• 2
  • 3
2014-11-01, 09:12
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad händer om du inte dör?
Då har jag pajjat mitt kassaflöde. No big deal, det är bara pengar. Det kommer mer nästa månad.

Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Det är väl ingen som ser ner på en välvårdad Mazda MX-5 varken på vägen eller på banan.

Joda, det är det verkligen, men det är inte det jag menar. Vad jag menar är att komma sist pga dålig bil. Kommer jag sist pga dålig förare är det väl en sak, men om jag kommer sist för att jag köpt en slö bil och inte ens har en chans mot någon annan bil så är det inte så kul.

Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Känns som att du prioriterar annat än en sportbil när man ser på din budget vilket är en anledning till att jag inte anser att du har råd. En annan är att du har väldigt liten buffert, spara upp den till iaf 100k därefter kan man börja fundera. Du skulle ju i nuläget inte kunna fixa en normalstor reparation på bilen utan att helt bränna din buffert vilket känns lite osmart.

Har du så pass bra lön verkar du leva ganska dumt för stunden tycker jag. Sen handlar det ju om vad man tänker sig för bil, tänker vi ferrari osv är det ju inte på kartan att du skulle ha råd rör de sig om en z3 för -04 så ja kanske men det kommer sabba din ekonomi men du har nog "råd".

Sen ja övriga kommentarer om vad gör det med en massa lån och skit om man ändå dör är ju bara patetiska, utgå ifrån att du kommer leva och har du ingen önskan om det så ta livet av dig direkt istället.

sen är ett annat tips att sluta räkna med löneökningar du inte har, det är ALDRIG en bra ide och det finns inga garantier och även om du skulle få ett par 3 tusen till brutto gör det väldigt liten skillnad i slutänden när du börjar komma upp i de lönerna då staten tar det mesta. Man lurar bara sig själv. Om du vill ha bilen börja se över dina kostnader och kapa dem för de är sjuktligt höga!!

Till dig som tyckte närmare 600k/36 inte var så mycket pengar grattis...

Jag tycker att min budget är ganska sansad. Har låg hyra och inga extravaganta månadsutgifter. Visst, jag äter ute en del(eftersom jag inte hinner laga mat 4-5 dagar i veckan) och kör en ganska fin bil till vardags. Tar man med alla småposter(vilket jag sett att en del andra missar) så blir det en del. Jag har fortfarande 4-5 tusen över varje månad.

Visst skulle jag kunna få loss någon tusenlapp mer om jag började tumma på det jag själv anser är ganska basic livskvalitet, men det är inte värt det. Så gärna vill jag inte ha någon sportbil.

Ok, jag kanske var lite dumt otydlig när jag bara sa "sportbil", men när jag skrev vad lånet skulle ligga på så trodde jag det blev klart att det rör sig om en bil för runt 50-70 tusen och inte någon Ferrari direkt.

Nej, jag tänker inte ta livet av mig, men när jag ser folk snåla för att kunna göra något senare i livet så kan jag inte undvika att tänka att livet är för kort för sånt. Självklart ska man inte ta 20 sms-lån och skrika YOLO, men det finns någonstans mitt i mellan också. Ett läge där man tar lite risker men ändå klarar sig om det går åt skogen.
Citera
2014-11-01, 09:33
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jag trivs på mitt jobb och har en hyfsad karriär i rullning.
Jag vill inte gå i pension.
Jag vill ha friheten att själv kunna välja när det är dags, och friheten att inte vara beroende av min karriär.
Förstår du skillnaden?
Vi förstår nog alla skillnaden mellan dig och TS. TS är här för att vädra ett problem och få lite handfasta tips att bolla med. Du är här för att spela Allan och skryta om att du har mer pengar än TS. Sådana som du är ganska vanliga. Det finns alltid en kukskalle i alla grupperingar som måste lyfta sig själv genom att försöka sänka andra. I den här tråden är det du.
Citera
2014-11-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Vi förstår nog alla skillnaden mellan dig och TS. TS är här för att vädra ett problem och få lite handfasta tips att bolla med. Du är här för att spela Allan och skryta om att du har mer pengar än TS. Sådana som du är ganska vanliga. Det finns alltid en kukskalle i alla grupperingar som måste lyfta sig själv genom att försöka sänka andra. I den här tråden är det du.
Det var nog första gången någon kallade mig "kukskalle" helt omotiverat.
I brist på ordförråd eller annan intellektuell förmåga blir det lätt så.
Citera
2014-11-01, 15:08
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Joda, det är det verkligen, men det är inte det jag menar. Vad jag menar är att komma sist pga dålig bil. Kommer jag sist pga dålig förare är det väl en sak, men om jag kommer sist för att jag köpt en slö bil och inte ens har en chans mot någon annan bil så är det inte så kul.
En bra förare kör snabbt runt banan oavsett vilken bil han sitter i. En amatör kör långsamt runt banan oavsett vilken bil han sitter i - men ju vassare bilen är, desto större är risken att han gör ett misstag som slutar i en sandfålla, ett räcke, eller närkontakt med andra bilar.

