2014-11-09, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbtrapper
Bo var med mig och andra på en fest och senare på Lemon Tree.
Senare på kvällen gick vi och åt på big boy. Bo hamnade någon minut bara på efterkälken och troligen
var han på väg till big boy efter oss.

Det kan inte annat än varit helt oprovocerat våld han utsattes för. Helt enkelt på fel plats vid fel tillfälle.

Så behöver ni inte spekulera mer.

Var GM på samma ställe som er? Såg du eller någon annan GM tala med BO? När polisen så snabbt griper dessa två, bör det vara baserat på vittnesmål från väktare och besökare? Hur skulle de annars veta vilka de skulle leta efter, tänker jag.

Någon som var ute den kvällen måste ha tipsat polisen och det kan inte bara vara baserat på att de två gärningsmännen allmänt är ansedda som dumma i huvudet.

Hur kommer det sig att polisen fann GM så fort, vad hände tidigare på kvällen som någon eller några måste ha tipsat mycket trovärdigt om?
Citera
2014-11-09, 06:24
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zettern
När polisen så snabbt griper dessa två, bör det vara baserat på vittnesmål från väktare och besökare? Hur skulle de annars veta vilka de skulle leta efter, tänker jag.

Någon som var ute den kvällen måste ha tipsat polisen och det kan inte bara vara baserat på att de två gärningsmännen allmänt är ansedda som dumma i huvudet.

Hur kommer det sig att polisen fann GM så fort, vad hände tidigare på kvällen som någon eller några måste ha tipsat mycket trovärdigt om?

Mycket bra fundering/observation! Det vi vet, är väl att både de två MGM och BO blev avhysta från citronkrogen -- utan att ha stött på varandra där inne?
Citera
2014-11-09, 10:59
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Kan i princip få sitta hela livet, livstid som praxis gäller ju redan fr juli-14----vilket jag inte
visste förrän ikväll !

100 på att han kommer ångra halshuggn många gånger när han väl inser att han kanske
aldrig kommer ut så länge han lever ! Tkr synd om offr anh, inte gm-s !

Det är i och för sig rätt att lagen har ändrats till att det skall utdömas livstidsstraff för de grövre morden. I praktiken så har man dock tagit bort regeln om minimum 10 år och maximum 18 år före ansökan om tidsbestämt straff.
Att den nya lagen i realiteten skulle innebära att alla morddömda får livstid (fängelse tills dess att man dör) faller på sin egna rimlighet.
Det är givetvis en fråga om kostnader och fängelseutrymmen.
I Sverige sker årligen ca 100 st mord och låt säg att 60 är av de grövre sorten dvs livstid.
I dag är det svenska rättssystemet utvecklat efter den tidigare lagen.
Nu behöver vare sig Beatrice Ask eller någon annan nuvarande politiker ta ansvar för den nya lagen.
Om 15 år så har vi ca 900 st livstidsdömda som inte kommer att släppas ut om man tolkar den regeln och sen kommer det att fyllas på med 60 st/år om brottsligheten inte ökar eller minskar drastiskt vilket är mindre troligt om man tittar till statistiken.
Ponera att en livstidsdömd enligt den nya lagen sitter i fängelse i genomsnitt 40 år
så kan Du ju tänka dig hur det kommer att se ut i framtiden.
Därför sätter jag min tilltro till att lagen som ändrades i år på nytt kommer att ändras om ca 15 år eftersom man då inte har möjlighet att hantera alla livstidsdömda att sitta på livstid.
Därav tror jag inte att GM kommer att få sitta på livstid såvida denne inte konstant missköter sig under tiden i fängelse.
Citera
2014-11-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det är i och för sig rätt att lagen har ändrats till att det skall utdömas livstidsstraff för de grövre morden. I praktiken så har man dock tagit bort regeln om minimum 10 år och maximum 18 år före ansökan om tidsbestämt straff.
Att den nya lagen i realiteten skulle innebära att alla morddömda får livstid (fängelse tills dess att man dör) faller på sin egna rimlighet.
I Sverige sker årligen ca 100 st mord och låt säg att 60 är av de grövre sorten dvs livstid.
Nu behöver vare sig Beatrice Ask eller någon annan nuvarande politiker ta ansvar för den nya lagen.
Om 15 år så har vi ca 900 st livstidsdömda som inte kommer att släppas ut om man tolkar den regeln och sen kommer det att fyllas på med 60 st/år om brottsligheten inte ökar eller minskar drastiskt vilket är mindre troligt om man tittar till statistiken.
Ponera att en livstidsdömd enligt den nya lagen sitter i fängelse i genomsnitt 40 år
Därför sätter jag min tilltro till att lagen som ändrades i år på nytt kommer att ändras om ca 15 år eftersom man då inte har möjlighet att hantera alla livstidsdömda att sitta på livstid.
Därav tror jag inte att GM kommer att få sitta på livstid såvida denne inte konstant missköter sig under tiden i fängelse.

