2014-11-01, 20:45
Medlem
Aghartas avatar
Jag har väldigt dålig koll på kändisar, särskilt när det gäller sport. Jag vet att Zlatan spelar i Paris SG men kan inte koppla ihop någon annan spelare med rätt klubb.
Citera
2014-11-01, 20:49
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Om du snabbt vill räkna ut ungefär vilken vecka det är.
Ta månaden 11, november. Ta månad 11 gånger 4, eftersom det är ungefär 4 veckor i varje månad.

Det vill säga; 4x11 = just nu är det vecka 44.

Har kommit på det själv.

Testade just tjejen, Jag frågade vilken vecka är det nu. Hon svarade "44" utan att tänka. inget räknade där. var ungefär som att fråga vilket år det är.
Citera
2014-11-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quaser4.
Kan inte uttala prenumelärt på första försöket, tar mig ofta flera gånger innan jag får till det.
Extra jobbigt med tanke på att det är ett ord som används rätt flitigt i min omgivning.

Prenumelärt är väl inget ord? Du menar inte preliminärt?

OnT: Min allmänbildning brukar jag personligen se som bättre än de flesta i min omgivning vad gäller geografi, historiska händelser, naturvetenskap, politik, ja allt förutom kultur. Jag vet ingenting om opera eller teater. Konst förstår jag mig inte heller på, jag kan inte se vad som är modernism och vad mer det nu heter. På sin höjd kan jag peka ut en tavla av Picasso om jag sett den förut. Sist jag var på teater (för över två år sen) såg vi nån sjuk föreställning med en telefon och vatten. Jag fattade verkligen inte ett smack! Men mitt ex och övriga sällskapet diskuterade livligt om hur bra föreställningen speglade det här och det där. Jag har nog aldrig känt mig så puckad.
Citera
2014-11-01, 20:55
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Förlåt, men det känns lite som att man måste ha levt i en grotta utan någon som helst kontakt med omvärlden i 10 år för att veta så lite om Zlatan. Går ju inte att undvika att få Zlatan upptryckt i ansiktet mer eller mindre varje dag, överallt.

Jag vet att han har köpt en ö i Mälaren, då en släkting berättade att jag och fotbollsspelaren skulle bli "så gott som grannar". Mer än så vet jag inte. Jag tittar inte på TV, jag läser inga sportblad, ingen i min umgängeskrets bryr sig eller vågar prata med mig om fotboll, och på jobbet finns det viktigare saker att diskutera.

För att inte gå helt off-topic så kan jag nämna att jag inte kan namnet på fler än två eller tre böcker av Astrid Lindgren.
Citera
2014-11-01, 21:06
Medlem
Jag kan inte sjunga. Alltså jag kan sjunga med men jag kan inte ta ton vilket är lite pinsamt med tanke på att nästan alla män i min släkt har bra sångröst.

Jag är också rätt kass på att laga mat även om jag kan grunderna. Till mig själv är det väl inga problem, men jag drar mig rejält för att bjuda, särskilt eftersom det finns så många hobbykockar överallt med en massa åsikter.

Matte, geografi, kalendern, språktermer är i alla fall inga problem - snarare är jag lite nördig i de spåren - så den här tråden var rätt... intressant vad gäller mitt perspektiv på mina medmänniskor.
Citera
2014-11-01, 21:13
Medlem
PXfos avatar
Jag har fortfarande inte lärt mig när man ska använda var eller vart i meningar. Även de/dem har jag lite problem med
Citera
2014-11-01, 21:33
Medlem
Fundamentalists avatar
Jag kan inte knyta en regelrätt rosett.
Citera
2014-11-01, 21:40
Medlem
Funkydudes avatar
Skummade igenom de första sidorna och kände verkligen igen mig i två exempel:

1. Jag kan fan inte multiplikationstabellen. Kan ända upp till 6:ans och sedan 9:ans och 10:ans (var dit upp vi lärde oss i skolan). 7:ans och 8:ans finns verkligen inte där. Tar mig säkert fem-sju sekunder att med bestämdhet kunna slå fast vad t.ex. 8x7 är När man gick på mellanstadiet krävde lärarna att vi skulle kunna dem som ett rinnande vatten. Kommer ihåg att man fick pränta in en/vecka och sedan förhördes man på fredagen. Läraren "hoppade" runt bland alla elever och man fick skämmas rejält om man inte kunde svara på max två sekunder. Då satt de helt ok.

När vi ändå är inne på matte kan jag också erkänna att jag helt glömt allt det där om hur man "ställer upp" mattetal. Var gångbart då man fick längre tal som skulle läggas ihop eller multipliceras m.m. och man inte fick använda sig av miniräknare. Tror dock få kommer ihåg detta idag men jag hade inte överlevt matten på högstadiet utan denna kunskap (var på inga sätt någon "bra att ha"-skill utan något läraren betygsatte). Där behöver jag ingen betänketid som med tabellerna utan där får jag lägga mig platt och erkänna att jag inte kommer ihåg ett skvatt.

2. Jag kan inte knyta skorna som man "ska". Jag vet inte om det heter det officiellt men när jag var liten lärde vi oss iaf först hur man "fuskknöt" för att sedan gå över på en "äkta" skoknut, något alla gjorde tämligen snabbt utom jag. Inte för att jag inte kunde utan för att jag tyckte det var smidigare att köra som jag först lärt mig. Än idag knyter jag så men jag kan såklart göra en vanlig knut. Detta tar dock några sekunder extra och imo blir inte resultatet lika bra. Kanske skitvanligt detta men jag har försökt speja och se om någon annan kör som jag men inte lyckats hitta någon än Med fuskknut menar jag att man gör en ögla per snöre och sedan korsar dessa. Den ena öglan viks sedan runt den andra. Resultatet blir detsamma oavsett hur man gör, handlar alltså om utförandet (för mig blir dock öglorna för stora om jag kör som man "ska", men handlar såklart om ovana).

