• 1
  • 2
2014-11-06, 12:04
Medlem
GunsAndHorsess avatar
I montreal hålls en "bug banquet" varje år.

Entomological society of America finns, men det har inte tagits så seriöst av proffessionella entomologister.

För ca 20 år sedan var sushi en "eww" faktor, du kunde inte se sushi i ica eller livsmedelsbutiker, nu är det kulturell norm.

I våra tankar/huvuden är de (insekterna) associerade med smuts, men då vill ni inte veta om räkor, hummer och krabbor.

Vissa insekter lever på människorblod, då tänker vi kannibalism om de.

80% av världen äter insekter - hur kmr det sig att inte vi gör det, när dem innehåller så mkt protein?
Senast redigerad av GunsAndHorses 2014-11-06 kl. 12:08.
Citera
2014-11-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
I montreal hålls en "bug banquet" varje år.

Entomological society of America finns, men det har inte tagits så seriöst av proffessionella entomologister.

För ca 20 år sedan var sushi en "eww" faktor, du kunde inte se sushi i ica eller livsmedelsbutiker, nu är det kulturell norm.

I våra tankar/huvuden är de (insekterna) associerade med smuts, men då vill ni inte veta om räkor, hummer och krabbor.

Vissa insekter lever på människorblod, då tänker vi kannibalism om de.

80% av världen äter insekter - hur kmr det sig att inte vi gör det, när dem innehåller så mkt protein?

Det finns fler djur än alla däggdjur totalt, som filtrerar plankton ur vattnet. Varför gör inte vi det?
Citera
2014-11-06, 12:36
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Det finns fler djur än alla däggdjur totalt, som filtrerar plankton ur vattnet. Varför gör inte vi det?

nu får du utveckla, menar du att vi inte är fullt utvecklade som art? kvinnor har ju vatten i sina magar när de är gravida.
Citera
2014-11-06, 17:55
Medlem
Citat:
nu får du utveckla, menar du att vi inte är fullt utvecklade som art? kvinnor har ju vatten i sina magar när de är gravida.

Okej jag ska ta ett annat exempel.
En hund kan överleva på 100% vegansk kost, men får hunden välja så äter den något annat.
Citera
2014-11-06, 20:48
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Okej jag ska ta ett annat exempel.
En hund kan överleva på 100% vegansk kost, men får hunden välja så äter den något annat.

jag väljer att äta insekter då de har mkt proteiner, framför tex en köttbit. med det sagt, vill jag att vi börjar sälja gräshoppor i matvarubutiker, helst färska att dom friteras i Sverige. om 80 % av världen gör det förutom i västvärlden så kan vi också göra det.
Citera
2014-11-06, 23:55
Medlem
Citat:
jag väljer att äta insekter då de har mkt proteiner, framför tex en köttbit. med det sagt, vill jag att vi börjar sälja gräshoppor i matvarubutiker, helst färska att dom friteras i Sverige. om 80 % av världen gör det förutom i västvärlden så kan vi också göra det.

Du beskriver ju ganska väl varför i ditt första inlägg.

I och med en ökad befolkning och ont om föda kan det bli en nödvändighet att äta insekter. Man lägger mycket resurser på att undersöka massproduktion/farmar för insekter just nu. Men lär dröja ganska många år tills det tillhör normen för vardaglig föda. Det måste ju som sagt bli en nödvändighet, folk kommer inte äta insekter för smakens skull, det tvivlar jag starkt på åtminstone.
Citera
2014-11-07, 22:28
Medlem
Citat:

Du är fri att gå ut med håven på sommarhalvåret. Jag avstår helst!
Citera
2014-11-18, 23:42
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Du är fri att gå ut med håven på sommarhalvåret. Jag avstår helst!

har vi gigantiska gräshoppor som de har i exempelvis thaailand? det är såna insekter därifrån jag vill ha.
Citera
2014-11-19, 14:20
Medlem
Moramannens avatar
För åtminstone mig ska det långt innan jag börjar äta insekter. Visst, om det blir absolut nödvändigt, men i Norden har vi andra mer relevanta recept som kan verka oaptitliga idag, men för många var en realitet långt in på 1900-talet. Exempelvis ekorre, kråka, fårhjärna och liknande, helt enkelt att man i större utsträckning tar vara på det vi redan har om det börjar krisa.

Visserligen minns jag att jag som treåring eller så provade att äta daggmask, fördomsfri som jag då var tyckte jag inte det var äckligt, tills mamma sa åt mig. Men jag skulle nog inte uppskatta konsistensen om jag provade att äta det idag.
Citera
2015-04-19, 18:09
Medlem
wastedandlazys avatar
Fick sånt jävla ryck igår, tänk att man kan odla larver hemma och käka, det är ju skitcoolt
Kan bero på att jag levt på pasta senaste veckan.
https://www.youtube.com/watch?v=XwmsF9d9x3U
Speciellt att de själva kryper ut när de är mogna HAHA

Var får ni tag i era insekter? För mig är det självklart att börja odla själv
Kanske borde starta en tråd om odlingen i hobby eller husdjur ( )

Ska man satsta på mjölmask? Är det samma som black soldier?
Syrsor låter och kackerlackor luktar

I gruvor hade man ju en liten fågel. Blev det en metanläcka dog fågeln och gruvan utrymdes.
Man kanske skulle skaffa en fågel eller ödla att testa maten på först, känner migg som mengele
Citera
2016-02-04, 01:06
Medlem
Fan så jag irriterar mig på detta med att framhålla insekter som supah najs protein. I går såg vi på SVT hur Paul Svensson, en kock som jag gillar, hyllar detta till höjderna och låter skolbarn smaka på några kanapeer: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...karnas-granser

Men, hur mycket insekt är det på smakbitarna? Ser mest ut att vara bröd och grönsaker sen nått gram insektsben/vinge. Med sån liten del protein så lär ju inte nöt- eller fläskkött vara ett problem heller.

Sen, övrigt, när man vill framhäva insekter som krubb. Chokladdoppade gräshoppor skall va så mmmmums. Fast du kan ju doppa bajs/majs i choklad å det smakar lika bra. För att inte tala om när vi går in på friterat...

Leverera en fet smarrig pannbiff, burgare, stek (rare) på insektsprotein, DÅ blir det intressant.
Citera
2016-02-04, 01:29
Medlem
christerys avatar
Finns ju myggburgare i alla fall http://www.liveleak.com/view?i=059_1363396503

Laggade som fan från hotellet så jag vet inte om det är rätt video
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto