2014-10-30, 20:25
Bannlyst
Att jag inte har en jävla aning varför jag bor på ett litet klot i en galax bland miljarder andra galaxer.

Sedan har jag inte heller en jävla aning om vad som menas med att erkänna Palestina som stat.
Citera
2014-10-30, 20:32
Medlem
18137s avatar
Jag kan inte Sveriges landskap. Dock aldrig behövt det heller
Citera
2014-10-30, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 18137
Jag kan inte Sveriges landskap. Dock aldrig behövt det heller

Lol samma här, kan tex Italiens utantill men inte Sverige
Citera
2014-10-30, 20:43
Medlem
Off: Jag är färgblind.

Jag vet verkligen ingenting om märkeskläder, handlar på second hand och fattar inte grejen.
Citera
2014-10-30, 20:43
Medlem
Naawbs avatar
Jag har 60hp i språkvetenskap, men kan inte vokaler/konsonanter.
Citera
2014-10-30, 20:45
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag är över 30 och hyfsat smart och allmänbildad. Kan huvudstäder och invånarantal och sånt där, prester bra på frågesporter, ja ni förstår.

I våras var jag skakad i tre dagar. Fick reda på att Danmark och Tyskland sitter ihop.
En på jobbet sa att hon skulle bila ner till Tyskland.
-Tar ni färjan därifrån då eller?
-Nej, vi åker bil hela vägen.
-Men det är ju ingen bro mellan Danmark och Tyskland va? Eller hur ska ni göra?
- ...Vi åker bil till Danmark, sen vidare till Tyskland..
-Ja, jo, men ni åker färja från Danmark, eller ska ni tillbaka till Sverige och ta färjan härifrån till Tyskland?

Ja, så efter lite konstiga frågor så förstod hon att jag trodde Danmark var en Ö som inte satt ihop med något annat land. Hon var chockad över att jag inte visste det och jag var helt snurrig. Som att få reda på att typ Uppsala var Sveriges näst största stad när man alltid trott att det var Göteborg, lika omtumlande.

Otroligt, har fortfarande svårt att när jag föreställer mig Danmark se det som det verkligen ser ut

Hahahaha jag skrattar så att jag gråter! Däremot så är det smidigare att ta färjan mellan Tyskland och Danmark, lite beroende på åt vilket håll man ska åt när man väl kommer ner till Tyskland. Men det fetstilade är veckans garvböl minst sagt.
Citera
2014-10-30, 20:50
Medlem
Har aldrig sett Star Wars så förstår nästan inga referenser till de filmerna. I övrigt är jag fulländad
Senast redigerad av Krawzow 2014-10-30 kl. 20:53.
Citera
2014-10-30, 20:52
Medlem
Julgran1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag är över 30 och hyfsat smart och allmänbildad. Kan huvudstäder och invånarantal och sånt där, prester bra på frågesporter, ja ni förstår.

I våras var jag skakad i tre dagar. Fick reda på att Danmark och Tyskland sitter ihop.
En på jobbet sa att hon skulle bila ner till Tyskland.
-Tar ni färjan därifrån då eller?
-Nej, vi åker bil hela vägen.
-Men det är ju ingen bro mellan Danmark och Tyskland va? Eller hur ska ni göra?
- ...Vi åker bil till Danmark, sen vidare till Tyskland..
-Ja, jo, men ni åker färja från Danmark, eller ska ni tillbaka till Sverige och ta färjan härifrån till Tyskland?

Ja, så efter lite konstiga frågor så förstod hon att jag trodde Danmark var en Ö som inte satt ihop med något annat land. Hon var chockad över att jag inte visste det och jag var helt snurrig. Som att få reda på att typ Uppsala var Sveriges näst största stad när man alltid trott att det var Göteborg, lika omtumlande.

Otroligt, har fortfarande svårt att när jag föreställer mig Danmark se det som det verkligen ser ut
Nu har du ju faktiskt rätt. För att ta dig från Sverige via Danmark till Tyskland så tar man fördelaktigen båt. Du har helt rätt i att östra Danmark är en ö, sen att de valt att binda ihop det med broar ändrar inte faktumet att det absolut smidigaste sättet om man inte ska till norraste delen av Tyskland är via färja precis som du antydde.

OnT: man kan ju tro att detta är en förskola för särbarn... Folk som inte kan ordningen på månaderna, räkna enkel matematik etc etc????? Visst om man är kass på geografi eller totalt ointresserad av politik och inte vet vem som är stadsminister etc, men såna saker går ju bara inte att inte lära sig...
Citera
2014-10-30, 20:56
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
När det gäller månadernas dagar har jag ett tips till dig. Räkna på knogarna och "dalarna" mellan knogarna. Knoge betyder 31 dagar och dal betyder 30 dagar, med undantag för februari som har 28 dagar om det inte är skottår. Börja på vänstra handens lillfingerknoge, detta är januari. Ringfingerknogen blir Mars, alltså 31 dagar. Dalen efter det är april, alltså 30 dagar och så vidare.

Jag kan inte heller multiplikationstabellen, men hävdar att den ändå är meningslös att kunna.
Tänk vad många som har försökt lära mig det där tricket. In i ena örat och ut genom andra. Orkade inte ens läsa färdigt ditt inlägg efter att ha läst första meningen.
Citera
2014-10-30, 20:58
Medlem
Gabogibos avatar
Som många andra här så har jag svårt med alfabetet.
Problemet är inte att komma ihåg bokstavsordningen från A till Ö, det blir som en ramsa och går bra, utan problemet är att börja mitt i och bara fortsätta, speciellt baklänges.

Det känns lite mindre skamligt nu när fler har biktat sig med samma problem, tack TS! :P

Jag är även helt bakom flötet när det gäller sport, vilket egentligen inte är så konstigt då jag inte är särskilt intresserad, dock tillhör en viss kunskap om sport allmänbildningen, och det bör räknas som en kunskapslucka.

Jag kan inte nämna alla planeter i solsytemet i ordning. :P
Citera
2014-10-30, 21:01
Medlem
HunkiDunkens avatar
Jag kan inte ordningen på höstmånaderna.
Jag är totalt värdelös på Sveriges geografi.
Citera
2014-10-30, 21:04
Medlem
watsups avatar
Jag kan inte namnet på en enda amerikans skådis om man bortser från de absolut största som typ dicaprio. Kan faktiskt vara ett riktigt handikapp i vissa sociala situationer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in