Citat:
Ursprungligen postat av
Hydrargyrum
Varför skall vi egentligen bry oss om framtida generationer och de problem, såsom miljöförstöring, som väntar dem? Under premissen att vi kommer att dö, kommer vi inte själva att påverkas.
Visserligen kan man anse att människor som sätter barn till världen har en viss skyldighet att verka för möjligheten till fortsatt drägliga levnadsvillkor, åtminstone under den förväntade levnadstiden för den egna avkomman. Övriga människor torde dock inte ha samma skyldighet. Ingen av dem borde i alla fall ha några skyldigheter gentemot människor som ännu inte fötts.
Är det mänskligheten som skall bevaras? Oavsett om universum går mot "värmedöden" eller ej, torde mänskligheten så småningom med största sannolikhet försvinna.
Anmärkning: Kanske passar tråden bättre i Filosofiforumet. Mod. av sådan åsikt får i så fall gärna flytta tråden dit.
Dina förfäder brydde sig om din framtid och framtidens generation, om de inte hade brytt sig så hade du inte funnits idag.
Om jag hade varit med och skapat dig så hade jag vänt mig i graven över att du ens ställer en så dum fråga, om du nu inte ska bry dig om framtida generationer, varför går du inte och kastrerar dig i så fall? Du bryr ju dig ändå inte, eller?
Vi har alla skyldigheter även om vi vill det eller inte, även om du vägrar så kommer du fortfarande ha vissa skyldigheter såvida du inte är död.