Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
När det gäller Stockholms innerstad, så är det värt att även minnas att bostadsrättsföreningarna har rekordstora skulder, förutom att hushållen (t.ex. bostadsrättsinnehavarna) har det. Om någon tar tag i att tvinga bostadsrättsföreningarna till att ta ut tillräckligt höga månadsavgifter, så kan även det innebära några tusen extra att betala i månaden för många bostadsrättsinnehavare, förutom eventuella höjda amorteringar:
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/...ar_4010239.svd
Njae, det där stämmer inte riktigt. Eller, det stämmer det som artikeln säger, men det gäller ju inte innerstan, utan snarare alla nybildade föreningar utanför tullarna, t.ex. Hammarbyhöjden, Enskede, Årsta etc, där det ombildats i rasande takt senaste fem åren.
Visst har det ombildats/byggts om i innerstan också, men inte alls på samma sätt, och även om det finns någon enskild förening som är fruktansvärt skuldsatt innanför tullarna är de allra flesta tvärtom normalt eller under normalt skuldsatta.
Ombildningsrushen i innerstan skedde ju runt millennieskiftet och avskrivningsfifflet samt de höga lånen existerar inte här. Viktigare än någonsin dock att verkligen titta på BRFens ekonomi när man köper, speciellt om man köper utanför tullarna.
För att inte hamna för OT tror jag för övrigt inte dessa nya amorteringskrav kommer leda till någonting. Jag tror inte heller det finns en bubbla, helt enkelt för att ingenting talar för det (utbud/efterfrågan ni vet). Det finns bara EN grej man kan göra för att långsiktigt sänka/stabilisera prisnivåerna på bostäder, och det är att
bygga fler bostäder.
Just innerstan i Stockholm tror jag är särskilt skyddad mot prisfall då det inte går att bygga så mycket mer här, och då Stockholm är en sån pass stor tillväxtregion.
Det finns egentligen bara tre saker som kan krascha bostadsmarknaden:
- Politikerna går ihop och kommer fram till att det ska byggas nya miljonprojekt. Man bygger enorma mängder hyresrätter i nya områden med bra kommunikation in till stan. (Kommer inte att hända inom en överskådlig framtid)
- Politikerna bestämmer sig för att trappa av ränteavdraget alldeles för fort. (Kommer inte att hända)
Dock kan en långsam avtrappning leda till en avmattning i prisstegringen. Det vore nog sunt och är väl egentligen det enda medel man har nu förutom att bygga fler bostäder.
- Något händer i världen som får marknaderna att krascha ordentligt. Under finanskrisen 08-09 gick väl priserna ner 10-15%, men inom ett år hade de återhämtat sig 100%, så det behövs m.a.o. något värre än det.
Amorteringskrav spelar med andra ord ingen roll eftersom det
inte ökar kostnaden för boende (det tvingar bara låntagare att allokera pengar på ett annat sätt), det påverkar
inte efterfrågan (Stockholm kommer fortsätta att växa) och det påverkar
heller inte utbudet (Man bygger inte fler lägenheter).
Mööööjligen kan det skapa en än värre tröghet i det att människor med befintliga amorteringsfria lån väljer att bo kvar istället för att sälja, men det torde bara påverka marginellt. Möjligen kan man också se priserna på små 1or (förstagångsboende) mattas av något men också det marginellt.
Mina 2 ören.