2014-11-16, 14:51
Medlem
PhTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightflower
Jag tror att vi ska ta det rätt lugnt med att börja jaga systemfel innan vi har mer kunskap om vad som skett. Jag håller också med om den misstänkte ser jävligt suspekt ut; men vi vet ingenting om hur han fungerar socialt m.m. Det har skrivits om en tillförordnad chef också; det gör ju inte saken lättare när man ska ha kontroll på sin verksamhet.

Men suck. Vi har ett rättssystem som bygger på likabehandling. Därför behövs det jurister på båda sidorna. Hade t.ex. Thomas Quick rätt till hjälp? Eller är hans advokater "människor utan den minsta tillstymmelse till moral och heder"?

Visst är det illa att en präst sviker förtroendet från såväl sin arbetsgivare, sin make, föräldrar och konfirmander då han inlåter sig på ett sexuellt förhållande med en person i beroendeställning. Nu får man väl ändå ha perspektiv på det hela. Vi vet ju inte hur illa BO farit, eller hur? Hur blev det så här? Vi vet ännu ingenting. Det må vara att han inte kan fortsätta som präst, men det är heller inte det grövsta tänkbara brott han begått.

Ungdomar är inte asexuella. Det är ju spännande om man märker att man attraherar en vuxen. Sedan är det ju inte så lätt att veta när man skall stoppa. Det kan ju vara svårt nog för mer erfarna personer. Vi vet inte vem som tagit initiativ, men låt oss säga att det är prästen. Konfirmanden (eller vad det nu är) känner sig smickrad först, men försöker sedan dra öronen åt sig. Eller kanske inte, men försöker diskutera det inträffade med föräldrarna, som genast slår larm och så blir det en stor sak.

Det på minner mig om en historia jag läste en gång i någon sagobok. Det var en kille som snackade en sån himla massa smörja att folk blev förbannade på han och måste ha ihjäl han till slut.

Innan han dog så han han i alla fall med att kläcka ur sig ett par bra saker också. Bland annat var det ett gäng självgoda typer som fått tag i ett fruntimmer, som hoppat över skacklarna på något vis. Dom bestämde sig för att hon skulle dödas med stenkastning för det. Då sa den här killen till dom ungefär: "Den av eder som är utan skuld, kaste första stenen!"

Då tittade dom på varandra och flinade när dom tänkte på alla kul grejer som dom haft för sig. Sen släppte dom stenarna och gick hem.

Killen sa till tjejen: "Det där var allt nära ögat, du! Stick iväg nu och låt bli att knulla runt i fortsättningen!"

Att döma av tonläget, så har väl ingen här inne någonsin gjort något felaktigt i tankar ord eller gärningar så då är det bara att utslunga anatema över den förhatlige prällen. Stena honom!

Annars kommer det väl en FUP och en dom i sinom tid så vi får se hur det verkligen gått till och så att han får ett straff som står i proportion till försyndelsen.
Citera
2014-11-16, 14:54
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Tyvärr brukar det väl i såna här fall finnas flera som inte vågat anmäla/säga något.

Det är mycket troligt att det finns ett antal ungdomar som råkat ut för den här prästen. Mycket välkänt är att sexbrottsutsatta barn sällan vill berätta, de finns kvinnor som för första gången vågar anförtro sig åt någon efter trettio-fyrtio år. Starka skamkänslor hos offren är inte ovanliga. Med överfallsvåldtäkter kan det vara annorlunda, men en ung person som utsatts för grymt manipulativ grooming binds till gärningsmannen, är fäst vid honom och kan också tycka synd om honom - han kan t ex gråta över sin "förbjudna kärlek" och berätta om sin ensamma, ensamma barndom så att den unge känslomässigt knyts tätt intill gärningsmannen. En femtonåring kan lätt flamma upp i förälskelse, det kan ibland även rikta sig mot personer av samma kön (skolflickors beundran för en lärarinna kan slå över i förälskelse -som efter en tid tonar bort). Mycket svårt att sen utlämna pedofilen till polisen han har ju också alltid varit så "snäll". Speciellt om den unges hemförhållanden inte är bra - och det är just de barnen som pedofilen siktar in sig på.
Citera
2014-11-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag lovar att jag om jag varit chef hade sett det som inte stod skrivet i pannan på pedofilen.
Det betvivlar jag å det grövsta. Pedofiler är sluga och vet hur man ska smyga med sin läggning. Det finns inget som talar för att du skulle vara bättre på att upptäcka en pedofil som tydligen lyckats lura sin make, sina lärare, studiekamrater, chefer och sin församling. Tror du annat har du en uppblåst självbild. Visst ser OK lite skum ut, men inte skummare än andra surdegshipsters.
Citera
2014-11-16, 21:12
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Är det bekräftat om det är pojkar eller flickor denna skenhelige kyrkans man förlustat sig med?
Citera
2014-11-16, 21:51
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhTD
Visst är det illa att en präst sviker förtroendet från såväl sin arbetsgivare, sin make, föräldrar och konfirmander då han inlåter sig på ett sexuellt förhållande med en person i beroendeställning. Nu får man väl ändå ha perspektiv på det hela. Vi vet ju inte hur illa BO farit, eller hur? Hur blev det så här? Vi vet ännu ingenting. Det må vara att han inte kan fortsätta som präst, men det är heller inte det grövsta tänkbara brott han begått. [...]

