2014-11-01, 05:12
Medlem
Tillbakablickens avatar
Vet inte om det räknas som kunskapslucka men mitt lokalsinne är åt helvete och det blir alltid att använda GPS på mobilen när jag drar till närliggande stad (Bor i vad man mer skulle kunna kalla en by eller ytterst liten stad).

De flesta som bor här kan navigera sig till det mesta i staden medan jag sitter som ett totalt frågetecken när någon rabblar upp gator etc.
Väldigt irriterande ibland... Men tacka fan för GPS'er.
Citera
2014-11-01, 05:51
Medlem
...Mitt lokalsinne är också bedrövligt.

Märkligt att jag inre blivit borttappad trots resor i flera världsdelar. Får vara tacksam för att jag hittar hem.

För övrigt kan jag nada om fåglar. Kan knappt skilja en mås från en kråka.
Citera
2014-11-01, 07:41
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zest
Har garanterat en hel del brister när det kommer till kunskap men ska lista en sak som gnager istället.

Vad som alltid irriterat mig är att jag aldrig har kunnat lära mig att busvissla - varken med fingrar i mun eller med bara munnen. Vissla 'vanligt' går bra men har aldrig fått till det där riktiga busvisslet.

Trots hög ålder idag så retar det mig som fan att jag aldrig lyckats lära mig detta

Edit:

Otroligt kul tråd för övrigt!

Ahh där har vi en sak som jag aldrig lyckats lära mig heller, störande faktiskt.
Annars tror jag mig kunna ganska mycket, vilket väl är ett dåligt karaktärsdrag det med.
Folk tror jag är en besserwisser
Citera
2014-11-01, 08:47
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Tänk vad många som har försökt lära mig det där tricket. In i ena örat och ut genom andra. Orkade inte ens läsa färdigt ditt inlägg efter att ha läst första meningen.

Nu är du ju bara ignorant. Känns inte som om du tycker att kunskapsluckan är pinsamm utan snarare som om du är stolt över den. Fjantigt. Men om du faktiskt harproblem med att lära genom att läsa så har du en bild här.
Citera
2014-11-01, 08:51
Medlem
Är lite av en klockdyslektiker.ibland blandar jag ihop en 24h klocka med en 12h klocka.

12.15 så ser jag bara tvåan i timtalet och tror att klockan är kvart över två.
Skriver ibland 11.20 istället för 23.20.
Citera
2014-11-01, 09:22
Medlem
Någon efterfrågade sociala kunskapsluckor, så jag står till förfogande med mitt bidrag!

Jag saknar totalt förmågan att inleda konversationer med okända människor på sociala tillställningar. Även att hålla en konversation levande har jag mycket svårt för.
Detta beror självklart på flera saker, men en social kunskapslucka är det definitivt.
Tvärtom är däremot annorlunda - jag har inga problem att föra vidare en konversation med någon som inlett den med mig (förutsatt att personen i fråga är en social och intressant entitet).

På jobbet är det ofta mycket enklare - där behöver inte en relation byggas upp på en nanosekund, oftast. Plus att det är ett spel, så jobbfasaden används.
Citera
2014-11-01, 10:08
Medlem
Plutifilationstabbelen
Citera
2014-11-01, 10:18
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är ett fält, som skapas när laddningar rör sig och som har vissa egenskaper.
Vad det faktiskt är vet jag inte om någon vet.

I permanentmagneter skapas fältet av elektronernas spinn, så även i det fallet så har man laddningar som rör sig.

Inte riktigt så tror jag.
Elektroner är partiklar utan massa. Den är inget mer än en position i rummet och kan alltså inte spinna. Ingen vet varför permanentmagneter är magnetiska, det kanske är magi 😋
Citera
2014-11-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Men... Hur ska man knyta då? Med en ögla? Vad fan, vad har jag missat?

De flesta knyter väl en knut som resulterar i två öglor, och inte en knut av två öglor så att säga.

Hur förklarar man hur man knyter skorna egentligen? det gör man ju bara
Citera
2014-11-01, 11:06
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
De flesta knyter väl en knut som resulterar i två öglor, och inte en knut av två öglor så att säga.

Hur förklarar man hur man knyter skorna egentligen? det gör man ju bara
Jag la in ett par instruktionsvideos en bit upp.
Citera
2014-11-01, 11:10
Medlem
dayms avatar
Om någon bad mig ge exempel på en verb och en konsonant så skulle jag få panikångest och springa iväg gråtandes.

Sen vet jag inte hur man avslutar samtal.
Citera
2014-11-01, 11:12
Medlem
Kaninbebiss avatar
Jag kan inte lära mig när första världskriget slutade.
Jag får problem när jag kommer till en viss del av alfabetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in