Om vi tar en titt på den absoluta bottennivån av "riktig" banracing, alltså folkrace, är det inte alls ovanligt att se glada amatörer i hårt trimmade bilar komma iväg först i starten, bara för att bli hjälplöst frånåkta ett par kurvor senare av mer erfarna förare i betydligt mindre påkostade bilar av den enkla anledningen att amatörerna inte klarar att hantera bilen.

Med andra ord, du kommer sannolikt bli en snabbare och bättre förare om du satsar på övning än på att spendera mer pengar på bilen. En 10 000-kronors standardbil som du kan nöta varv efter varv med tills du lärt dig korrekt kurvtagning, bromspunkter o.s.v. kommer göra dig mycket snabbare än en 70 000-kronorsbil du inte vill köra slut på på banan.
En annan faktor är att det HÄNDER olyckor på banan. Bilar krokar ihop, man bromsar för sent och hamnar utanför banan, håller för hög fart i kurvor och snurrar...
Om du verkligen ska kunna köra på banan behöver du en så billig bil att du kan köra rakt den in i ett räcke, klättra ur medan du gapskrattar åt hur roligt du har åt ditt misstag, och grilla marsmallows över bilvraket medan det går upp i rök utan att det är någon ekonomisk katastrof.

Det är stor skillnad på att ha råd att äga en bil, och att ha råd att ta de risker det innebär att ge sig ut på banan med den.
Citera
2014-11-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Då har jag pajjat mitt kassaflöde. No big deal, det är bara pengar. Det kommer mer nästa månad.

Jag tycker att min budget är ganska sansad. Har låg hyra och inga extravaganta månadsutgifter. Visst, jag äter ute en del(eftersom jag inte hinner laga mat 4-5 dagar i veckan) och kör en ganska fin bil till vardags. Tar man med alla småposter(vilket jag sett att en del andra missar) så blir det en del. Jag har fortfarande 4-5 tusen över varje månad.

Visst skulle jag kunna få loss någon tusenlapp mer om jag började tumma på det jag själv anser är ganska basic livskvalitet, men det är inte värt det. Så gärna vill jag inte ha någon sportbil.

Ok, jag kanske var lite dumt otydlig när jag bara sa "sportbil", men när jag skrev vad lånet skulle ligga på så trodde jag det blev klart att det rör sig om en bil för runt 50-70 tusen och inte någon Ferrari direkt.

Nej, jag tänker inte ta livet av mig, men när jag ser folk snåla för att kunna göra något senare i livet så kan jag inte undvika att tänka att livet är för kort för sånt. Självklart ska man inte ta 20 sms-lån och skrika YOLO, men det finns någonstans mitt i mellan också. Ett läge där man tar lite risker men ändå klarar sig om det går åt skogen.
Tror att det är en bra idé att du först besöker en trackday innan du sitter och yttrar dig om saker som du uppenbarligen inte vet så mycket om. För det första så är det väldigt sällan som man tävlar på dessa dagar, oftast tävlar du mot dig själv och ingen annan. För det andra så är det ingen som ser ner på dig om du kommer med en lite sämre sportbil, återigen, besök en trackday så får du se hur det funkar. Långt ifrån alla som åker runt med ferraris, lambos eller porsche 911 turbo.
Vill du ha en bil som hänger med skapligt runt banan så köp dig en subaru impreza, vet att det inte är en cab, men den är billig och hänger definitivt med många mycket dyrare bilar. De flesta som kört en cab runt banan vet att det är mycket sämre väghållning på grund av att styvheten i chassit sabbas efter att man kapat taket. Ska du ha en cab med bra vridstyvhet blir det till att slanta upp mycket pengar, om du inte köper en boxster s, det är nog den billigaste cabben som inte gör bort sig på banan.
Har själv ägt audi s4, mb c32 amg, v70 awd r (nyare modellen), kan lova dig att dom slukar pengar å det grövsta, bara en uppsättning sommardäck till audin och mb:n gick på 10 000 kr, och däck sliter du när du kör på banan.
Jag som skriver detta har betydligt högre lön än dig, men det hjälpte inte mycket, för det är dyrt att köra på bana. Nu kör jag en Kia ceéd istället och skiter i att köra på bana. Det är kul sysselsättning, men som sagt, med din lilla lön är det inte ens lönt att drömma om detta.
Citera
2014-11-03, 18:55
Medlem
dafuqups avatar
Väntar du till våren och sparar dessa 5500:- du har över varje månad så kan du ju köpa en bil för 30-40k utan att behöva ta lån.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in