Vafan? På vilket vis anknöt detta till vad jag skrev?
Och för det andra, vad är det du säger?
Ett övergrepp på ett barn (enligt lagens mening) som dessutom står i beroendeställning till honom? Om det är så att han är skyldig kan man enligt min mening bara ta och osäkra sin revolver. Och då tar jag inte ens med det förtroende emot Kyrkan som han å det grövsta har missbrukat. Men sådana brukar dom vara, homofilerna.

Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Är det bekräftat om det är pojkar eller flickor denna skenhelige kyrkans man förlustat sig med?

Inte i tråden i alla fall; men han är ju bög, så det talar ju för att det är en pojke. Har också sett antydningar om det ifrån personer med insyn i kyrkolivet i Uppsala stift.
Citera
2014-11-17, 04:59
Medlem
Gabriel Knights avatar
Nu känner jag inte till den här församlingen utan kommer försöka att generellt besvara hur en anställning går till.

Normalt sett utser kyrkorådet några av sina ledamöter att ingå i en grupp som anställer personalen.
Oftast är det ordföranden, några till ledamöter, någon annan anställd kan ingå men inte alltid samt kyrkoherden som utgör gruppen.

I det här läget verkar kyrkoherden vikariera vilket gör det osäkert om ens han var med i rekryteringen och anställandet av personen.
Det kan mycket väl varit hans föregångare som var kyrkoherde vid anställningen.
Nu är det ju så att förtroendevalda är tyvärr politiskt valda personer med politisk agenda hur man än vrider och vänder på det och många kyrkoherdar har under åren blivit överkörda av dem och sedan tvingats bort om de inte följer de förtroendevaldas beslut.

Vi vet inte hur det har gått till i det här fallet men de förtroendevalda har iaf beslutat att anställa prästen. Om kyrkoherden haft något att invända hade han ändå blivit nedröstad men det vet vi inte eftersom vi inte har några protokoll att tillgå från deras församling.

Det jag vill försöka säga är att det enda vi vet i det här läget är att stiftet har kontrollerat formalia kring att utbildningen och adjunktsåret var klara och att han därmed var behörig att söka tjänsten.
Därefter är det församlingens representanter som godkänner eller avvisar ansökan och som någon skrev så ser man inte om människor är brottsliga osv eftersom de är ofta vältaliga och manipulativa.
Anställningen har därmed vad jag kan förstå gått rätt till formellt enligt mitt utomstående perspektiv.
Vi har inga protokoll där vi ser avvikande meningar bland de förtroendevalda och vi vet inte heller om det har funnits andra bakomliggande konflikter mellan tf kyrkoherden och den nu misstänkte gällande dennes arbetsmetoder bland barn och ungdomar.

Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete kan laddas ner här: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=577562

Därmed överlämnar jag målet till dömande tingsrätt.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2014-11-17 kl. 05:02.
Citera
2014-11-17, 10:14
Medlem
welcomehomes avatar
Nu verkar konfirmandgruppens facebook vara undangömt helt. Kyrkan röjer visst undan. De vill inte att vi ska se den överdrivet kärleksfulla stämningen som råder. Borta är grisleken för alltid. Jag undrar om det råder en sån här stämning i kobfirmationsgrupper generellt i kyrkan eller var det vara i denna konfagrupp som stämningen trissats upp? OK är ju inte den enda av ledarna som trissar upp stämningen heller, som sagt. Aldrig att mina ungar ska få gå på konfirmation efter att jag sett denna grupp!
Citera
2014-11-17, 11:06
Avstängd
Citat:
Jag undrar om det råder en sån här stämning i kobfirmationsgrupper generellt i kyrkan eller var det vara i denna konfagrupp som stämningen trissats upp?