Klokt inlägg av dig. Jag är också skeptisk till den nya lagen men ingen livstidsdömd sitter 40 år. Nästan alla kommer ut senast efter två tredjedelar av 24 år.
Citera
2014-11-09, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
...ingen livstidsdömd sitter 40 år. Nästan alla kommer ut senast efter två tredjedelar av 24 år.
Fast det kan ju ingen veta då lagen endast är fyra månader gammal...

Mvh
Citera
2014-11-09, 12:34
Medlem
mrscools avatar
Citat:
Var GM på samma ställe som er? Såg du eller någon annan GM tala med BO? När polisen så snabbt griper dessa två, bör det vara baserat på vittnesmål från väktare och besökare? Hur skulle de annars veta vilka de skulle leta efter, tänker jag.

Stod i Piteå tidningen att dom anhöll dom så fort pga deras tidigare brottsregister. Typiskt Piteå med andra ord.
Citera
2014-11-09, 13:49
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbtrapper
Bo var med mig och andra på en fest och senare på Lemon Tree.
Senare på kvällen gick vi och åt på big boy. Bo hamnade någon minut bara på efterkälken och troligen
var han på väg till big boy efter oss.

Det kan inte annat än varit helt oprovocerat våld han utsattes för. Helt enkelt på fel plats vid fel tillfälle.

Så behöver ni inte spekulera mer.

Var det inne på Lemon tree du såg BO sist? Beklagar det inträffade...
Citera
2014-11-09, 16:05
Medlem
Citat:

Kan ju vara för att MGM's mamma fick det där röstmeddelandet i telefonen efter händelsen? Bara en tanke
Citera
2014-11-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck

Finns mkt att göra för att minska kostn för de som sitter inne, det gär ju att sänka stand rej.
Från dagens hotellrum till mkt sämre----billigare mat,tandv, ingen tv tidn+internet e.t.c !
Bara en bråkel av möjl förändr som minsk kost----de intagna inte värda ha det som idag !

Halshuggarn kan mkt väl få sitta 40 år, Axmyr inne sen våren-82+blir kvar 1 tag till ! Anna
Lindhs mörd+Malexand-gänget lär heller inte komma ut inom överskådl tid ! Handen-mörd
Leif Peters satt inne från när han grepe-67, fram till sin död-06. Iofs näst hela tdn på
psyket men iaf !
Citera
2014-11-09, 22:23
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Finns mkt att göra för att minska kostn för de som sitter inne, det gär ju att sänka stand rej.
Från dagens hotellrum till mkt sämre----billigare mat,tandv, ingen tv tidn+internet e.t.c !
Bara en bråkel av möjl förändr som minsk kost----de intagna inte värda ha det som idag !

Halshuggarn kan mkt väl få sitta 40 år, Axmyr inne sen våren-82+blir kvar 1 tag till ! Anna
Lindhs mörd+Malexand-gänget lär heller inte komma ut inom överskådl tid ! Handen-mörd
Leif Peters satt inne från när han grepe-67, fram till sin död-06. Iofs näst hela tdn på
psyket men iaf !
n

Jag är helt överens med dig om att det borde finnas en hel del besparingar att göra gällande de inlåsta brottslingar som vi har i Sverige.
Även om Du förlänger din lista med besparingar så skall det sättas i relation till att en intagen kostar idag ca 2800:-sek/dygn vilket motsvarar ungefär 1 miljon/år. Om vi slussar över 900 så uppgår kostnaden till närmare 1 miljard om året och sen ökar det med omkring 60 miljoner/år.
Visst enligt räkne exempel så uppnår inte alla 15 års gränsen samtidigt eftersom det är fråga om 60 livstidsdömda/år. I gengäld så har jag heller inte tagit hänsyn till några kostnadsökningar,inflation etc. Det handlar således om vansinnigt mycket pengar som jag aldrig tror finns att uppväga på långa vägar genom kostnadsbesparingar.
Citera
2014-11-10, 14:36
Medlem
En krogbesökare som blev knivad i halsen, han dog tyvärr på plats.
Två misstänkta gärningsmän anhållna för mord/dråp.

Samtliga tre var på samma krog (Lemon tree)

ALLT ÖVRIGT ÄR SPEKULATIONER!
Citera
2014-11-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pesa
En krogbesökare som blev knivad i halsen, han dog tyvärr på plats.
Två misstänkta gärningsmän anhållna för mord/dråp.

Samtliga tre var på samma krog (Lemon tree)

ALLT ÖVRIGT ÄR SPEKULATIONER!
Du glömde: De 2 gm=med största säkerh skyldiga-----de har slagit folk sönd+samman i
8-10 år !
Förmod harl oxå "farbror blå"mkt bättre bev än vad som kommit fram, de 2 greps rdn
samma natt. Inte så många kapabla till detta råa+fega brott. Rätt personer=gripna,
namn+bild finn längre bak i demma tråd !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in