Edit: När vi ändå snackar knutar kan jag tillägga att jag inte kan knyta en slips. Därför hänger alla mina slipsar färdigknytna eller också krävs det assistans Tror dock detta är rätt vanligt bland den yngre delen av befolkningen iaf. Har seriöst på mig slips max tre gånger/år.

Edit2: Ser mig som allmänbildad i stort men har extremt dålig koll på en stor del av populärkulturen. Sport är jag intresserad av men t.ex. film är fan inte min grej. Känner nog t.ex. igen bara varannan amerikansk skådis som mina jämnåriga polare plockar namnet på på tre röda.
Senast redigerad av Funkydude 2014-11-01 kl. 21:50.
Citera
2014-11-01, 21:47
Medlem
Geografi. Skäms så extremt mycket över hur lite jag kan när det kommer till städer, länder och var på kartan de är. Känns även så irrelevant.

För inte länge sen kunde jag inte ens peka ut min egen stad på kartan. Vet inte om det är en kunskapslucka eller bara rent efterblivet
Citera
2014-11-01, 21:55
Medlem
Vindlings avatar
Trots att jag är en stor filmälskare kan jag nästan noll namn på regissörer och skådisar.

Andra sorters B-kändisar (skvallerpress typen) ska vi inte ens tala om. Där är jag dock nästan stolt över min okunnighet.

Kan faktiskt skriva upp de namn jag kan på rak arm här.

Regissörer:
Hayo Miyazaki
David Lynch
Quentin Tarantino

Skådisar:
Bruce Lee
Bruce Willis
Will Smith

Kan dessutom skriva mitt namn på listan över de som inte kan gångertabellen.

Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude

Jag kan inte knyta skorna som man "ska". Jag vet inte om det heter det officiellt men när jag var liten lärde vi oss iaf först hur man "fuskknöt" för att sedan gå över på en "äkta" skoknut, något alla gjorde tämligen snabbt utom jag. Inte för att jag inte kunde utan för att jag tyckte det var smidigare att köra som jag först lärt mig. Än idag knyter jag så men jag kan såklart göra en vanlig knut. Detta tar dock några sekunder extra och imo blir inte resultatet lika bra. Kanske skitvanligt detta men jag har försökt speja och se om någon annan kör som jag men inte lyckats hitta någon än Med fuskknut menar jag att man gör en ögla per snöre och sedan korsar dessa. Den ena öglan viks sedan runt den andra. Resultatet blir detsamma oavsett hur man gör, handlar alltså om utförandet (för mig blir dock öglorna för stora om jag kör som man "ska", men handlar såklart om ovana).

Varför skulle man knyta på det "vanliga sättet"? Minns när jag var liten och kände mig jättesmart som kommit på ett enklare sätt att knyta skorna.

Har "fuskknutit" sedan 1an i lågstadiet. Det andra sättet har jag helt glömt
Senast redigerad av Vindling 2014-11-01 kl. 22:12.
Citera
2014-11-01, 22:16
Medlem
Loveaffairs avatar
1. Blir lite osäker på alfabetet ibland. Tror jag kan det men kan hända att någon bokstav byter plats. Och skulle aldrig kunna säga spontant vilken bokstav som kommer efter ex. H utan att börja rabbla i huvudet.

2. Sveriges geografi. Kan nada om städers placering och våra landskap. Har inte ens koll på hur många landskap det finns och vad de heter.

3. Såg att någon skrev att han/hon inte kunde antalet dagar i månaderna och det kan inte jag heller. Med undantag Februari som är avvikande.

4. Kan inte kompassens riktnigar.
Senast redigerad av Loveaffair 2014-11-01 kl. 22:35.
Citera
2014-11-01, 22:25
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindling
Varför skulle man knyta på det "vanliga sättet"? Minns när jag var liten och kände mig jättesmart som kommit på ett enklare sätt att knyta skorna.

Har "fuskknutit" sedan 1an i lågstadiet. Det andra sättet har jag helt glömt
Ingen aning. Benämner det som "det vanliga sättet" för att vi iaf lärde oss att knyta så när vi var små. Alltså efter att vi fått in grunderna i.o.m. fuskknuten. Samt det faktum att alla jag känner också gör så.

Kan väl tänka mig att det finns någon tanke om att där ska vara en standardmodell för hur man gör detta, likt det mesta här i livet. I Sverige ska alla gärna stöpas i samma form och allt ska skötas så effektivt som det bara är möjligt, även så enkla ting som skoknytning. Barn är perfekta att forma och pressa in i denna mall då de är nyfikna men ofta blint lyssnar på vuxna. Avarter kommer förekomma men det är nog lätt att pränta in att det finns ett "rätt" sätt att knyta skorna på i lågstadieungars huvuden. Alla testar säkert att knyta på sitt eget vis, men 99% följer säkerligen samhällets förmaningar förr eller senare

Alternativa sätt att knyta skorna har man såklart gett sig på och finns säkert fler "etablerade" metoder där ute, dock inga jag känner till särskilt väl. Kul dock att man inte är helt ensam rörande detta. Brukar faktiskt försöka knyta skorna riktigt snabbt när jag är bland folk av rädsla för att någon ska påpeka att jag knyter som en dagisunge
Senast redigerad av Funkydude 2014-11-01 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in