2023-09-30, 17:35
Medlem
RiggoMortisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninamed
Vad har folket provat fr lkemedel hr, som Keppra, Lamotrigin, Lyrica, Klonazepam osv?

Jag har testat lamotrigin, av andra anledningar dock. Tyckte inte att det gjorde ngon skillnad. Tar quetiapin fr smnen och det gr det om ngot bara vrre.

Har haft HPPD i tta r nu, vissa dagar tnker jag mindre p det och andra mer. Jag skulle sga att min HPPD r som att vara i stadiet man brjar knna av LSDn, men innan den kickar p riktigt.

Jag tycker att vxter r vackrare n de var pre-HPPD, men det r jobbigare att lsa och det bidrar ju till overklighetsknslor, nr allt blinkar, flyttar runt, har auror och r flimrigt. Lite perspektivfrndringar ocks, saker och srskilt personer kan se vldigt mrkliga ut ibland. Allt som rr sig snabbt har "trails".
Jag har haft perioder dr jag sett skuggor som rr sig i gonvrn, men det tror jag snarare har med ngon stress/ptsd-kombination att gra.

Nvl. S gr det nr man tar psykedelika likt en rockstjrna under ngra rs tid. "Det hr r inte gratis", tnkte jag under flera rus, s det r vl p detta vis jag betalar fr att f ha mtt s gott.
Citera
2024-03-05, 09:27
Medlem
Jag har sjlv aldrig testat psykedelia. Cannabis har heller aldrig varit "min grej" i yngre dar nr man skulle testa saker. Mdma dremot tyckte jag var riktigt hrligt i 20-rsldern. Jag r nu 57 och har inte knarkat p vldigt mnga r. Tycker det knns oansvarigt att som vuxen mnniska hlla p och trippa som vore man 25 hela livet... tminstone nr det finns andra mnniskor som r beroende av att jag r stabil.

Men nu till saken: Min 16-rige son dog knall och fall under nyrsnatten, pga att han och hans 4 vnner i samma ldersspann- kpte "lappar" och hade redan tagit de nr de kom till oss p nyrsafton. Jag hade kpt Hennessy till min son och tnkte han skulle f festa med lite cola och hennessy och s skulle vi laga mat tillsammans. Ingen hade nmnt ngot om att ta lsd... Men det var ju liksom lite fr sent att stoppa det d. Innan hade jag snackat allvar med honom om att jag mrkt att han rkt fr mycket cannabis p sistone, men han frnekade det sklart. Jag vet att han hade en vape som han rkte p ntterna under tcket. Jag knde att han blev "skev" och ser det ven p fotona han finns med p. Hans blick skevar mer och mer p ena gat och han ser liksom "spak" ut. Liksom nollstlld. Usch. Jag nskar att jag hade kunnat stoppa det hr, att jag frstr nu att han innan den kvllen - hade en underliggande psykos.

Han och vnnerna sa att de tagit lappar flera gnger frut och att det var "lugnt", man kan inte verdosera lsd... Det de missade var ju att man kan d av verilade handlingar under ett rus. Jag lmnade de i en timme ute sjlva efter att ha varit ute med de och smllt fyrverkerier vid 12-slaget. Han hade sprungit ifrn de andra, hittat hem till huset och jag hittade honom i trappen ringandes p grannarnas drrar. Tog med honom upp till lgenheten. Han tog av sig, kissade p sig och upprepade mitt namn och sitt eget namn hela tiden. Sen blev han tvrtyst och nr jag skulle kasta ner nycklarna till de andra som stod nedanfr, fick han ett helt osannolikt utbrott av panik- klttrade snabb som en bergsget upp p vggen (sprang upp) och sen upp p andra vggen och sen krashade rakt ut genom det stngda fnstret... Fy fan. Jag tnker p det dr stndigt. Det r s plgsamt. S ondigt.

Om jag vetat hur det fungerade med lsd hade jag gett honom en imovane jag hade hemma. Det har jag lst lr stilla akuta psykoser. Han har aldrig uppvisat ngot sjlvskadebeteende innan detta. S det var absolut inte med avsikt han gjorde s hr. Ville bara inflika detta i debatten.

