2014-11-12, 08:23
Medlem
Tror ingen vill flytta om dessa amorteringskrav blir verklighet och smålgh i ex Stockh innerstad kommer rusa ännu mer i pris. Den lilla lgh i city är inte problemet utan snarare de större villorna utanför Stockholm.
Citera
2014-11-12, 08:27
Medlem
otroligt dåligt förslag, det är bättre att ta bort räntevdragen och låta långivare och låntagare göra upp privat utan regleringar inblandat. Trögrörlighet, sämre utbud, svårare att få ihop kalkylerna till villor utanför Stockholm, större lgh. Detta kommer driva priserna på smålägenheter något alldeles vansinnigt och sedan har ingen råd att köpa överhuvudtaget.
Citera
2014-11-12, 09:19
Medlem
detgillardus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomensure
Lägger ut en idé innan jag går och lägger mig som jag gärna ser kritiska (+/-) kommentarer på då jag inte analyserat den själv och har inte tid just nu (för jag måste sova).

Vad sägs som att ha högre krav (med högre amorteringar/lägre skattereduktion) på köp av befintlig bostad, och lägre krav på nybygge?
Som jag ser det innebär det bara ännu en ackumulering av problemet. På BR-marknaden är redan nyproduktioner kraftigt dopade genom föreningarnas uppskjutna amorteringar och avskrivningar. Att addera ytterligare till detta på BR-medlemmens sida, innebär bara en ännu brantare kostnadskurva när dopingen släpper.

Generellt tycker jag reavinst- och fastighets- skatt är de bästa verktygen om staten vill kunna påverka bo(låne)marknaden. Många hushåll som egentligen skulle kunna ha lägre skuldsättning väljer att ligga kvar med bolån eftersom det är lönsamt. Statliga amorteringskrav straffar ju inte bara de som vill in på bomarknaden utan även dem som vill underhålla sina fastigheter.

I den bästa av världar skulle amorteringsfrågan helt och hållet vara en uppgörelse mellan kund och finansiär, men det skulle såklart förutsätta att skattebetalarna slutade agera borgensman åt ansvarslösa banker.
Senast redigerad av detgillardu 2014-11-12 kl. 09:31.
Citera
2014-11-12, 09:31
Medlem
Vad kommer detta innebära för nya låntagare enkelt förklarat? någon 1000lapp mer i månaden i amortering? säg ett lån på 1.4-1.5
Citera
2014-11-12, 09:58
Medlem
Myllass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sideburnz
Vad kommer detta innebära för nya låntagare enkelt förklarat? någon 1000lapp mer i månaden i amortering? säg ett lån på 1.4-1.5

Först ska lånen amorteras med minst 2 procent (av skulden) varje år ner till 70 procents belåningsgrad av bostadens marknadsvärde. Efter det ska 1 procent amorteras årligen ner till 50 procents belåningsgrad

DN har varit snälla och gjort en räknesnurra där du kan kolla den nya kostnaden
http://www.dn.se/ekonomi/sa-paverkas...aven-pa-bolan/

Det är ju dock oklart när detta kan komma att börja gälla. Först kommer finansinspektionen att ägna några månader att att ta fram detaljregler så att det att det finns tillfälliga undantag för perioder av tex arbetslöshet och bestämma vad termen nya lån innebär.
Citera
2014-11-12, 10:06
Medlem
Mullrets avatar
Kommer antagligen ut en hel del lyxobjekt som finansierats med BR eller villan som säkerhet. Eller avsaknaden av amortering. Ser framför mig alla trevliga sportbilar, sommarstugor, dyra klockor, segelbåtar med mera som nu måste avyttras till förmån för amorteringsaltaret.
Citera
2014-11-12, 10:11
Medlem
Spelar det någon roll hur mycket man belånar sig procentuellt? Är det fortfarande 2 %/år som gäller ner till 70 % oavsett om man belånar sig till 75 eller 85 %?
Citera
2014-11-12, 10:43
Medlem
mphummers avatar
Jag är kluven till beslutet, amorterar rätt mycket redan idag på min nyproducerade lägenhet som jag har haft i snart ett år.

Köpte för 2.1 och är nu värderad till 3 miljoner (sthlm). Jag har planerat att flytta till radhus/hus inom ett år därav är jag lite kluven. Där jag bor får du inte ett radhus/villa i okej skick i ett hyffsat område för mindre än 4 miljoner. Dock har jag lite andra fastighetsvinster instoppade i min lägenhet så jag hamnar under 70% om jag köper för 4.5 miljoner.

Dock tror jag inte bostadspriserna kommer att falla när det beslut går igenom och börjar gälla. Folk som sitter på sina nuvarande bostäder kommer i många fall välja att inte flytta för att slippa dom nya amorteringskraven.

