Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Ok, beklagar, jag är så van sitta och tackla denna typ av idé over and over again, går snart på automatik.
men då tar vi om det fast från en annan vinkel..
Du lever i en nation med en "statsreligion" som i sig varit extremt kvinnofientlig. eller hur?
Finns alltså utvecklignspotensial inom de flesta religioner världen över, du finner också feminister inom islam och du har också muslimskt troende som lever jämställda liv och du har sekulära muslimer eller hur? Alltså leder det ingen vart att kritisera religionen islam i sig, men du kan däremot gå in och kritisera de bitar som är kvinnofientliga. Och det tycker jag att feminster gör generellt, vi är emot hedersvåld, vi är emot könstympning vi är emot tvångsgifte etc. etc.
Är vi på samma våglängd nu?
Nej.
Sveriges statsreligion har i sig inte varit extremt kvinnofientlig.
Det är fel att räkna in kristendom som "vår" statsreligion.
Sen asatron har kvinnan haft mer rättigheter än i övrig kultur.
Detta sitter kvar i vår kristendom.
Vi är inte kristna i Sverige.
Vi är ateister!
Jag räknar mig som troende. Många skulle klassa mig som kristen.
Kritisera varje religion för sig. Som var ideologi för sig.
Kallar du dig kristen eller muslim, förvänta dig då att bli dömd som detta.
Likaså feminist eller nazist. Moderat eller sosse.
Att blanda in alla "religiösa" som troende och över en och samma kam är inte rättvist.
Nu har vi ju våra böcker att hitta inspiration till. På samma sätt som en feminist får stå till svars för the scum manifest så ska en muslim och en kristen bli ifrågasatt för dennes val av böcker.
Detta är illusionen vi måste få bort.
Att min tro på nåt sätt ska skydda mig ifrån kritik.
Förslag om att sätta "ateism" som statsreligion uppmuntrar jag.
Inget hindrar mig ifrån att vare sig gå till tempel eller att läsa mina böcker ändå.
Visst?
Kyrkan skulle byta namn till tempel. Likaså moskén.
Vi skulle istället få lyssna på "den andlige ledaren" som får stå till svars för de ord han väljer och från vilken bok han väljer att lyssna.
Min egna tro skulle växa av detta.
Jag kan inte tänka mig en värre smärta.
Än att sitta på bussen som 13 åring. Se sina klasskamrater hålla hand med sin första kärlek.
Sen sitta där med vetskapen om att nåt i min religion anser detta vara fel.
Trots att paret verkar lyckligt!
Trots att jag själv vill uppleva detta, så får jag det inte..