2014-10-30, 22:38
Bannlyst
Något som jag dock kan säga att alla verkligen har problem med, och det sätter jag min heder på, är att många inte kan skillnaden på UK, Storbritannien, England.

Nordirland/Irland.
Citera
2014-10-30, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
-Är totalt usel på matlagning/bakning. Jag har ingen allmän kunskap eller vett om det överhuvudtaget. Allt jag kan är att koka vatten och kan knappt mikra en pizzabit (har ingen aning om vad för mat som ska tinas och vad som ska värmas). Vet inte ens hur en kaffekokare fungerar.

-Har ingen aning hur en bil fungerar. Förstår verkligen inte hur man håller rätt fart, varför man växlar osv. Balanserar man mellan gas och broms för att hålla farten? Tänk om man får ryck i foten, kör man av vägen då? Spelar ingen roll att folk försökt förklara, har aldrig suttit i ett förarsäte så det är kinesiska för mig. Vågar man nånsin gå till en körskola så blir man väl utskrattad...
Du surfar på rätt växel för att hålla en viss hastighet genom att släppa gasen/trycka/släppa osv.

För att få bilen från ettan ska du hitta dragläget, och då balanserar du mellan gas och koppling. Sedan kör du två billängder för att växla till tvåan så att bilen inte varvas för mycket. Växla alltid mellan 2-3000 varv. När du surfar på en växel och ska bromsa in så kan du använda bromsen för att bromsa in. Men om bilen ska stanna helt så måste du frikoppla på slutet och börja om från början (växla till ettan) t.ex. när du kommer mot ett rödljus.
Citera
2014-10-30, 22:41
Medlem
SundbornPunschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Ja, samma här. Jag tror det är därför jag fortsätter vara så osäker och korkad när det kommer till praktiska saker. Andra män är alltid totalt hänsynslösa när det kommer till att håna en om man är dålig på sånt. Men ingen har någonsin visat mig hur man gör om man ska ja till exempel sätta upp en hylla som du tänker göra. Och frågar man någon blir man idiotförklarad och hånad då också. Stör mig.

Nä precis, sånt här kan man ju inte fråga folk om öga mot öga (om man inte är total självplågare vill säga). Internet är ju skapat för att kunna lösa sådana här problem.
Citera
2014-10-30, 22:42
Medlem
Knasibass avatar
Kan inte ett skit om politik, har försökt sätta mig in i det för att verka mindre efterbliven men det fastnar bara inte i mitt huvud.

Mitt lokalsinne är konstigt, katastrofalt dåligt i stadsmiljö men bra ute i naturen.

Jag vet inte ett skvatt om olika ölsorter, vinsorter, vad som passar till olika sorters mat.

Sedan det där med multiplikationstabellen. Jag kan inte allt utantill men ärligt talat, hur ofta hänger ens liv på det? Man kan ju (förhoppningsvis) räkna ut så enkla tal på ett par sekunder och det har då alltid räckt för mig.
Citera
Medlem
bannaintekalasfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
Något som jag dock kan säga att alla verkligen har problem med, och det sätter jag min heder på, är att många inte kan skillnaden på UK, Storbritannien, England.

Nordirland/Irland.

Nix, enkelt.

Har själv svårt för svensk geografi, att veta vart alla landskap ligger är så sjukt tråkigt att lära sig.
Senast redigerad av bannaintekalasfilm 2014-10-30 kl. 22:47.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriering
Oroa dig inte, Kurdistan existerar inte och ligger följaktligen ingenstans.

I Syrien vet de inte själva varför de krigar.

Multiplikationstabellen lär man sig i småskolan, gjorde förr i alla fall. Många som går ur nian och gymnasiet idag verkar nära nog efterblivna. Läsa, räkna och skriva är ganska basic. Om du köper åtta öl av mig för nio kronor styck så vet du alltså inte vad du ska betala?
Jodå jag vet vad jag ska betala men det kan hända att jag tar fingrarna till hjälp.
Och vad menar du med att Kurdistan inte existerar?
Senast redigerad av cramor 2014-10-30 kl. 22:47.
Citera
2014-10-30, 22:43
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Vet ingenting om svenska skådisar, artister, filmer, regissörer osv. Vet typ bara hur Johannes Brost såg ut på 80-talet. Jättepinsamt när folk nämner den o den som var med i nån film eller nån artist som 'alla' vet vem det är eller man kollar på en film och man 'ska' kunna identifiera alla skådisarna.

Sån är jag också, men det ser jag inte som ett dugg pinsamt. Jag har inte tid att glo på en massa filmer och serier, än mindre lära mig vilka som heter vad och spelar vilka roller.

Fast somliga är förstås lite pinsamt ifall man inte känner till... Typ Johannes Brost, Gösta Ekman (d.y. & d.ä.), Tage Danielsson, Margaretha Krook, Hasse Alfredsson, Ulf Brunnberg, Jan Malmsjö, Roy Andersson, Lars Norén, Ingmar Bergman, Greta Garbo, Cornelis Vreeswijk, Stellan Skarsgård, Peter Haber, Povel Ramel, John Harryson, Evert Taube mfl mfl.

