialt m.m. Det har skrivits om en tillförordnad chef också; det gör ju inte saken lättare när man ska ha kontroll på sin verksamhet.
Men suck. Vi har ett rättssystem som bygger på likabehandling. Därför behövs det jurister på båda sidorna. Hade t.ex. Thomas Quick rätt till hjälp? Eller är hans advokater "människor utan den minsta tillstymmelse till moral och heder"?
Men suck. Vi har ett rättssystem som bygger på likabehandling. Därför behövs det jurister på båda sidorna. Hade t.ex. Thomas Quick rätt till hjälp? Eller är hans advokater "människor utan den minsta tillstymmelse till moral och heder"?
Visst är det illa att en präst sviker förtroendet från såväl sin arbetsgivare, sin make, föräldrar och konfirmander då han inlåter sig på ett sexuellt förhållande med en person i beroendeställning. Nu får man väl ändå ha perspektiv på det hela. Vi vet ju inte hur illa BO farit, eller hur? Hur blev det så här? Vi vet ännu ingenting. Det må vara att han inte kan fortsätta som präst, men det är heller inte det grövsta tänkbara brott han begått.
Ungdomar är inte asexuella. Det är ju spännande om man märker att man attraherar en vuxen. Sedan är det ju inte så lätt att veta när man skall stoppa. Det kan ju vara svårt nog för mer erfarna personer. Vi vet inte vem som tagit initiativ, men låt oss säga att det är prästen. Konfirmanden (eller vad det nu är) känner sig smickrad först, men försöker sedan dra öronen åt sig. Eller kanske inte, men försöker diskutera det inträffade med föräldrarna, som genast slår larm och så blir det en stor sak.
Det på minner mig om en historia jag läste en gång i någon sagobok. Det var en kille som snackade en sån himla massa smörja att folk blev förbannade på han och måste ha ihjäl han till slut.
Innan han dog så han han i alla fall med att kläcka ur sig ett par bra saker också. Bland annat var det ett gäng självgoda typer som fått tag i ett fruntimmer, som hoppat över skacklarna på något vis. Dom bestämde sig för att hon skulle dödas med stenkastning för det. Då sa den här killen till dom ungefär: "Den av eder som är utan skuld, kaste första stenen!"
Då tittade dom på varandra och flinade när dom tänkte på alla kul grejer som dom haft för sig. Sen släppte dom stenarna och gick hem.
Killen sa till tjejen: "Det där var allt nära ögat, du! Stick iväg nu och låt bli att knulla runt i fortsättningen!"
Att döma av tonläget, så har väl ingen här inne någonsin gjort något felaktigt i tankar ord eller gärningar så då är det bara att utslunga anatema över den förhatlige prällen. Stena honom!
Annars kommer det väl en FUP och en dom i sinom tid så vi får se hur det verkligen gått till och så att han får ett straff som står i proportion till försyndelsen.
Sånt går hem!