2018-11-07, 15:10
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Hur många här har haft långvariga symptom som de blivit av med?

Jag har en hel del förvrängningar. Inget allvarligt eller jobbigt, men ändå. Sen förra sommaren har det blivit en del perioder där jag tagit meskalin dagligen. Senaste halvåret har jag tagit svamp nån gång i veckan i snitt, ofta tillsammans med meskalin. Och även en del mikrodoser.

Är det mer sannolikt att det försvinner eller blir permanent, enligt era erfarenheter?

Att ta hallucinogener dagligen kan ju aldrig vara bra för hälsan...

Om jag trippar kraftigt en vecka så tar det åtminstonde 2 veckor innan det ger ordentlig effekt igen.
Citera
2018-11-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Att ta hallucinogener dagligen kan ju aldrig vara bra för hälsan...

Om jag trippar kraftigt en vecka så tar det åtminstonde 2 veckor innan det ger ordentlig effekt igen.

Meskalin är annorlunda, det krävs mycket för att bilda nämnvärd tolerans mot det. Med svamp upplever jag att det räcker med en veckas återhämtning om man äter rent.

Jag har försökt hitta info om hallucinogeners hälsopåverkan, men inga bra källor finns. Och jag har inte upplevt några hälsoproblem.
Citera
2018-11-07, 15:47
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Meskalin är annorlunda, det krävs mycket för att bilda nämnvärd tolerans mot det. Med svamp upplever jag att det räcker med en veckas återhämtning om man äter rent.

Jag har försökt hitta info om hallucinogeners hälsopåverkan, men inga bra källor finns. Och jag har inte upplevt några hälsoproblem.

OK, skillnad i tolerans uppbyggnad alltså. Det går ju inte riktigt att planera sin dag på Meskalin eftersom det slår 2 timmar efter intaget. Jag förstår inte riktigt njutningen av att ta det så ofta.
Citera
2018-11-07, 16:58
Medlem
Citat:
OK, skillnad i tolerans uppbyggnad alltså. Det går ju inte riktigt att planera sin dag på Meskalin eftersom det slår 2 timmar efter intaget. Jag förstår inte riktigt njutningen av att ta det så ofta.

Jag tycker det går jättebra att planera såna dagar, men det beror ju på person och livsstil. Det är alltid en bra upplevelse, förutom stundtals rännskita. Men när jag tog det hela tiden så var det oftast inte för njutningens skull.
Citera
2018-11-07, 17:16
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Jag tycker det går jättebra att planera såna dagar, men det beror ju på person och livsstil. Det är alltid en bra upplevelse, förutom stundtals rännskita. Men när jag tog det hela tiden så var det oftast inte för njutningens skull.

Vad var poängen med att ta det så ofta, om jag får fråga?
Citera
2018-11-07, 17:49
Medlem
Citat:

Jag var inte medveten om att det skulle finnas någon nämnvärd skillnad mellan kaktus och svamp när det gäller toleransuppbyggnad, så det var intressant.

Ser man på klassisk psykedelia (DMT, LSD, psilocybin, meskalin etc), så finns det inte mycket stöd för negativa, långvariga hälsoeffekter överhuvudtaget. Undantaget är HPPD, som dock anses vara väldigt ovanligt och huvudsakligen har kopplats till LSD. Ja, samt vissa problem som har kopplats till ibogain, som knappt används för rekreationellt eller andligt bruk trots vad svenska Åklagarmyndigheten påstår.

När det gäller svamp, så har forskare som professor Roland Giffiths vid Johns Hopkins University påpekat att vetenskapen inte känner till några negativa, långvariga effekter som kan kopplas till svampbruk. Däremot har just Griffiths varit med och dokumenterat långvariga positiva effekter. Professor Dave Nichols, en av världens främsta experter inom området, har hävdat att förbudet inte utgår ifrån en vetenskaplig grund.

Det utfördes någon studie för ett antal år sedan där man studerade måendet hos dels peyotebrukare inom Native American Church, samt bland personer som inte använde sig av psykedelia och slutligen alkoholister. Inte ens gamla medlemmar i NAC som hade använt meskalinhaltiga kaktusar under större delen av sitt liv uppvisade några tecken på negativa hälsoeffekter som kunde kopplas till meskalin. Dessutom mådde peyotebrukarna överlag psykiskt bättre än de som inte använde sig av kaktusen. Här är en artikel som beskriver studien: http://www.nbcnews.com/id/9918136/ns...ses-no-damage/

