2014-10-28, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Intressanta faktiskt! Inte så farligt dyrt att äga om man köper en 5-6 år gammal och inte kör på bana alltså. Lär ju behöva lägga lite pengar på att laga något när de är äldre men ändå.
Skulle helt klart kunna tänka mig det i en inte all för distant framtid, även om jag har en känsla av att jag hellre tar en Tesla.

Fast värdeförlusten är ju inte en kostnad som berör TS ekonomi månad för månad. Det är bara det sista kassaflödet när bilen säljs som berörs av det. Privatpersoner behöver ju inte direkt skriva av sina tillgångar. Så länge han med de 1300-ränta amorterat av tillräckligt så hans kontantinsats+amortering-värdeminskning är positiv så har han ju inga ytterligare kostnader.
Jag tror att du borde lära dig att skilja på utgift och kostnad innan du försöker dig på att guida andra i ekonomiska frågor.
Citera
2014-10-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jag tror att du borde lära dig att skilja på utgift och kostnad innan du försöker dig på att guida andra i ekonomiska frågor.

Vad tycker du är problemet med vad jag skrev?
Citera
2014-10-28, 19:54
Medlem
Skippa uteätandet så har du råd.
Citera
2014-10-28, 21:34
Medlem
Satt själv och drömde mig bort tidigare. Räknade på en Audi R8 -08/09 och kom fram till att den skulle kosta mig i runda slängar 14-15k/mån. Totalt. Dock är jag rätt ung och helförsäkring utgör 25-30% av den kostnaden.
Citera
2014-10-28, 22:26
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Jag blir alltid nyfiken att höra hur folk resonerar. Du är ingenjör och bör ha en hygglig förmåga att räkna. Tror du själv att anonyma människor på Flashback besitter en större kunskap om din ekonomi och hur du bör prioritera än vad du själv gör?

Jovars, jag kan räkna. Enligt mina beräkningar har jag råd också. Problemet är att jag kommer från en fattig bakgrund. Min familj hade inte pengar över, vi hade ingen fin bil, vi hade inte råd att spara eller unna oss något vidare. Mina föräldrar kunde aldrig lära mig sunda ekonomiska prioriteringar av den här sorten.

Jag kommer nog från en annan värld än du gör.

Flashback har hjälpt mig med väldigt mycket genom åren, visst får man sila bort en del skitinlägg men har man den förmågan så kan det här forumet hjälpa en på många sätt.

Citat:
I min värld har du inte "råd" med ett lån till en sportbil om du måste fråga här.

I min värld har man inte "råd" med bil om man måste låna.

I min värld tjänar jag betydligt mer än du men väljer att låta bli hysteriska penningslukare som sportbilar och annat lulllull för att istället pumpa in kapitalet i min personliga frihetsfond. Jag unnar mig lyxprodukter då och då, men då pratar vi t ex ett par hörlurar för 4000 eller liknande, inte köp på kredit som binder upp mig och saboterar kassaflödet under lång tid.

Vad händer om du dör imorgon?

Jo, du har en stor "Frihetsfond" som du varit duktig och sparat ihop till genom att inte unna dig vardagslyx. Grattis.

Vad händer om jag tar massa lån(Vilket jag iofs inte tänker), köper sportbilar, åker på resor, saboterar mitt kassaflöde och sedan dör? Jo, banken förlorar en del pengar. Synd för dem.
Citera
2014-10-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Jovars, jag kan räkna. Enligt mina beräkningar har jag råd också.

Varför inte börja med att hyra en sportbil över en helg eller så?
Du kommer kanske fram till att det inte var så himla roligt ändå, utanför banan.
Billigare än att köpa blint.
Och fastnar du för det kan du ju alltid köpa senare.
Citera
2014-10-28, 23:02
Medlem
Citat:
Jovars, jag kan räkna. Enligt mina beräkningar har jag råd också. Problemet är att jag kommer från en fattig bakgrund. Min familj hade inte pengar över, vi hade ingen fin bil, vi hade inte råd att spara eller unna oss något vidare. Mina föräldrar kunde aldrig lära mig sunda ekonomiska prioriteringar av den här sorten.

