Citat:
Ursprungligen postat av
davetheslave
Lite kul att du använder "Nej vi blir hånade ifall vi försöker kämpa" som något slags försvar eller utväg, det låter så sjukt vekligt och patetiskt Menar du att feministerna hyllas med öppna armar? En snabb titt på flashback visar att feminister blir minst lika hånade, en fjantig och dålig ursäkt är vad du just gav mig.
Ja, feminister hyllas med öppna armar. Nej, inte på flashback, men av politiker och media.
Om du försöker organisera nånting för män så får du inget stöd från samhället, tvärtom. Klipper ett ex från
ett av mina inlägg:
"Glöm aldrig Pela och Fadime" arbetade för att hjälpa
ungdomar som är offer för hedersvåld.
Det gjorde de tills Ungdomsstyrelsen hotade med att dra in det ekonomiska stödet. Ungdomsstyrelsen tolererade nämligen inte att de hjälpte både killar och tjejer.
Nu arbetar de med att hjälpa
kvinnor som är offer för hedersvåld:
http://gapf.se/2013/10/kallelse-till-extra-arsmote/
Nu bjuder vi in er till extra årsmöte för att revidera de nya stadgarna, från könsneutrala till fokus på kvinnor som målgrupp (vilka är i absolut majoriteten av GAPFs målgrupp av utsatta, trots att vi även stödjer utsatta killar och män). Detta måste vi göra för att fylla Ungdomsstyrelsens kriterier för att bli beviljade organisationsbidrag för kvinnors organisering, som vi har fått de senaste tre åren.
Detta tycker du alltså inte bara är helt ok, så som det ska vara, utan du tycker dessutom att man är patetisk som protesterar mot det?
Finns givetvis hundratals fler exempel, men nästan inte ett enda på det motsatta. Googla tex på organisationer som hjälper tjejer i Afrika att utbilda sig. Googla sen på organisationer för killar.
Hur ligger det till då? Enligt den årliga och inflytelserika
Global Gender Gap Report så är det fler tjejer som går i skolan i de flesta länder, liksom fler tjejer som skaffar sig högre utbildning.
Hela rapporten är för övrigt stor komik, där jämställdhet rankas efter hur mycket kvinnor som representeras. Konsekvensen är tex att Qatar är världens mest jämställda land när det kommer till högre utbildning eftersom hela 7 gånger fler kvinnor än män pluggar på universitetet där. Lesotho är världens mest jämställda land när det gäller läskunnighet, eftersom 30% fler kvinnor än män kan läsa. Sverige där 99% av båda könen kan läsa hamnar på en 22a plats.
Hemma så ser vi att det
satsas särskilt på kvinnors arbetsplats, trots att det som bekant dör 50-faldigt fler män på jobbet.
Jag kan rabbla exempel i evighet.
Att protestera mot dessa orättvisor innebär inte att man är patetisk.
Det innebär inte heller att man vill att män skall få andra särbehandlingar.
Citat:
Ifall man tror att feminism handlar om jämställdhet så bör man leta upp en ordbok
Säg det till dem som tror att feminism handlar om jämställdhet. Jag gör det uppenbarligen inte, eller läste du fel?
Citat:
Ingen ljuger för dig, du och annat folk har bara lyckats missuppfatta att feminism handlar om kvinnan. Hur det är möjligt är bortom mig.
Ja,
HUR kan jag ha fått för mig att feminister påstår att de jobbar för jämställdhet?
FÖRSTA punkten i FI:s
partiprogram:
Jämställdhet/jämlikhet. Alla människor ska kunna utveckla sin fulla potential i ett jämlikt samspel med andra – oberoende av kön, könstillhörighet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexualitet och ålder.
Så här säger
Kvinnojouren:
Att vara feminist är att agera, politiskt och/eller i vardagen, för att uppnå ett jämställt samhälle.
Så här säger
Miljöpartiet, detta fantastiska feministiska parti:
De mänskliga rättigheterna bygger på allas lika värde oavsett kön. Samhället är inte jämställt, ännu. Därför är Miljöpartiet ett feministiskt parti.
Övriga partier har liknande formuleringar.
Citat:
Vad svårt det är för vissa. Hade du inte varit totalt missinfomerad hade du kanske kunnat skjuta iväg något vettigt, du är ju relativt retoriskt lagd.
Nu har vi dock sett vem av oss två som inte hade all information, men det är åtgärdat nu eller hur?