Citat:
Ursprungligen postat av
Filling
Meskalin är annorlunda, det krävs mycket för att bilda nämnvärd tolerans mot det. Med svamp upplever jag att det räcker med en veckas återhämtning om man äter rent.
Jag har försökt hitta info om hallucinogeners hälsopåverkan, men inga bra källor finns. Och jag har inte upplevt några hälsoproblem.
Jag var inte medveten om att det skulle finnas någon nämnvärd skillnad mellan kaktus och svamp när det gäller toleransuppbyggnad, så det var intressant.
Ser man på klassisk psykedelia (DMT, LSD, psilocybin, meskalin etc), så finns det inte mycket stöd för negativa, långvariga hälsoeffekter överhuvudtaget. Undantaget är HPPD, som dock anses vara väldigt ovanligt och huvudsakligen har kopplats till LSD. Ja, samt vissa problem som har kopplats till ibogain, som knappt används för rekreationellt eller andligt bruk trots vad svenska Åklagarmyndigheten påstår.
När det gäller svamp, så har forskare som professor Roland Giffiths vid Johns Hopkins University påpekat att vetenskapen inte känner till några negativa, långvariga effekter som kan kopplas till svampbruk. Däremot har just Griffiths varit med och dokumenterat långvariga
positiva effekter. Professor Dave Nichols, en av världens främsta experter inom området, har hävdat att förbudet inte utgår ifrån en vetenskaplig grund.
Det utfördes någon studie för ett antal år sedan där man studerade måendet hos dels peyotebrukare inom Native American Church, samt bland personer som inte använde sig av psykedelia och slutligen alkoholister. Inte ens gamla medlemmar i NAC som hade använt meskalinhaltiga kaktusar under större delen av sitt liv uppvisade några tecken på negativa hälsoeffekter som kunde kopplas till meskalin. Dessutom mådde peyotebrukarna överlag psykiskt bättre än de som inte använde sig av kaktusen. Här är en artikel som beskriver studien:
http://www.nbcnews.com/id/9918136/ns...ses-no-damage/
Sen undrar även jag vad som fick dig att ta meskalin så ofta? Eftersom du skriver att det oftast inte var för njutningens skull, så känns det som du kanske använde det av terapeutiska skäl? Själv kaskadspyr jag på kaktus, så ett frekvent bruk känns inte aktuellt av bland annat den orsaken, men jag har å andra sidan aldrig testat extraherat meskalin.