2014-10-31, 21:14
Medlem
ejakuleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pader piggelin
Självfallet, hjälper mig fortfarande inte. Ex: x> än 0. I detta fall vet jag inte om x är större ellwr mindre än 0

Läs

Citat:
Ursprungligen postat av ejakulera
Tänk dig att det är en krokodilkäft som gapar efter det största
Citera
2014-10-31, 21:15
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underbartliv
Aldrig har jag hört att någon manlig bekant/okänd har haft migrän i mina 30år på denna jord.
Har alltid trott att det är bara kvinnor som får migrän tills jag googlade precis och insåg att så inte va fallet!
Faktum kvarstår....har du någonsin träffat en man som påstår sig ha migrän? Nej, inte jag heller
Citera
2014-10-31, 21:18
Medlem
Jag har skitdålig koll på getter, får, alla sorters hjortar och rådjur och grejer. Speciellt när det handlar om kön på djuren. Kan det inte bara heta fårhane/fårhona osv? Nej det ska heta bagge, bock, tacka, vädur, hind och fan och hans moster.

T.ex. så trodde jag väldigt länge att getter var killar, och får var tjejer. Eller det kanske är så?
Citera
2014-10-31, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Du är inte ensam, det kan inte jag heller.. men jag kan en liten "ramsa/låt" jag lärde mig i första klass
Den kör jag för att veta vad som kommer efter H te.x...

Är det

abcdefghjiklmnopqrstu??????

Kommer isåfall bara ihåg den första ramsan när man säger den fort : abcdefghijklmnop
Någonstans där tar det stopp.

Tanken av att någon någonsin ska tvinga mig rabbla alfabetet gör mig förskräckt!
Citera
2014-10-31, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av try3
Jag kan bara multiplikation genom att tänka att 6*5 = 6*10=60 / 2 = 30.
Kan alltså bara vissa av delarna i de olika tabellerna. 4:ans, 6:ans, 7:ans och 8:ans är helt hopplösa.

Presterade bra i skolan (19.6 i genomsnittsbetyg från gymnasiet, genomsnitt B på universitetet) men enbart för att jag kan trycka i kunskap för några timmar i skallen samt hålla analytiska resonemang.

Bytte skola när jag gick andra terminen i tvåan (grundskolan). Skolan jag bytte från skulle ha undervisning om kroppen kommande termin, skolan jag bytte till hade just haft denna undervisning.
Jag kan därför idag bara saker om anatomi (vilket organ gör vad, hur ser det ut och var i kroppen sitter det) baserat på att jag sett Greys Anatomy. Jag vet att levern typ bryter ner dåliga saker pga folk snackar om levern när en pratar om alkoholkonsumtion och för att termen "skrumplever finns". Så jääävligt basic med alldeles för stora luckor. För lat och bekväm för att läsa på nu när jag är "vuxen". Lärt mig o hålla käft när sådant naturligt kommer upp i konversationer.

Geografin är också riktigt illa pga lärde mig det enbart för provet.
Tack gode gud för google.

Haha, brukar tänka 8, 16, 32.. osv
Multiplikationstabellen över 10 är läskigt som fan.. ärligt talat har jag aldrig ens sneglat på att lösa en utan miniräknare.

Tackar som fan för Google och miniräknare som gör att avsaknaden av dessa kunskaper inte gör mig totalt förlamad.
Citera
2014-10-31, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajstaja
Jag har skitdålig koll på getter, får, alla sorters hjortar och rådjur och grejer. Speciellt när det handlar om kön på djuren. Kan det inte bara heta fårhane/fårhona osv? Nej det ska heta bagge, bock, tacka, vädur, hind och fan och hans moster.

T.ex. så trodde jag väldigt länge att getter var killar, och får var tjejer. Eller det kanske är så?

Ah! Det är fan jag med. Det tänkte jag inte på.

Förutom katter, hundar och kaniner så vet jag inte så mycket om djur.

Kor, får, getter, harar allt sånt där.. UGH
Citera
2014-10-31, 21:46
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Låter som en könssjukdom, är det inte det så har jag inte en aaaning...
Lustigt nog så ingår inte sådant där i dagens svenskundervisning. De har lagt över allt vad heter tempus och liknande på moderna språk-ämnena. Läste du lite språk utöver svenska och engelska i skolan är risken stor att du aldrig gjorde dig familjär med alla tempusformer.

Själv läste jag så långt som gick i spanska under gymnasiet vilket lade grunden för en viss semantisk förmåga.
Citera
2014-10-31, 21:46
Medlem
Hegamons avatar
Kan inte film, musik och litteratur eller tillhörande skådespelare, musiker eller författare. Orsaken är att inget av de områdena egentligen intresserar mig.
Citera
2014-10-31, 21:51
Medlem
Kan inte skilja på analen och vaginan, under sex.
Citera
2014-10-31, 21:51
Medlem
Min ålder: närmare 25 än 20. ( "" )

Alfabetet kan jag typ, även främmande/utländska alfabet som jag har lärt mig kan ha fuckat upp lite av det vårt vanliga "A till Ö" alfabetet, svenska kungar kan jag från Gustavianska tiden till Bernadotte hyfsat, gånger tabellen kan jag med, kan glömt något här och där dock.

Geografin sitter som berget, men det flesta tätorter och kommuner i vårt egna land är dock en helt annan sak. Gå bara tillbaka ett år och fråga mig vart Täby ligger och jag kommer bara ge dig en tom blick!
Citera
2014-10-31, 21:52
Medlem
Glorkass avatar
Jag känner själv att jag kan allt som tillhör allmänbildning. En del oviktiga ämnen har jag luckor i, exempelvis blommor. Vet inte vad som är pelargon och begonia, men det är heller inte viktigt.

Det är dock en grej.... Om jag ser på en analog klocka så ser jag inte omedelbart vad klockan är utan måste tänka typ "stora visaren är på åtta..." Vilket jag tror de flesta inte behöver göra.

Och så en grej till:
Har bott hela mitt liv i Stockholm men kan fortfarande inte alla gator, om folk säger "kocksgatan" eller "narvavägen" så är jag aldrig helt säker var det ligger. Har blivit bättre på senare år.

När man läser tråden är det dock uppenbart att dagens unga blivit sämre på det mesta som går att googla upp eller se i mobilen. På åttiotalet var det mer motiverat att kunna saker utantill.
Citera
2014-10-31, 22:04
Medlem
mikroulas avatar
Min måste nog vara värst.. jag är 20 + och kan inte klockan.
Har såklart försökt, fick gå extra lektion bara för lära min klockan i grundskolan men har aldrig fattat den. Alltså läsa av en väggklocka tex är omöjligt. (Digital tid kan jag) Det är otroligt pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in