Det r s sjukt att s mnga unga tror att lsd r helt ofarligt. Man ska ge fan i sna experiment, srskilt som man har blivit hotad av polisen att tvingas vittna mot ngon man bara ftt en bild ifrn p snapchat och som man inte ens knner. Det kan ha varit sna saker som lg och skrpade ocks, i bakhuvudet- som under ett rus utlser panik. Vem vet?

Det r som frlder vldigt svrt att f hjlp ifrn myndigheter- att frska frm sin tonring att sluta knarka. Allt bygger p frivillighet vilket jag tycker r vldigt mrkligt. Det r klart att man inte sjlv anser att det r ett problem nr man brukar saker man upplever fr en att m bra. Men som frlder har man numera inte ens rtt till insyn i sitt barns journal nr hen fyllt 12 r. Det r sjukt att man frn 12 r ska kunna bestmma sjlv ver sin egna hlsa. Frmodligen har idioterna i regeringen instiftat detta fr att "skydda" barn ifrn hedersfrtryck, s att 12-riga tjejer kan skaffa p-piller eller korrigera sitt kn- utan att deras frldrar kan "lgga sig i"?

Vi hade en nra relation med varandra och vi pratade om allt. Men jag har sett andra ungdomar som anvnt mycket vrre saker och gjort olagligheter fr att kunna upprtthlla sitt missbruk. Deras frldrar har inte haft en chans att f bukt med sin ungdom, om hen inte sjlv gtt med p behandling. Det anser jag r helt galet i vr samtid dr alla droger r s lttillgngliga. Det r ju bara att g in p det frbannade snapchat och bestlla...
Citera
2024-03-05, 09:41
Medlem
"I destroy homes, tear families apart - take your children, and that's just the start.
I'm more costly than diamonds, more costly than gold - the sorrow I bring is a sight to behold.
And if you need me, remember I'm easily found.
I live all around you, in schools and in town.
I live with the rich, I live with the poor, I live down the street, and maybe next door.
My power is awesome - try me you'll see.
But if you do, you may never break free.
Just try me once and I might let you go, but try me twice, and I'll own your soul.
When I possess you, you'll steal and you'll lie.
You'll do what you have to just to get high.
The crimes you'll commit, for my narcotic charms, will be worth the pleasure you'll feel in your arms.
You'll lie to your mother; you'll steal from your dad.
When you see their tears, you should feel sad.
But you'll forget your morals and how you were raised.
I'll be your conscience, I'll teach you my ways.
I take kids from parents, and parents from kids, I turn people from God, and separate from friends.
I'll take everything from you, your looks and your pride, I'll be with you always, right by your side.
You'll give up everything - your family, your home, your friends, your money, then you'll be alone.
I'll take and I'll take, till you have nothing more to give.
When I'm finished with you you'll be lucky to live.
If you try me be warned this is no game.
If given the chance, I'll drive you insane.
I'll ravish your body, I'll control your mind.
I'll own you completely; your soul will be mine.
The nightmares I'll give you while lying in bed.
The voices you'll hear from inside your head.
The sweats, the shakes, the visions you'll see.
I want you to know, these are all gifts from me.
But then it's too late, and you'll know in your heart, that you are mine, and we shall not part.
You'll regret that you tried me, they always do.
But you came to me, not I to you.
You knew this would happen.
Many times you were told, but you challenged my power, and chose to be bold.
You could have said no, and just walked away.
If you could live that day over, now what would you say?
I'll be your master; you will be my slave.
I'll even go with you, when you go to your grave.
Now that you have met me, what will you do?
Will you try me or not?
Its all up to you.
I can bring you more misery than words can tell.
Come take my hand, let me lead you to hell."
Signed
DRUGS
Citera
2024-08-04, 22:13
Medlem
Har haft hppd flera omgngar i livet. Har aldrig brytt mig eller blivit rdd fr ngot. Det dr nog individuella frutsttningar som inte enbart beror p psykedeliska substanser. Sjlvklart ska man vara frsiktig, men fr mig har det bara gett skarpare syn och mycket skarpare sinnen verlag. D till viss bekostnad p komprimeringsgrad och verlappning av epifys/nervbanorna.

