Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Jag är över 30 och hyfsat smart och allmänbildad. Kan huvudstäder och invånarantal och sånt där, prester bra på frågesporter, ja ni förstår.
I våras var jag skakad i tre dagar. Fick reda på att Danmark och Tyskland sitter ihop.
En på jobbet sa att hon skulle bila ner till Tyskland.
-Tar ni färjan därifrån då eller?
-Nej, vi åker bil hela vägen.
-Men det är ju ingen bro mellan Danmark och Tyskland va? Eller hur ska ni göra?
- ...Vi åker bil till Danmark, sen vidare till Tyskland..
-Ja, jo, men ni åker färja från Danmark, eller ska ni tillbaka till Sverige och ta färjan härifrån till Tyskland?
Ja, så efter lite konstiga frågor så förstod hon att jag trodde Danmark var en Ö som inte satt ihop med något annat land. Hon var chockad över att jag inte visste det och jag var helt snurrig. Som att få reda på att typ Uppsala var Sveriges näst största stad när man alltid trott att det var Göteborg, lika omtumlande.
Otroligt, har fortfarande svårt att när jag föreställer mig Danmark se det som det verkligen ser ut

Nu har du ju faktiskt rätt. För att ta dig från Sverige via Danmark till Tyskland så tar man fördelaktigen båt. Du har helt rätt i att östra Danmark är en ö, sen att de valt att binda ihop det med broar ändrar inte faktumet att det absolut smidigaste sättet om man inte ska till norraste delen av Tyskland är via färja precis som du antydde.
OnT: man kan ju tro att detta är en förskola för särbarn... Folk som inte kan ordningen på månaderna, räkna enkel matematik etc etc????? Visst om man är kass på geografi eller totalt ointresserad av politik och inte vet vem som är stadsminister etc, men såna saker går ju bara inte att inte lära sig...