Sen undrar även jag vad som fick dig att ta meskalin så ofta? Eftersom du skriver att det oftast inte var för njutningens skull, så känns det som du kanske använde det av terapeutiska skäl? Själv kaskadspyr jag på kaktus, så ett frekvent bruk känns inte aktuellt av bland annat den orsaken, men jag har å andra sidan aldrig testat extraherat meskalin.
Citera
2018-11-07, 18:03
Medlem
Nochillss avatar
Citat:

Om du tror att ett dagligt intag leder till större neurogenesis i hjärnan så är det inte sant.
Citera
2018-11-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Vad var poängen med att ta det så ofta, om jag får fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Sen undrar även jag vad som fick dig att ta meskalin så ofta? Eftersom du skriver att det oftast inte var för njutningens skull, så känns det som du kanske använde det av terapeutiska skäl? Själv kaskadspyr jag på kaktus, så ett frekvent bruk känns inte aktuellt av bland annat den orsaken, men jag har å andra sidan aldrig testat extraherat meskalin.

Det var mest självmedicinering. Mådde rätt kasst både fysiskt och psykiskt, och kaktusen är rena dunderhonungen. Sen hjälpte det även med kreativitet, problem i äktenskapet och lite annat.

Jag har aldrig spytt av skiten, men det har känts nära ibland. Rent extrakt har jag aldrig provat, det är väldigt sällsynt. Jag har provat att koka soppa och filtrera. Det är svårare att få i sig än pulvret. Jag har även gjort extrakt på pulver med etanol, det blev riktigt bra men tar väldigt lång tid. Fast man kan aldrig helt bli av med "la purga" även om frekvent bruk gör den mildare. Dock är den effekten en stor del av det terapeutiska.

Tack för all info om psykedelika. Jag är generellt rätt säker på att det inte finns några nämnvärda skadliga effekter. Förutom att svamp (och antagligen kaktus) är rätt dåligt för tjocktarmen.
Citera
2018-11-13, 23:49
Medlem
Kodiak-s avatar
Jag har börjat uppleva något av ett förstadie till trails ibland, liknande hur det var ett tag för ett ungefärligt år eller så tillbaka. Fast lite tydligare nu.

Och det är inget jag vill veta av eller elda på, så jag får nog dra ner lite eller mycket på kaffekonsumtionen igen. Ständigt denna strävan efter en balans, och egenarbetet slutar aldrig. Men att acceptera det är väl en rätt så bra definition av att gilla läget, och det är knappast något unikt för någon som har just synstörningar att traggla lite med att få till livspusslet.

Fast mer påtagligt på vissa sätt, och det finns ju dom som har det långt mycket värre än jag. Men alla kan vi bara göra det bästa av vad som blivit.
Citera
2018-11-14, 10:53
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kodiak-
Jag har börjat uppleva något av ett förstadie till trails ibland, liknande hur det var ett tag för ett ungefärligt år eller så tillbaka. Fast lite tydligare nu.

Och det är inget jag vill veta av eller elda på, så jag får nog dra ner lite eller mycket på kaffekonsumtionen igen. Ständigt denna strävan efter en balans, och egenarbetet slutar aldrig. Men att acceptera det är väl en rätt så bra definition av att gilla läget, och det är knappast något unikt för någon som har just synstörningar att traggla lite med att få till livspusslet.

Fast mer påtagligt på vissa sätt, och det finns ju dom som har det långt mycket värre än jag. Men alla kan vi bara göra det bästa av vad som blivit.

Vilken är den drog som du har tagit mest av som gett dig de här biverkningarna; MDMA, Meskalin eller LSD?
Att överdriven kaffekonsumtion kan ge bestående synrubbningar har jag aldrig hört talas om.

Själv så har jag inte upplevt några synrubbningar efter 1,5 års (miss)brukande men då kör jag bara var tredje vecka.
Har hittills inte upplevt några trails under ruset och vet inte hur pass vanligt det är.

Jag har läst att många kan få bättre syn på sikt men själv så har jag bara fått en lite bättre syn på vänster öga där jag är närsynt.
Citera
2018-11-14, 13:13
Medlem
Kodiak-s avatar
Citat:
Vilken är den drog som du har tagit mest av som gett dig de här biverkningarna; MDMA, Meskalin eller LSD?

LSD, en gång. Men dom riktiga synbesvären utlöstes några månader senare under ett cannabisrus.
Citera
2018-11-14, 18:40
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kodiak-
LSD, en gång. Men dom riktiga synbesvären utlöstes några månader senare under ett cannabisrus.

Verkar vara just LSD som oftast utlöser HPPD...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in