Skummade igenom de första sidorna och kände verkligen igen mig i två exempel:
1. Jag kan fan inte multiplikationstabellen. Kan ända upp till 6:ans och sedan 9:ans och 10:ans (var dit upp vi lärde oss i skolan). 7:ans och 8:ans finns verkligen inte där. Tar mig säkert fem-sju sekunder att med bestämdhet kunna slå fast vad t.ex. 8x7 är

När man gick på mellanstadiet krävde lärarna att vi skulle kunna dem som ett rinnande vatten. Kommer ihåg att man fick pränta in en/vecka och sedan förhördes man på fredagen. Läraren "hoppade" runt bland alla elever och man fick skämmas rejält om man inte kunde svara på max två sekunder. Då satt de helt ok.
När vi ändå är inne på matte kan jag också erkänna att jag helt glömt allt det där om hur man "ställer upp" mattetal. Var gångbart då man fick längre tal som skulle läggas ihop eller multipliceras m.m. och man inte fick använda sig av miniräknare. Tror dock få kommer ihåg detta idag men jag hade inte överlevt matten på högstadiet utan denna kunskap (var på inga sätt någon "bra att ha"-skill utan något läraren betygsatte). Där behöver jag ingen betänketid som med tabellerna utan där får jag lägga mig platt och erkänna att jag inte kommer ihåg ett skvatt.
2. Jag kan inte knyta skorna som man "ska". Jag vet inte om det heter det officiellt men när jag var liten lärde vi oss iaf först hur man "fuskknöt" för att sedan gå över på en "äkta" skoknut, något alla gjorde tämligen snabbt utom jag. Inte för att jag inte kunde utan för att jag tyckte det var smidigare att köra som jag först lärt mig. Än idag knyter jag så men jag kan såklart göra en vanlig knut. Detta tar dock några sekunder extra och imo blir inte resultatet lika bra. Kanske skitvanligt detta men jag har försökt speja och se om någon annan kör som jag men inte lyckats hitta någon än

Med fuskknut menar jag att man gör en ögla per snöre och sedan korsar dessa. Den ena öglan viks sedan runt den andra. Resultatet blir detsamma oavsett hur man gör, handlar alltså om utförandet (för mig blir dock öglorna för stora om jag kör som man "ska", men handlar såklart om ovana).
Edit: När vi ändå snackar knutar kan jag tillägga att jag inte kan knyta en slips. Därför hänger alla mina slipsar färdigknytna eller också krävs det assistans

Tror dock detta är rätt vanligt bland den yngre delen av befolkningen iaf. Har seriöst på mig slips max tre gånger/år.
Edit2: Ser mig som allmänbildad i stort men har
extremt dålig koll på en stor del av populärkulturen. Sport är jag intresserad av men t.ex. film är fan inte min grej. Känner nog t.ex. igen bara varannan amerikansk skådis som mina jämnåriga polare plockar namnet på på tre röda.