• 1
  • 2
2014-10-27, 19:11
Medlem
Silvermoons avatar
Hej, sålde i onsdags min gamla veteranbil och började kolla på något att köra bana med istället.

Har nu hittat en vettig bil och skulle precis höra av mig för att förhandla pris när jag fick kalla fötter. Har jag verkligen råd med en sportbil också?

Såhär ser min budget ut:
Hyra 3500
Livsmedel 2500
Försäkring 200
Mobil 400
Bredband 300
El 250
Bruksbil 4500
Gym 350
TV-licens 200
Spotify 100
Hygien 200
A-kassa 90
Utemat 2000
Fondspar 2000
Garage 900
Netflix 75
Kläder 500
Glasögon 149
Studielån 711

Utgifter totalt 18925

Inkomst 24500 efter skatt en normal månad. Ibland mer pga övertid. Jag jobbar som ingenjör och kommer förmodligen efter årsskiftet att kunna öka min lön några tusenlappar. Har 20 000 undansparat i buffert.

Lånet på sportbilen skulle ligga på 1300 kr i månaden med en insats på runt 20 % och avbetalning på 4 år. Försäkring 650 kr i månaden(dock avställd i garage på vintern).
Allt utöver det är svårt att sia om. Behöver inte köpa något dyrt i nuläget till den då den redan är lagom anpassad för bana, men går något sönder blir det dyrt. Sen beror det också på hur mycket jag kör, kostnad för bandagar osv.

Rent krasst skulle ha råd med den såklart. Idag har jag 5500 kr över varje månad enligt min budget, med bara lånet skulle det bli 4200 kr i månaden över ändå. Samtidigt känner jag på mig att det är bra med ett överskott ifall jag skulle bli arbetslös eller liknande.

Är jag överdrivet försiktig eller borde jag skita i köpet?
Citera
2014-10-27, 19:27
Medlem
ganglere2s avatar
Överlag så räknar folk på tok för lågt när det gäller bilar. I synnerhet människor med små tillgångar som funderar på dyra bilar. En dyr bil är betydligt dyrare att ha än en mer standardbil som har ett lågt inköpspris. Det mesta är dyrare med dyra bilar. Försäkring, reservdelar och då även rena slitdelar, verkstadsbesök o.s.v.
Jag skulle nog vänta med den inkomsten och så pass små tillgångar. Tänk bara som ex. om det skulle komma en större motorreparation. Det är nyblivna sportbilsköpare som har tvingats sälja bilen för småpengar p.g.a. att de inte har haft råd med ett oväntat verkstadsbesök, fått lämna bilen i Tyskland efter någon liten händelse efter autobahn o.likn. Vänta tills mer kontanter finns tillgängliga är mitt råd. Vänta alltså och då menar jag just det och inte att strunta i sportbilsköpet. Man ska göra det man vill. Vill man ha en sportbil så ska man också köpa en. Fast när läget är bättre.
Citera
2014-10-27, 19:31
Medlem
K.Starfighters avatar
Håller med föregående talare

Nog för att det kan vara lockande med sportbil men det kostar oftast mer än vad man tror. Dumt att leva på gränsen bara för att uppfylla bildröm. Bättre att vänta tills inkomsterna är så pass mycket bättre att man har råd med ev. reparationer osv med.
Citera
2014-10-27, 19:34
Medlem
Bbobis avatar
Kan väl alltid byta till en billigare bruksbil om du är orolig. Eller är det bensin inräknat i den posten?

Du kan ju annars dra ner på poster som utemat vilket är lätt gjort så har du utökat marginalerna enormt.

