Citat:
Ursprungligen postat av
Denkmal
Jag blir alltid nyfiken att höra hur folk resonerar. Du är ingenjör och bör ha en hygglig förmåga att räkna. Tror du själv att anonyma människor på Flashback besitter en större kunskap om din ekonomi och hur du bör prioritera än vad du själv gör?
Jovars, jag kan räkna. Enligt mina beräkningar har jag råd också. Problemet är att jag kommer från en fattig bakgrund. Min familj hade inte pengar över, vi hade ingen fin bil, vi hade inte råd att spara eller unna oss något vidare. Mina föräldrar kunde aldrig lära mig sunda ekonomiska prioriteringar av den här sorten.
Jag kommer nog från en annan värld än du gör.
Flashback har hjälpt mig med väldigt mycket genom åren, visst får man sila bort en del skitinlägg men har man den förmågan så kan det här forumet hjälpa en på många sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Denkmal
I min värld har du inte "råd" med ett lån till en sportbil om du måste fråga här.
I min värld har man inte "råd" med bil om man måste låna.
I min värld tjänar jag betydligt mer än du men väljer att låta bli hysteriska penningslukare som sportbilar och annat lulllull för att istället pumpa in kapitalet i min personliga frihetsfond. Jag unnar mig lyxprodukter då och då, men då pratar vi t ex ett par hörlurar för 4000 eller liknande, inte köp på kredit som binder upp mig och saboterar kassaflödet under lång tid.
Vad händer om du dör imorgon?
Jo, du har en stor "Frihetsfond" som du varit duktig och sparat ihop till genom att inte unna dig vardagslyx. Grattis.
Vad händer om jag tar massa lån(Vilket jag iofs inte tänker), köper sportbilar, åker på resor, saboterar mitt kassaflöde och sedan dör? Jo, banken förlorar en del pengar. Synd för dem.