Att landa frn en psykedlisk tripp innebr att slppa den.
Citera
2024-12-24, 23:18
Medlem
fnattes avatar
ta bort
Senast redigerad av fnatte 2024-12-25 kl. 00:00.
Citera
2024-12-24, 23:54
Medlem
fnattes avatar
Off-topic:

Hej,

Jag vill brja med att sga att ditt inlgg berrde mig djupt. Jag har sjlv en mamma som varit orolig och grtit ver min beroendesjukdom. Efter mnga rs kamp verkar jag ntligen vara p vg att besegra den, men jag vet hur svrt det r fr bde den som kmpar och de som lskar dem. Jag beklagar verkligen din frlust och den smrta du gr igenom. Det du delade fick mig att tnka p en hndelse i mitt eget liv fr 15 r sedan som liknar det du beskriver.

Jag tog en verdos av LSD, och det slutade med att jag kastade mig ner frn en balkong. Jag krossade bda mina hlben och en kota i ryggen. Det fljdes av ett r i rullstol och fyra r p kryckor. Nr jag lg p rehabilitering trffade jag en tjej med exakt samma skador som jag hon hade ocks kastat sig ut genom ett fnster under en snedtripp. Det r ngot med LSD och snedtrippar som verkar skapa en oerhrt stark knsla av att behva fly frn en akut fara, ven om faran bara existerar i huvudet.

Jag tror inte att det handlar om sjlvskadebeteende, och jag vill sga till dig att inte grubbla fr mycket p om din son hade andra underliggande problem som kan ha drivit honom till det. Snedtrippar r ofta fyllda av s frmmande, skeva och orealistiska tankar att de inte behver ha ngon logisk koppling till verkligheten. I mitt fall fick jag fr mig att jag hade vldtagit ngon och att folk i rummet planerade att mrda mig och grva ner mig i skogen. Dessutom trodde jag att jag skulle f ligga begravd i tusentals r och knna hur jag ruttnade. Det lter groteskt och osammanhngande, men fr mig var det helt verkligt i stunden, trots att ingenting av det stmde.

Jag tror att din son, precis som jag och mnga andra, kastade sig ut i ett desperat frsk att fly frn den skrck han upplevde under trippen. Det r tyvrr en tragisk risk med LSD det fr en att handla p impulser som knns livsndvndiga i gonblicket, oavsett hur absurda de r.

Jag hoppas att det jag berttar kan ge dig lite insikt eller tminstone en annan vinkel p det som hnt. Om du vill prata mer eller har ngra frgor r du varmt vlkommen att skriva. Jag finns hr och delar grna med mig av det jag kan fr att hjlpa.

Fridens liljor,
Fnatte

Citat:
Ursprungligen postat av SylviaStrut
Jag har sjlv aldrig testat psykedelia. Cannabis har heller aldrig varit "min grej" i yngre dar nr man skulle testa saker. Mdma dremot tyckte jag var riktigt hrligt i 20-rsldern. Jag r nu 57 och har inte knarkat p vldigt mnga r. Tycker det knns oansvarigt att som vuxen mnniska hlla p och trippa som vore man 25 hela livet... tminstone nr det finns andra mnniskor som r beroende av att jag r stabil.

Men nu till saken: Min 16-rige son dog knall och fall under nyrsnatten, pga att han och hans 4 vnner i samma ldersspann- kpte "lappar" och hade redan tagit de nr de kom till oss p nyrsafton. Jag hade kpt Hennessy till min son och tnkte han skulle f festa med lite cola och hennessy och s skulle vi laga mat tillsammans. Ingen hade nmnt ngot om att ta lsd... Men det var ju liksom lite fr sent att stoppa det d. Innan hade jag snackat allvar med honom om att jag mrkt att han rkt fr mycket cannabis p sistone, men han frnekade det sklart. Jag vet att han hade en vape som han rkte p ntterna under tcket. Jag knde att han blev "skev" och ser det ven p fotona han finns med p. Hans blick skevar mer och mer p ena gat och han ser liksom "spak" ut. Liksom nollstlld. Usch. Jag nskar att jag hade kunnat stoppa det hr, att jag frstr nu att han innan den kvllen - hade en underliggande psykos.