Men yngre förmågor och såna man läser om i skvallerpressen skiter man väl i.
Jag vet knappt vad "Game of thrones", "Hunger games" eller den där populära vampyrserien, vad den nu heter, handlar om. Ingen aning om vilka som är med i dem. Det är jag snarare stolt över.
Senast redigerad av utforskaren 2014-10-30 kl. 22:48.
Citera
2014-10-30, 22:44
Medlem
Nytt-kontos avatar
Har väldigt svårt för sånt jag saknar intresse av.. Så musik, idrott, kändisar och språk går bort helt. Sen månaderna är sådär, vet ungefär vart alla ligger men känns som onödig kunskap när man har en telefon i fickan. Ännu värre är det med veckorna, kan inte fatta varför vi säger "vecka 43" när alla ändå måste gå in på www.vecka.nu för att ta reda på när det är...

Utöver det så är jag väl halvduglig på det vanliga och mer kunskap inom vettigare områden som inte går att kolla upp i telefonen på 2 min...

Edit: lokalsinnet är nog bland dom sämre i Sverige också, enda jag vet som är sämre är "apple maps" och tillsammans har vi gått flera mil fel på fyllan.
Senast redigerad av Nytt-konto 2014-10-30 kl. 22:46.
Citera
2014-10-30, 22:46
Medlem
Ju mer man lär sig ju mindre förstår man...
Hur fungerar magnetism egentligen...
Hur f-n får man egentligen de där elektronerna att börja flytta på sig i elledningar...
Åsså de där Higgsbosonerna...
Känns inte så farligt att inte kunna en enda sportpersonlighet eller idolvinnare i det stora hela.
Citera
2014-10-30, 22:47
Medlem
bithaxs avatar
12ans multiplikationstabell och att inte kunna lägga ihop t.ex. 4+6+7 utan att fundera...
Inte kunna räkna växel pengar (gör det alldrig eftersom jag betalar med kort 95 fall av 100).

Ja och sen har vi mina dåliga kunskaper i att ragga tjejer, men det skall vi väll inte gå in på.
Senast redigerad av bithax 2014-10-30 kl. 22:55.
Citera
2014-10-30, 22:47
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Att jag inte har en jävla aning varför jag bor på ett litet klot i en galax bland miljarder andra galaxer.

Sedan har jag inte heller en jävla aning om vad som menas med att erkänna Palestina som stat.

Haha, jag har heller verkligen inte aning om vad Palestinakonflikten handlar om. Överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av speedi-
Öster, väster och allt skit. Jag kan INGENTING om det. Ligger USA västerut, eller söderut från Sverige? Fast jag kollar på en karta så kan jag inte det. På tal om kartor så kan jag inte peka ut nånting på en karta. Dock är jag generellt sett rätt bra på geografi.

Om man kollar på en karta:

Öster = höger från Sverige, mot Ryssland och Asien.
Väster = vänster om Sverige, USA
Söder = neråt, Italien
Norr = uppåt, motherfucking Antarktis

Så enkelt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av VlClOUS
Jag kan inte AM och PM.

AM = natt, alltså efter midnatt till lunch
PM = lunch till midnatt.

Dessa saker lärde jag mig i 20-års åldern.

Förvånansvärt många som inte kan skilja höger/vänster? Awk.

Jag är dålig på att räkna ut bråk och procent. Helt värdelös. Procent räknar jag ut på ett löjligt sätt, där talet delas med 10, så att jag får ut 10%, för att sedan gångra detta med exempelvis 6 för att få ut hur mycket 60% är. Jag är rätt så oinsatt i svensk kultur innan 00-talet, och är nästintill helt ointresserad av sport. Men jag vill inte påstå att det är kunskapsluckor, då det helt enkelt inte är ämnen som jag vill lära mig mer om.

Annars jag är fan rätt så kunnig. Kanske inte så eftertänksam ibland och får ur mig idioti. Men i grund och botten är jag väldigt påläst.
Citera
2014-10-30, 22:48
Medlem
utforskarens avatar
Själv är jag ganska dålig på geografi, har nog ganska många luckor inom historia också, och både privat- och företagsekonomi. Alla andra verkar ha sån koll på bokföring, skatter, allt om olika typer av lån, räntor och amorteringar, deklarationen, näringsbilaga N1, avskrivningar, expansions- och periodiseringsfonder, aktieutdelning, jobbskatteavdrag, socialavgifter, aktiehandel, tjänstebilar, pensionssparande och gud vet vad.

Det är så mycket att sätta sig in i, och nästan all information som går att hitta, är byggd och skriven med hjälp utav konstiga ord och meningar som förutsätter att man redan kan något annat krångligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in