2014-11-01, 08:04
Medlem
Citat:
Är itne religioner som sådana vi är ute efter att förända utan patriarkala struktureer och idéer som
cirkulerar mer eller mindre överallt att kvinnor är underlägsna män och män har sexuell rättigheter som går utöver kvinnors.

Det hör till människans natur att tycka att just jag och min grupp är lite bättre. Det är inget speciellt för män eftersom kvinnor är likadana.

Det som vore bra vore att kvinnor och män kunde vara i samma grupp. Ska män och kvinnor kriga så vinner naturligtvis männen eftersom kvinnor har barn att ta hand om. I vissa muslimska länder har kvinnan förlorat och har lite självbestämmande. I västvärlden vill till nästan 100% männen inte vinna mot kvinnor de vill vara i samma grupp.
2014-11-01, 11:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Varför är det en infantil slutsats? Det han säger stämmer ju i sak. De övriga partierna är för en generös invandring, därmed får vi in fler muslimer, och övriga. Det enda partiet som vill minska invandringen är SD, ergo, röstar man inte på SD röstar man på en politik som är för fortsatt generös invandring. Går det att förklara på ett mer enkelt sätt än så?
Nej om man är infantilt enkelspårig och tror att den enda politiska frågan som människor intresserar sig för och tar ställning till är invandringen så går det givetvis inte att förklara på ett enklare sätt ...

Är man däremot röstmyndig och har kopplat att politik är bredare än en fråga så kan man inte dra så enkelspåriga slutsatser om människors val.
2014-11-02, 17:24
Medlem
Snuttepuffs avatar
OP har faktiskt en poäng, iaf tror jag att det är det han försöker föra fram.

För; det finns onekligen en skarp motsättning mellan feminism och islam som religionen utövas i flertalet länder i Asien och Afrika.

Hur kan feminister få ihop det där med att massinvandring är bra, samtidigt som kvinnors rättigheter ska respekteras? Det går liksom inte ihop. Återigen; kika på dom flesta muslimska länder. Alla, faktiskt, när jag tänker efter (möjligtvis med undantag för Turkiet? Men där är ju religionen bannlyst av militären...) trycker ju på gilla-knappen när det gäller att kvinnor ska klä sig på ett speciellt vis, ska hindras från att göra vissa saker, osv osv.
Mer spektakulär form av förtryck är ju omskärelse, något som väl inte praktiseras i sekulära Sverige, men där det inte alls är ovanligt att personer/familjer med PUT skickar iväg den "svenska" tonåringen till "hemlandet" för att få fittan sönderskuren för alltid. Grattis, svenska kvinnokamp!

Egentligen skulle ju, enligt feministisk logik, svenska män älska det här med islam och sharialagar. Månggifte - dvs mycket fitta, inga gnälliga fruntimmer (för gnäller dom, då tar vi till det där med syra eller hedersmord så slipper vi satkärringens jävla tjat) osv. Fan va ballt, liksom.

Men ska jag generalisera grovt är det precis tvärt om. "Vi män" som skulle kunna få hur kul som helst med lite nya, coola kvinnoförtryckande lagar á la islamism, vi vill inte ha hit skiten. Feministerna däremot, vurmar för massinvällning och lyfter inte ett finger för att stävja avarterna. Man är väl rasist om man inte gillar omskärelse och stening, gubevars.

2014-11-02, 17:54
Medlem
Det är nog inte så svårt eftersom kvinnor i regel anpassar sig efter sin omgivning.
2014-11-02, 20:00
Medlem
DrArrogantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
En våldtäkt är en våldtäkt ok? Spelar ingen större roll för en feminist om den begås av en muslim som anser att en kvinna utan schal och pappa i närheten är gratis fitta, färdig att plockas... eller om den begås av en svenenbanan med 3000 timmars våldsporrtittande i bagaget, vidrig kivnnosyn och psykotisk i skallen eller om den begås av en katolsk präst som tror han är styrd av satan och har en förlåtande jesus runt hörnet...precis lika vidrig våldtäkt oavsett.

Är itne religioner som sådana vi är ute efter att förända utan patriarkala struktureer och idéer som
cirkulerar mer eller mindre överallt att kvinnor är underlägsna män och män har sexuell rättigheter som går utöver kvinnors.

Hajjar du?
Jag måste erkänna att jag INTE fattar... För mig ser det ut som om du och många andra "ny-feminister" försvarar och tillbakavisar kritik mot den mest kvinnofientliga ideologi som finns inklusive nazismen. Hur fan får ni det att gå ihop?

Om man följer den logiken måste man ju fråga sig: Skulle du försvara våldsporr, ortodox katolisism eller nazism också med samma glöd och samma argument???

Så även om frågan inte var ställd till mig måste jag erkänna att nej jag "hajjar" verkligen inte??

Såvida det inte är så enkelt att det enligt ny-feminismen inte finns några jämställdhetsproblem eller maktstrukturer som behöver bekämpas utom dem som direkt kan härledas till vita, heterosexuella män... Det skulle förstås förklara ganska mycket.
2014-11-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrArroganto
Jag måste erkänna att jag INTE fattar... För mig ser det ut som om du och många andra "ny-feminister" försvarar och tillbakavisar kritik mot den mest kvinnofientliga ideologi som finns inklusive nazismen. Hur fan får ni det att gå ihop?

Om man följer den logiken måste man ju fråga sig: Skulle du försvara våldsporr, ortodox katolisism eller nazism också med samma glöd och samma argument???

Så även om frågan inte var ställd till mig måste jag erkänna att nej jag "hajjar" verkligen inte??

Såvida det inte är så enkelt att det enligt ny-feminismen inte finns några jämställdhetsproblem eller maktstrukturer som behöver bekämpas utom dem som direkt kan härledas till vita, heterosexuella män... Det skulle förstås förklara ganska mycket.

Vad är det som är så svårt att förstå med att sexism, kvinnonedvärdering etc. inte sitter i folks hudfärg utan i kulturella värderingar?

Samt att vi lever i en global värld, vi kan inte sitta här upp i skandinavien och "uggla" i självgod jämställdhet, vi är tvungna att ge oss ut och interagera med andra nationer, kulturer och folkslag.
Och vi får ställa upp solidariskt och hjälpa där vi kan hjälpa, det vinner vi på i längden.
Som varandes kivnna och feminist är det satans så irriterade att ex. möta en ingrott konservativ
religiös snubbe ex. (specifik religion spelar ingen större roll) men jag vinner ju inte över den mannen på "min" sida genom att 1. mota bort honom, 2 hata honom eller 3. ignorera vederbörande eller hur?
Jag vinner ju över den mannen genom att visa fördelarna med ett jämställt samhälle samt visa att jag ser skillnad på person och värderingar och med tålamod och vänlighet, dessutom kanske jag kan lära mig något själv. Liksom basic psykologi.
Den absoluta majoriteten av invandrare till vårt land, klarar galant anamma våra svenska värderingar där jämställdhet ingår och du ser massor med barn och barnbarn till invandrare som är precis som vilken svensson som helst...

så tagga ner skräcken lite.
2014-11-02, 20:43
Medlem
DrArrogantos avatar
Citat:
Vad är det som är så svårt att förstå med att sexism, kvinnonedvärdering etc. inte sitter i folks hudfärg utan i kulturella värderingar?

Samt att vi lever i en global värld, vi kan inte sitta här upp i skandinavien och "uggla" i självgod jämställdhet, vi är tvungna att ge oss ut och interagera med andra nationer, kulturer och folkslag.
Och vi får ställa upp solidariskt och hjälpa där vi kan hjälpa, det vinner vi på i längden.
Som varandes kivnna och feminist är det satans så irriterade att ex. möta en ingrott konservativ
religiös snubbe ex. (specifik religion spelar ingen större roll) men jag vinner ju inte över den mannen på "min" sida genom att 1. mota bort honom, 2 hata honom eller 3. ignorera vederbörande eller hur?
Jag vinner ju över den mannen genom att visa fördelarna med ett jämställt samhälle samt visa att jag ser skillnad på person och värderingar och med tålamod och vänlighet, dessutom kanske jag kan lära mig något själv. Liksom basic psykologi.
Den absoluta majoriteten av invandrare till vårt land, klarar galant anamma våra svenska värderingar där jämställdhet ingår och du ser massor med barn och barnbarn till invandrare som är precis som vilken svensson som helst...

så tagga ner skräcken lite.
Hudfärg och invandrare? Vad yrar du om??? Sedan när har islam med hudfärg att göra? Finns vita, gula, bruna och svarta muslimer och islamister så det gamla rasistkortet funkar inget vidare här. Invandrarfrågan (och alla problem som finns förknippad med den) är väl fullständigt irrelevant?? Eller menar du att det är invandrarnas fel att du och gudrun shyman kan kritisera patriarkala strukturer
och könsmaktsfördelning mm så länge det inte är inom islam man hittar dessa problem?

Jag anser mig själv som feminist, och anser att könsdiskriminering skall lyftas fram och kritiseras var man än ser den.

Det är därför jag blir så djävla förbannad när de som borde företräda oss i denna frågan och som borde vara förebilder i stället väljer att blunda och hålla för öronen då de tycker att det känns politiskt-strategiskt rätt att göra det. Hyckleri ditt namn är ny-feminismen!
2014-11-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrArroganto
Hudfärg och invandrare? Vad yrar du om??? Sedan när har islam med hudfärg att göra? Finns vita, gula, bruna och svarta muslimer och islamister så det gamla rasistkortet funkar inget vidare här. Invandrarfrågan (och alla problem som finns förknippad med den) är väl fullständigt irrelevant?? Eller menar du att det är invandrarnas fel att du och gudrun shyman kan kritisera patriarkala strukturer
och könsmaktsfördelning mm så länge det inte är inom islam man hittar dessa problem?

Jag anser mig själv som feminist, och anser att könsdiskriminering skall lyftas fram och kritiseras var man än ser den.

Det är därför jag blir så djävla förbannad när de som borde företräda oss i denna frågan och som borde vara förebilder i stället väljer att blunda och hålla för öronen då de tycker att det känns politiskt-strategiskt rätt att göra det. Hyckleri ditt namn är ny-feminismen!

Ok, beklagar, jag är så van sitta och tackla denna typ av idé over and over again, går snart på automatik.

men då tar vi om det fast från en annan vinkel..
Du lever i en nation med en "statsreligion" som i sig varit extremt kvinnofientlig. eller hur?
Finns alltså utvecklignspotensial inom de flesta religioner världen över, du finner också feminister inom islam och du har också muslimskt troende som lever jämställda liv och du har sekulära muslimer eller hur? Alltså leder det ingen vart att kritisera religionen islam i sig, men du kan däremot gå in och kritisera de bitar som är kvinnofientliga. Och det tycker jag att feminster gör generellt, vi är emot hedersvåld, vi är emot könstympning vi är emot tvångsgifte etc. etc.

Är vi på samma våglängd nu?
2014-11-02, 21:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Och det tycker jag att feminster gör generellt, vi är emot hedersvåld

"Glöm aldrig Pela och Fadime" arbetade för att hjälpa ungdomar som är offer för hedersvåld.

Det gjorde de tills Ungdomsstyrelsen hotade med att dra in det ekonomiska stödet. Ungdomsstyrelsen tolererade nämligen inte att de hjälpte både killar och tjejer.

Nu arbetar de med att hjälpa kvinnor som är offer för hedersvåld:

http://gapf.se/2013/10/kallelse-till-extra-arsmote/

Nu bjuder vi in er till extra årsmöte för att revidera de nya stadgarna, från könsneutrala till fokus på kvinnor som målgrupp (vilka är i absolut majoriteten av GAPFs målgrupp av utsatta, trots att vi även stödjer utsatta killar och män). Detta måste vi göra för att fylla Ungdomsstyrelsens kriterier för att bli beviljade organisationsbidrag för kvinnors organisering, som vi har fått de senaste tre åren.

Feminister... Nej, ni är inte alls emot hedersvåld, om hedersvåldet drabbar män. Precis som med alla andra problem i samhället.
2014-11-02, 21:31
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Ok, beklagar, jag är så van sitta och tackla denna typ av idé over and over again, går snart på automatik.

Du lever i en nation med en "statsreligion" som i sig varit extremt kvinnofientlig. eller hur?
Finns alltså utvecklignspotensial inom de flesta religioner världen över, du finner också feminister inom islam och du har också muslimskt troende som lever jämställda liv och du har sekulära muslimer eller hur? Alltså leder det ingen vart att kritisera religionen islam i sig, men du kan däremot gå in och kritisera de bitar som är kvinnofientliga. Och det tycker jag att feminster gör generellt, vi är emot hedersvåld, vi är emot könstympning vi är emot tvångsgifte etc. etc.

Nej.
Sveriges statsreligion har i sig inte varit extremt kvinnofientlig.
Det är fel att räkna in kristendom som "vår" statsreligion.

Sen asatron har kvinnan haft mer rättigheter än i övrig kultur.
Detta sitter kvar i vår kristendom.

Vi är inte kristna i Sverige.
Vi är ateister!

Jag räknar mig som troende. Många skulle klassa mig som kristen.

Kritisera varje religion för sig. Som var ideologi för sig.
Kallar du dig kristen eller muslim, förvänta dig då att bli dömd som detta.
Likaså feminist eller nazist. Moderat eller sosse.

Att blanda in alla "religiösa" som troende och över en och samma kam är inte rättvist.

Nu har vi ju våra böcker att hitta inspiration till. På samma sätt som en feminist får stå till svars för the scum manifest så ska en muslim och en kristen bli ifrågasatt för dennes val av böcker.

Detta är illusionen vi måste få bort.
Att min tro på nåt sätt ska skydda mig ifrån kritik.

Förslag om att sätta "ateism" som statsreligion uppmuntrar jag.
Inget hindrar mig ifrån att vare sig gå till tempel eller att läsa mina böcker ändå.
Visst?

Kyrkan skulle byta namn till tempel. Likaså moskén.

Vi skulle istället få lyssna på "den andlige ledaren" som får stå till svars för de ord han väljer och från vilken bok han väljer att lyssna.

Min egna tro skulle växa av detta.

Jag kan inte tänka mig en värre smärta.
Än att sitta på bussen som 13 åring. Se sina klasskamrater hålla hand med sin första kärlek.
Sen sitta där med vetskapen om att nåt i min religion anser detta vara fel.
Trots att paret verkar lyckligt!

Trots att jag själv vill uppleva detta, så får jag det inte..
2014-11-02, 21:45
Medlem
DrArrogantos avatar
Citat:

Nej vi är verkligen inte "på samma våglängd" vad gäller just detta (annars vet jag att jag håller med om en del av det du postat i andra trådar).
Av den enkla anledning att jag inte håller med dig om att man kritiserar de kvinnofientliga delarna inom islam. I stället tar man på sig kvinnoförtryckar-symboler och stoltserar med i i tv och på facebook.

Blir man pressad så kan man till slut erkänna, precis som du gör nu, att "ok, just kvinnomisshandel, pedofili och lite annat... just de företeelserna är kanske inte så bra inom islam" men, tilläggs alltid, det är eller har i alla fall varit lika illa inom <insert random konservativ ideologi>.

Nåja, tror inte vi kommer längre denna gång (dessutom är vi väl ganska far OT?)...Tack för visat intresse och god natt.
2014-11-04, 20:55
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:

Hajjar du?

Nu driver du väl?
Du är bland de på detta forum som är mest anti-religion. Att påstå att du inte har problem med religion är därför tokigt.

Citat:

Du påstår ju annars att kristendomen knappt påverkat Sverige och att jämställdhet är inbakad i er kultur. Hur ska du ha det?

Ja, många muslimer lever jämställt och är feminister. Samma med oss kristna med utländsk bakgrund. Jag är också för feminism och jämställdhet. Det är när det gäller synen på sex, kvinnliga präster, slöja bland annat som jag inte håller med dig. Där håller jag istället mer med de muslimska feministerna.

Islam är idag en mycket mer konservativ religion än kristendom. Tyvärr. Då jag själv önskar att kristendomen var mer konservativ då den blivit för liberal. Muslimska tjejer är bäst på att täcka sig och bäst på att behålla oskulden. Muslimer är bäst på att vara emot homosex (samtliga länder med dödsstraff för homos är muslimska), medan kristna är sämst (samtliga länder där homos kan gifta sig är kristna).

Du skriver att man inte ska kritisera religionen islam i sig. Samtidigt skriver du att kristendomen i sig varit extremt kvinnofientlig.
Är du rasist mot kristna?
Senast redigerad av BaldEagle 2014-11-04 kl. 21:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in