Vilket i sin tur resulterar i att mindre bostäder kommer vara ute på marknaden och dom få som är ute i vissa områden kommer vara attraktivare och priserna trissas upp.

Sen är det bra att det tvingar folk att amortera, jag hade själv inga krav från banken att amortera men valde att göra det ändå. Mår bättre av att se att mitt lån går nedåt än att bara se det stå still på samma summa.
Citera
2014-11-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongo2014
Spelar det någon roll hur mycket man belånar sig procentuellt? Är det fortfarande 2 %/år som gäller ner till 70 % oavsett om man belånar sig till 75 eller 85 %?

2%/år ner till 70% är nog 2%/år ner till 70% i alla fall.
Citera
2014-11-12, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

När det gäller Stockholms innerstad, så är det värt att även minnas att bostadsrättsföreningarna har rekordstora skulder, förutom att hushållen (t.ex. bostadsrättsinnehavarna) har det. Om någon tar tag i att tvinga bostadsrättsföreningarna till att ta ut tillräckligt höga månadsavgifter, så kan även det innebära några tusen extra att betala i månaden för många bostadsrättsinnehavare, förutom eventuella höjda amorteringar:

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/...ar_4010239.svd

Njae, det där stämmer inte riktigt. Eller, det stämmer det som artikeln säger, men det gäller ju inte innerstan, utan snarare alla nybildade föreningar utanför tullarna, t.ex. Hammarbyhöjden, Enskede, Årsta etc, där det ombildats i rasande takt senaste fem åren.

Visst har det ombildats/byggts om i innerstan också, men inte alls på samma sätt, och även om det finns någon enskild förening som är fruktansvärt skuldsatt innanför tullarna är de allra flesta tvärtom normalt eller under normalt skuldsatta.

Ombildningsrushen i innerstan skedde ju runt millennieskiftet och avskrivningsfifflet samt de höga lånen existerar inte här. Viktigare än någonsin dock att verkligen titta på BRFens ekonomi när man köper, speciellt om man köper utanför tullarna.

För att inte hamna för OT tror jag för övrigt inte dessa nya amorteringskrav kommer leda till någonting. Jag tror inte heller det finns en bubbla, helt enkelt för att ingenting talar för det (utbud/efterfrågan ni vet). Det finns bara EN grej man kan göra för att långsiktigt sänka/stabilisera prisnivåerna på bostäder, och det är att bygga fler bostäder.

Just innerstan i Stockholm tror jag är särskilt skyddad mot prisfall då det inte går att bygga så mycket mer här, och då Stockholm är en sån pass stor tillväxtregion.

Det finns egentligen bara tre saker som kan krascha bostadsmarknaden:

- Politikerna går ihop och kommer fram till att det ska byggas nya miljonprojekt. Man bygger enorma mängder hyresrätter i nya områden med bra kommunikation in till stan. (Kommer inte att hända inom en överskådlig framtid)

- Politikerna bestämmer sig för att trappa av ränteavdraget alldeles för fort. (Kommer inte att hända)

Dock kan en långsam avtrappning leda till en avmattning i prisstegringen. Det vore nog sunt och är väl egentligen det enda medel man har nu förutom att bygga fler bostäder.

- Något händer i världen som får marknaderna att krascha ordentligt. Under finanskrisen 08-09 gick väl priserna ner 10-15%, men inom ett år hade de återhämtat sig 100%, så det behövs m.a.o. något värre än det.

Amorteringskrav spelar med andra ord ingen roll eftersom det inte ökar kostnaden för boende (det tvingar bara låntagare att allokera pengar på ett annat sätt), det påverkar inte efterfrågan (Stockholm kommer fortsätta att växa) och det påverkar heller inte utbudet (Man bygger inte fler lägenheter).

Mööööjligen kan det skapa en än värre tröghet i det att människor med befintliga amorteringsfria lån väljer att bo kvar istället för att sälja, men det torde bara påverka marginellt. Möjligen kan man också se priserna på små 1or (förstagångsboende) mattas av något men också det marginellt.

Mina 2 ören.
Citera
2014-11-12, 11:16
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Att amortera är den smartaste sparformen. Att ha det som krav är bra, då låntagare tjänar på det. Det är ganska dumt att inte amortera så varför inte kräva det?

Ett lån är ju ett lån och ska ju betalas tillbaka.Det är ju ingen utgift att amortera.Amorteringen är ju ett rent sparande som går in på eget "sparkonto" varje månad.
Citera
2014-11-12, 11:33
Avstängd
Amorteringskrav är bra. Människor som inte kan betala tillbaka sina lån under sin livstid ska naturligtvis inte få låna. Vi måste återupprätta pengars värde, som det korrupta försäkringssystemet håller på att helt urholka. I dagens samhälle kan man vara helt utfattig samtidigt som man har mycket pengar, vilket är helt sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in