2014-11-03, 21:30
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag hade länge ingen aning om vad Ångpanneföreningen är.

Jag hade ingen aning om vad ÅF stod för innan...
Citera
2014-11-03, 21:49
Medlem
Pranchas avatar
Jag är helt inkapabel att lära mig ordningen på månaderna mellan augusti och december. Totalt värdelöst i arbetslivet.
Citera
2014-11-03, 22:24
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoostman
Har inte kunnat få in Sveriges geografi i min hjärna. Det värsta är nog ändå algebra. Jag vet att det är något många kämpar med men jag älskar matte och har försökt lära mig X och Y men helt förgäves.

Du älskar matte men kan inte algebra?

X och Y används som obekanta variabler. 10 + X = 15, x = 5!

Är inte svårare än så, du sätter in X (eller vad fan som helst) istället för en obekant variabel (ett tal du ej vet vad det är) och löser det med hjälp av det andra du har.

Själv kunde jag inte ordningen på alla månader tills jag blev myndig.

Trodde tills cirka ett år tillbaka att Kalmar låg i norra Sverige, inte en jävla aning om varför.

Pluggar till ingenjör och är pinsamt dåliga på vissa matte grejer jag bör kunna. Lär mig det mesta helt mekaniskt, vet hur jag ska göra för att få ut svaren men har ofta inte den blekaste aning till varför jag gör det.
Citera
2014-11-03, 22:45
Medlem
Jag kan inte tanka. Räknas det som allmänbildning att kunna tanka om man har körkort och brukar köra?

Jag är dålig på svensk geografi och på historia.

När jag är med folk från andra europeiska länder märker jag att jag kan noll och ingenting om andra världskriget, men det är väl alla svenskar dåliga på?
Citera
2014-11-03, 23:02
Medlem
fattonys avatar
Historia och geografi. Absolut värst är Svensk historia där jag har noll koll. Skulle inte ens kunna pricka rätt århundrade på många händelser.
Citera
2014-11-03, 23:27
Medlem
Venators avatar
Jag har ingen aning om skillnaden mellan superettan och allsvenskan och kan inte säga ett enda fotbollslag jag med 100% säkerhet ligger i allsvenskan eller superettan. Jag kan inte namnge någon spelare i svenska landslaget i fotboll utom Zlatan, och inte någon enda spelare i Tre Kronor. Jag har ingen aning om vilka klubblag som vunnit högsta serien de senaste åren i vare sig fotboll eller ishockey. Givetvis än mindre bandy eller handboll. Jag kan inte heller reglerna i någon lagidrott förutom fotboll (där jag bara kan reglerna i grova drag).

Fast å andra sidan... Pinsamt? Nä, faktisk inte, så egentligen OT.

Mer pinsamt är att jag, med en handfull undantag, inte kan placera in USA:s delstater på kartan. Fullt i klass med en amerikan som inte kan pricka in länderna i Europa.
Citera
2014-11-04, 00:12
Medlem
Alaroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Mer pinsamt är att jag, med en handfull undantag, inte kan placera in USA:s delstater på kartan. Fullt i klass med en amerikan som inte kan pricka in länderna i Europa.
Fast det är det inte, länder och delstater är inte en del av samma baskunskap. Men fullt i klass med att inte kunna provinserna i Kina, förutom att vårt samhälle och utbildningsväsende har förhållandevis stort fokus på amerikansk kultur- och samhällsliv så den jämförelsen håller inte helt heller. En delstat kan inte agera utrikespolitiskt mot ditt land, Spanien kan dock ensamma interagera med USA.
Citera
2014-11-04, 00:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaroum
Fast det är det inte, länder och delstater är inte en del av samma baskunskap. Men fullt i klass med att inte kunna provinserna i Kina, förutom att vårt samhälle och utbildningsväsende har förhållandevis stort fokus på amerikansk kultur- och samhällsliv så den jämförelsen håller inte helt heller. En delstat kan inte agera utrikespolitiskt mot ditt land, Spanien kan dock ensamma interagera med USA.

Jo, provinserna i Kina är jag ju dessutom helt körd på, förutom Hongkong och Macao, och jag vet inte ens om de räknas som provinser.
Citera
2014-11-04, 00:43
Moderator
manamanahs avatar
Svensk geografi. Pinsamt dålig.
Tråkigt när man kollar på "På Spåret".
Citera
2014-11-04, 01:06
Medlem
Jag kan ingen form av matte. Jag måste fingerräkna om nån säger 3+7. Räknar alltid på fingrarna. Hemskt.

Jag förstår inte beskrivningar om ajg inte ser dom framför mig. Fattade tillexempel aldrig på idrotten när läraren sa "vi ska spela spökboll då gör ni såhär : blablablabla" jag fattade inget medans alla andra glatt började spela. Förstår än idag inte verbala beskrivningar.

Höger och vänster har jag svårt att förstå attt folk inte kan. Jag behöver inte tänka en millisekund, jag känner typ vad höger är. Det är lika självklart som fram och bak för mig.
Citera
2014-11-04, 01:10
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayIV
Hänger aldrig med när någon refererar till en måg, svägerska och andra konstiga släktskap. Bara nickar och mumlar lite som svar. Funkat bra många år, hoppas jag inte missat något viktigt.
Det här också.

"Kusin" är så pass komplicerat som jag klarar av. Syssling, brylling - ingen aning. Även när det handlar om exempelvis mor- eller farföräldrars syskon och hur släkten grenar sig därifrån har jag absolut ingen aning om. Måste hela tiden påminna mig om hur vissa släktingar faktiskt är släkt med mig.
Citera
2014-11-04, 02:21
Medlem
Kan inte alfabetet eller vad som är vokaler. Kan tillägga jag gjorde 1,4 senast på hp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in