Prioriteringar prioriteringar och åter prioriteringar.
Citera
2014-10-27, 20:28
Medlem
nej du har inte råd. du har glömt att ta med driftskostnader och reservdelar i din kalkyl. det är ej billigt att köra sportbil, framförallt ej på bana. det sliter otroligt hårt på bil och detta gör att saker och ting kommer ta slut/gå sönder med tätare intervaller än normal körning.
Citera
2014-10-27, 20:45
Medlem
Flaskhalsats avatar
Du har definitivt inte råd att köra bil på bana. Enbart däck är säkert en tusenlapp för varje bandag. Du har inte tagit med någon typ av slitage? Tror du inte att bromsar slits när du slänger runt bilen? Stålskivor som slår sig efter vartannat varv.
Citera
2014-10-27, 21:02
Bannlyst
du har alldeles för höga fasta kostnader för den inkomsten 5000 kvar när du betalt allt...
Citera
2014-10-27, 21:20
Medlem
Celenos avatar
Vad kostar det att äga en Lamborghini: http://alwaysbebrucewayne.blogspot.s...mborghini.html

Vad kostar det att äga en Ferrari: http://alwaysbebrucewayne.blogspot.s...n-ferrari.html

Intressanta inlägg, minst sagt.
Citera
2014-10-27, 21:40
Medlem
Silvermoons avatar
Nej jag har inte glömt att ta med reservdelar och annat. Saken är att det slits olika mycket beroende på hur mycket man kör, så därför kändes det vettigare att bara ta med det fasta.

Det är väl bara att inse att jag nog inte har råd ändå. Svider, men vafan. Får vänta till våren och se vad nya lönen blir. Kanske får satsa på en billigare sportbil istället.
Citera
2014-10-27, 22:47
Medlem
Ser inte att du räknat med värdeförlusten på bilen, de 1300kr i månaden kan väl inte täcka både ränta och värdeförlust?
Citera
2014-10-28, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad kostar det att äga en Lamborghini: http://alwaysbebrucewayne.blogspot.s...mborghini.html

Vad kostar det att äga en Ferrari: http://alwaysbebrucewayne.blogspot.s...n-ferrari.html

Intressanta inlägg, minst sagt.

Intressanta faktiskt! Inte så farligt dyrt att äga om man köper en 5-6 år gammal och inte kör på bana alltså. Lär ju behöva lägga lite pengar på att laga något när de är äldre men ändå.
Skulle helt klart kunna tänka mig det i en inte all för distant framtid, även om jag har en känsla av att jag hellre tar en Tesla.

Citat:
Ursprungligen postat av whey
Ser inte att du räknat med värdeförlusten på bilen, de 1300kr i månaden kan väl inte täcka både ränta och värdeförlust?

Fast värdeförlusten är ju inte en kostnad som berör TS ekonomi månad för månad. Det är bara det sista kassaflödet när bilen säljs som berörs av det. Privatpersoner behöver ju inte direkt skriva av sina tillgångar. Så länge han med de 1300-ränta amorterat av tillräckligt så hans kontantinsats+amortering-värdeminskning är positiv så har han ju inga ytterligare kostnader.
Senast redigerad av Akt 2014-10-28 kl. 07:19.
Citera
2014-10-28, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Nej jag har inte glömt att ta med reservdelar och annat. Saken är att det slits olika mycket beroende på hur mycket man kör, så därför kändes det vettigare att bara ta med det fasta.

Det är väl bara att inse att jag nog inte har råd ändå. Svider, men vafan. Får vänta till våren och se vad nya lönen blir. Kanske får satsa på en billigare sportbil istället.
Jag blir alltid nyfiken att höra hur folk resonerar. Du är ingenjör och bör ha en hygglig förmåga att räkna. Tror du själv att anonyma människor på Flashback besitter en större kunskap om din ekonomi och hur du bör prioritera än vad du själv gör?

I min värld har du inte "råd" med ett lån till en sportbil om du måste fråga här.

I min värld har man inte "råd" med bil om man måste låna.

I min värld tjänar jag betydligt mer än du men väljer att låta bli hysteriska penningslukare som sportbilar och annat lulllull för att istället pumpa in kapitalet i min personliga frihetsfond. Jag unnar mig lyxprodukter då och då, men då pratar vi t ex ett par hörlurar för 4000 eller liknande, inte köp på kredit som binder upp mig och saboterar kassaflödet under lång tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in