Han och vnnerna sa att de tagit lappar flera gnger frut och att det var "lugnt", man kan inte verdosera lsd... Det de missade var ju att man kan d av verilade handlingar under ett rus. Jag lmnade de i en timme ute sjlva efter att ha varit ute med de och smllt fyrverkerier vid 12-slaget. Han hade sprungit ifrn de andra, hittat hem till huset och jag hittade honom i trappen ringandes p grannarnas drrar. Tog med honom upp till lgenheten. Han tog av sig, kissade p sig och upprepade mitt namn och sitt eget namn hela tiden. Sen blev han tvrtyst och nr jag skulle kasta ner nycklarna till de andra som stod nedanfr, fick han ett helt osannolikt utbrott av panik- klttrade snabb som en bergsget upp p vggen (sprang upp) och sen upp p andra vggen och sen krashade rakt ut genom det stngda fnstret... Fy fan. Jag tnker p det dr stndigt. Det r s plgsamt. S ondigt.

Om jag vetat hur det fungerade med lsd hade jag gett honom en imovane jag hade hemma. Det har jag lst lr stilla akuta psykoser. Han har aldrig uppvisat ngot sjlvskadebeteende innan detta. S det var absolut inte med avsikt han gjorde s hr. Ville bara inflika detta i debatten.

Det r s sjukt att s mnga unga tror att lsd r helt ofarligt. Man ska ge fan i sna experiment, srskilt som man har blivit hotad av polisen att tvingas vittna mot ngon man bara ftt en bild ifrn p snapchat och som man inte ens knner. Det kan ha varit sna saker som lg och skrpade ocks, i bakhuvudet- som under ett rus utlser panik. Vem vet?

Det r som frlder vldigt svrt att f hjlp ifrn myndigheter- att frska frm sin tonring att sluta knarka. Allt bygger p frivillighet vilket jag tycker r vldigt mrkligt. Det r klart att man inte sjlv anser att det r ett problem nr man brukar saker man upplever fr en att m bra. Men som frlder har man numera inte ens rtt till insyn i sitt barns journal nr hen fyllt 12 r. Det r sjukt att man frn 12 r ska kunna bestmma sjlv ver sin egna hlsa. Frmodligen har idioterna i regeringen instiftat detta fr att "skydda" barn ifrn hedersfrtryck, s att 12-riga tjejer kan skaffa p-piller eller korrigera sitt kn- utan att deras frldrar kan "lgga sig i"?

Vi hade en nra relation med varandra och vi pratade om allt. Men jag har sett andra ungdomar som anvnt mycket vrre saker och gjort olagligheter fr att kunna upprtthlla sitt missbruk. Deras frldrar har inte haft en chans att f bukt med sin ungdom, om hen inte sjlv gtt med p behandling. Det anser jag r helt galet i vr samtid dr alla droger r s lttillgngliga. Det r ju bara att g in p det frbannade snapchat och bestlla...

On-topic:

Jag misstnker att jag har HPPD och har haft det under en lng tid. Det har blivit en s pass vanlig del av min vardag att jag r osker p hur vanlig syn egentligen ska vara, vilket gr det svrt att avgra om det jag upplever skiljer sig mycket frn det normala.

Det knns som om ett genomskinligt lager av strningar ligger ver mitt synflt, som en subtil men stndig nrvaro. Trots det har jag lrt mig att leva med det. Jag har accepterat det som en del av min verklighet och knner mig inte srskilt strd av det lngre. Det r mest ngot som finns dr i bakgrunden, snarare n ngot som aktivt pverkar mig i vardagen.
Senast redigerad av fnatte 2024-12-25 kl. 00:00.
Citera
2024-12-27, 20:27
Medlem
Hej Fnatte!

Jag vill verkligen tacka dig fr ditt deltagande svar. Det hjlper faktiskt att f bekrftat att han inbillade sig saker, srskilt som jag hittat klipp i hans telefon dr han ser helt skev ut och liksom ser helt frstrd ut nr han beknner saker som han omjligt kan ha gjort Jag har verkligen lekt detektiv och frgat runt men finns inga spr alls av att nt stmmer av det han sagt. Tydligen hade han enligt bsta vnnen tagit lappar vldigt mnga gnger under 2023. Tack fr att de delar med dig och hr grna av dig igen! Kram!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in