Citat:
Ursprungligen postat av
deakpeasley
Kan i princip få sitta hela livet, livstid som praxis gäller ju redan fr juli-14----vilket jag inte
visste förrän ikväll !
100 på att han kommer ångra halshuggn många gånger när han väl inser att han kanske
aldrig kommer ut så länge han lever ! Tkr synd om offr anh, inte gm-s !
Det är i och för sig rätt att lagen har ändrats till att det skall utdömas livstidsstraff för de grövre morden. I praktiken så har man dock tagit bort regeln om minimum 10 år och maximum 18 år före ansökan om tidsbestämt straff.
Att den nya lagen i realiteten skulle innebära att alla morddömda får livstid (fängelse tills dess att man dör) faller på sin egna rimlighet.
Det är givetvis en fråga om kostnader och fängelseutrymmen.
I Sverige sker årligen ca 100 st mord och låt säg att 60 är av de grövre sorten dvs livstid.
I dag är det svenska rättssystemet utvecklat efter den tidigare lagen.
Nu behöver vare sig Beatrice Ask eller någon annan nuvarande politiker ta ansvar för den nya lagen.
Om 15 år så har vi ca 900 st livstidsdömda som inte kommer att släppas ut om man tolkar den regeln och sen kommer det att fyllas på med 60 st/år om brottsligheten inte ökar eller minskar drastiskt vilket är mindre troligt om man tittar till statistiken.
Ponera att en livstidsdömd enligt den nya lagen sitter i fängelse i genomsnitt 40 år
så kan Du ju tänka dig hur det kommer att se ut i framtiden.
Därför sätter jag min tilltro till att lagen som ändrades i år på nytt kommer att ändras om ca 15 år eftersom man då inte har möjlighet att hantera alla livstidsdömda att sitta på livstid.
Därav tror jag inte att GM kommer att få sitta på livstid såvida denne inte konstant missköter sig under tiden i fängelse.