2014-10-31, 22:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumle
Nu får ni fan ge er!
Denna tråd var bland det pinsammaste jag läst på länge. Trodde faktiskt att svenskarna var ett relativt allmänbildat folk.
Nu har jag helt plötsligt blivit FÖR mångkultur och massinvandring så era jävla sönderavlade pissgener för blandas ut med lite nytt blatte- eller negerblod.
Ni stavar i alla fall skapligt för att vara utvecklingsstörda så något hopp finns det väl.

Jäpp. Nu ger jag upp hoppet för detta landet.

OnT: jag kan inte rulla jointar.
Citera
2014-10-31, 22:22
Medlem
Jag hade problem satsdelar i skolan. Till exempel att dela in orden i olika grupper så som predikat, subjekt, direkt objekt, indirekt objekt, sättsadverbial, tidsadverbial, rumsadverbial, osv....

Andra verkade ha enkelt för det men inte jag.
Citera
2014-10-31, 22:24
Medlem
Jag har aldrig lyckats lära mig styrbord och barbord- vilket är höger och vilket är vänster? Sen är jag alltid osäker på hur många dagar det är på ett år. Jag har förstått att det är 365 men jag är bombsäker på att min fröken i lågstadiet sa att ett år består av 364 dagar så hela mitt vuxna liv har jag trott att det är 364 dagar. Men det är det ju inte...eller?
Citera
2014-10-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikroula
Min måste nog vara värst.. jag är 20 + och kan inte klockan.
Har såklart försökt, fick gå extra lektion bara för lära min klockan i grundskolan men har aldrig fattat den. Alltså läsa av en väggklocka tex är omöjligt. (Digital tid kan jag) Det är otroligt pinsamt.
Vi hade en tjej i min klass som inte kunde, hon kunde inte köra bil och kunde varken höger eller vänster. Trots det var hon inte korkad utan det gick ganska bra i matte och andra krävande ämnen.
Citera
2014-10-31, 22:40
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikroula
Min måste nog vara värst.. jag är 20 + och kan inte klockan.
Har såklart försökt, fick gå extra lektion bara för lära min klockan i grundskolan men har aldrig fattat den. Alltså läsa av en väggklocka tex är omöjligt. (Digital tid kan jag) Det är otroligt pinsamt.

Jo den är nog en av de värre. Att inte kunna alfabetet, gångertabellen etcetera påverkar ju inte en i stor utsträckning. Men att inte kunna se tiden på en väggklocka måste ju irriterat dig flertalet gånger då du stirrat på en väggklocka.
Citera
2014-10-31, 22:44
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Jag har aldrig lyckats lära mig styrbord och barbord- vilket är höger och vilket är vänster? Sen är jag alltid osäker på hur många dagar det är på ett år. Jag har förstått att det är 365 men jag är bombsäker på att min fröken i lågstadiet sa att ett år består av 364 dagar så hela mitt vuxna liv har jag trott att det är 364 dagar. Men det är det ju inte...eller?

Styrbord är höger och barbord är vänster. Källa: Seglat hela livet. Enligt mig gör det inte så mycket att inte kunna styrbord,barbord men är alltid bra att kunna då någon person plötsligt hojtar "Gira STYRBORD för fan!! Och man står med rodret och chansar vilt och kör på ett grund.
Citera
2014-10-31, 22:45
Medlem
ejakuleras avatar
Citat:
Kom på ett litet knep åt dig angående 364/365dagars-problemet, lite onödigt krångligt kanske. Men om du verkligen inte kan komma ihåg att det är 365 dagar på ett år funkar detta iaf.

Tänk på sista siffran i antal dagar en månad har. Ex januari har 31 dagar = siffran 1. April med 30 dagar = siffran noll.

7 månader har 31 dagar (räkna på knogarna), 1*7=7
Subtrahera med februaris två dagar som "saknas" och du får 5.
Året har xx5 dagar.

Suck vad onödigt jobbigt det blev, jag råder dig att bara plugga in vad som är rätt. Det är något som man bara måste kunna.
Citera
2014-10-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag är över 30 och hyfsat smart och allmänbildad. Kan huvudstäder och invånarantal och sånt där, prester bra på frågesporter, ja ni förstår.

I våras var jag skakad i tre dagar. Fick reda på att Danmark och Tyskland sitter ihop.
En på jobbet sa att hon skulle bila ner till Tyskland.
-Tar ni färjan därifrån då eller?
-Nej, vi åker bil hela vägen.
-Men det är ju ingen bro mellan Danmark och Tyskland va? Eller hur ska ni göra?
- ...Vi åker bil till Danmark, sen vidare till Tyskland..
-Ja, jo, men ni åker färja från Danmark, eller ska ni tillbaka till Sverige och ta färjan härifrån till Tyskland?

Ja, så efter lite konstiga frågor så förstod hon att jag trodde Danmark var en Ö som inte satt ihop med något annat land. Hon var chockad över att jag inte visste det och jag var helt snurrig. Som att få reda på att typ Uppsala var Sveriges näst största stad när man alltid trott att det var Göteborg, lika omtumlande.

Otroligt, har fortfarande svårt att när jag föreställer mig Danmark se det som det verkligen ser ut

Uppsala är Sveriges fjärde största stad Stockholm-> Göteborg -> Malmö -> Uppsala; i den ordningen.
Citera
2014-10-31, 23:15
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajstaja
Jag har skitdålig koll på getter, får, alla sorters hjortar och rådjur och grejer. Speciellt när det handlar om kön på djuren. Kan det inte bara heta fårhane/fårhona osv? Nej det ska heta bagge, bock, tacka, vädur, hind och fan och hans moster.

T.ex. så trodde jag väldigt länge att getter var killar, och får var tjejer. Eller det kanske är så?

Det är väl ganska vanligt att folk har rätt risig koll på vad som försiggår på landet i allmänhet och på bondgårdar i synnerhet numera. Vuxna människor som kallar kor för kossor, inte vet varför vissa ägg är vita och andra bruna, och som tror att det bara är getabockarna som har horn (båda könen har alltså horn), osv, osv.

Själv kan jag nog inte pricka in alla landskap på en karta och har överlag rätt dålig koll på var olika städer ligger, särskilt norröver.

Citat:

När jag var yngre hade jag en period där jag blandade ihop årets dagar med antalet ledamöter i Sveriges riksdag. Och tvärtom. Samt fel.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2014-10-31 kl. 23:21.
Citera
2014-10-31, 23:21
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonestFool
Uppsala är Sveriges fjärde största stad Stockholm-> Göteborg -> Malmö -> Uppsala; i den ordningen.
Dock värt att poängtera att Malmö är Tredje Rikets största stad. http://youtu.be/0djLA8bCiT0
Citera
2014-10-31, 23:24
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Är det

abcdefghjiklmnopqrstu??????

Kommer isåfall bara ihåg den första ramsan när man säger den fort : abcdefghijklmnop
Någonstans där tar det stopp.

Tanken av att någon någonsin ska tvinga mig rabbla alfabetet gör mig förskräckt!

Citat:
abcdefg...hjklmnop...qrstuvx...yzåäö...ya...yzåäö. ..ya....

Typ så gick den!
Citera
2014-10-31, 23:25
Medlem
Är oerhört dålig på huvudräkning. Skulle någon fråga mig vad t.ex. 32+16 är så skulle det stå still på mig, och jag måste räkna på fingrarna... känns otroligt pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in