Jag tror inte det är vanligt, men fler exempel finns, till exempel var det väl på prins Carl Philips konfirmationsläger ungarna slickade sylt från varandras innanlår...

Ett generellt problem inom Svenska Kyrkans ungdomsverksamhet är låg vuxennärvaro utanför kontorstid på läger m.m. på grund av hårt reglerad övertidsavlönad arbetstid, stiften har helt enkelt inte råd. När ansvaret kvälls- och nattetid överlåts på någon enstaka ledare finns alltid risken att något dåligt händer, antingen genom ledaren själv eller ungdomarna. Har haft scouthajk (SMU) ihop med en en kår från SvK och hos dem var det nästan tomt på ledare efter kontorstid.
Citera
2014-11-17, 11:06
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcomehome
Nu verkar konfirmandgruppens facebook vara undangömt helt. Kyrkan röjer visst undan. De vill inte att vi ska se den överdrivet kärleksfulla stämningen som råder. Borta är grisleken för alltid. Jag undrar om det råder en sån här stämning i kobfirmationsgrupper generellt i kyrkan eller var det vara i denna konfagrupp som stämningen trissats upp? OK är ju inte den enda av ledarna som trissar upp stämningen heller, som sagt. Aldrig att mina ungar ska få gå på konfirmation efter att jag sett denna grupp!

Nu ska vi inte bli allt för konspiratoriska. Det är också ganska sannolikt att man "röjt undan" för att skydda de andra ungdomarna, vilket enligt mig är en ganska sund tanke. Bevisligen finns skrivs det ju om den här typen av företelser på internet.

Jag tror för övrigt att det här får sägas vara en ganska speciell företeelse, men helt klart är ju att tecken på SvK:s förfall finns överallt.
Citera
2014-11-17, 11:12
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Det betvivlar jag å det grövsta. Pedofiler är sluga och vet hur man ska smyga med sin läggning. Det finns inget som talar för att du skulle vara bättre på att upptäcka en pedofil som tydligen lyckats lura sin make, sina lärare, studiekamrater, chefer och sin församling. Tror du annat har du en uppblåst självbild. Visst ser OK lite skum ut, men inte skummare än andra surdegshipsters.

Du vet ingenting alls om mina erfarenheter av pedofiler. Beträffande hur många denna person lyckats lura gissar jag att det inte är så många som du tror. Jag tror att flera fattat precis, eller nästan fattat, men valt att se mellan fingrarna. Skälen till det kan vara olika, vanlig konflikträdsla t ex. Jag tror att prästens make kände till allt ända in i minsta spännande detalj. Jag tror att en eller flera av prästens kolleger också är bögar som ser sex med tonåringar som något normalt och sunt (och hemligt upphetsande att ha i sin närhet). Om chefen bara var tillförordnad kanske han inte fattat någonting, slött och slappt. Prästens tidigare studiekamrater var säkert helt på det klara med att han är bög - och som sagt, homosexuella tycks dras till kyrkorna, där finns de i klasar. För åtminstone en del av dem är nog att vara bög något naturligt och mycket skönt. Mycket unga pojkar är drömobjekt.
Jag tycker inte alls att OK "ser lite skum ut", tvärtom har han verkligt Ärliga blå ögon- framtoning, och en liksom ljus och känslig utstrålning. Sånt går hem!
Citera
2014-11-17, 11:21
Medlem
NextGenAthletes avatar
http://www.svenskakyrkan.se/Sve/Bilder/Bilder/DSC_0020.JPG
https://pbs.twimg.com/profile_images/494074350778449920/0v_UbioG_400x400.jpeg

Det osar peddo om honom. Jag vet en person som stod anklagad för samma sak som denna pedofil. Likheten är deras genomskinliga försök att framstå som helt överväldigande sympatiska.
Citera
2014-11-17, 11:30
Avstängd
Citat:
Det osar peddo om honom.

Kan du precisera lite närmare? Om du har förmågan att avslöja sexualförbrytare bara genom att titta på ett foto, borde du verkligen sprida den, så att sånt här kan förhindras i framtiden...

Jag tror det är farligt om man inbillar sig att det går att se på folk. Vissa blir falskt anklagade och annat upptäcks aldrig för att förövaren ser så pålitlig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in