Citat:
Ursprungligen postat av
r_o_n
Ett år är enl. den julianska kalendern t.o.m 365,25 dagar och det är därför man gör ett uppsamlingsheat vart 4:e år då februari får en dag till, den 29/2.
Anledningen till detta är att ett dygn är den tid det tar för en planet att rotera ett varv runt sin egen axel medan ett år är den tid det tar för en planet att rotera ett varv runt sin sol. Det går alltså ca 365,25 jordsnurr runt dess egen axel för att rotera ett varv runt solen. Därav så har man infört skottår då det blir ett extra dygn vart fjärde år.
På planeten Venus så är ett dygn längre än ett år eftersom att det tar hela 243 dagar att rotera ett varv runt sin egen axel, men enbart 225 dagar att rotera ett varv runt solen..
__________________________________________________ ________
Själv har jag problem med organisation av tillvaron. Om jag flyttar till en ny lägenhet så behöver jag ha hjälp av andra med hur jag egentligen ska placera saker och ting i en logisk ordning i lådor och skåp.
I vilka lådor ska jag lägga vad? Hur ska jag placera tallrikar, glas och övrigt i köksskåpen?
Om någon har hjälpt mig så att jag har en utgångspunkt att följa så går det jättebra, men om jag flyttar in i en ny lägenhet så skulle det bli kaos om jag inte fick hjälp, då jag inte hade någon utgångspunkt att följa.