Jag kommer nog från en annan värld än du gör.

Flashback har hjälpt mig med väldigt mycket genom åren, visst får man sila bort en del skitinlägg men har man den förmågan så kan det här forumet hjälpa en på många sätt.

Vad händer om du dör imorgon?

Jo, du har en stor "Frihetsfond" som du varit duktig och sparat ihop till genom att inte unna dig vardagslyx. Grattis.

Vad händer om jag tar massa lån(Vilket jag iofs inte tänker), köper sportbilar, åker på resor, saboterar mitt kassaflöde och sedan dör? Jo, banken förlorar en del pengar. Synd för dem.
Nu råkar jag ju iofs tjäna såpass att det du kallar vardagslyx ryms i min budget. Men jag kommer troligen kunna pensionera mig innan 40 eftersom jag har vett att inte köpa saker som jag inte har råd med.
Citera
2014-10-29, 21:58
Medlem
Silvermoons avatar
Kul för dig Denkmal, själv anser jag att om man vill gå i pension så har man fel jobb. Olika världar, som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Varför inte börja med att hyra en sportbil över en helg eller så?
Du kommer kanske fram till att det inte var så himla roligt ändå, utanför banan.
Billigare än att köpa blint.
Och fastnar du för det kan du ju alltid köpa senare.

Sant, därför är jag ute efter en bil jag skulle kunna finköra till vardags också, gärna cab. Renodlad banbil har det nog aldrig varit tal om egentligen, men jag vill kunna åka till bana utan att skämma ut mig pga bilen iaf.
Citera
2014-10-29, 22:47
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vad händer om du inte dör?
Citera
2014-10-29, 22:58
Medlem
Citat:
Kul för dig Denkmal, själv anser jag att om man vill gå i pension så har man fel jobb. Olika världar, som sagt.
Jag trivs på mitt jobb och har en hyfsad karriär i rullning.
Jag vill inte gå i pension.
Jag vill ha friheten att själv kunna välja när det är dags, och friheten att inte vara beroende av min karriär.
Förstår du skillnaden?
Citera
2014-10-29, 23:38
Medlem
Citat:
Renodlad banbil har det nog aldrig varit tal om egentligen, men jag vill kunna åka till bana utan att skämma ut mig pga bilen iaf.

Det är väl ingen som ser ner på en välvårdad Mazda MX-5 varken på vägen eller på banan.
Citera
2014-10-30, 08:18
Medlem
mastejags avatar
Känns som att du prioriterar annat än en sportbil när man ser på din budget vilket är en anledning till att jag inte anser att du har råd. En annan är att du har väldigt liten buffert, spara upp den till iaf 100k därefter kan man börja fundera. Du skulle ju i nuläget inte kunna fixa en normalstor reparation på bilen utan att helt bränna din buffert vilket känns lite osmart.

Har du så pass bra lön verkar du leva ganska dumt för stunden tycker jag. Sen handlar det ju om vad man tänker sig för bil, tänker vi ferrari osv är det ju inte på kartan att du skulle ha råd rör de sig om en z3 för -04 så ja kanske men det kommer sabba din ekonomi men du har nog "råd".

Sen ja övriga kommentarer om vad gör det med en massa lån och skit om man ändå dör är ju bara patetiska, utgå ifrån att du kommer leva och har du ingen önskan om det så ta livet av dig direkt istället.

sen är ett annat tips att sluta räkna med löneökningar du inte har, det är ALDRIG en bra ide och det finns inga garantier och även om du skulle få ett par 3 tusen till brutto gör det väldigt liten skillnad i slutänden när du börjar komma upp i de lönerna då staten tar det mesta. Man lurar bara sig själv. Om du vill ha bilen börja se över dina kostnader och kapa dem för de är sjuktligt höga!!

Till dig som tyckte närmare 600k/36 inte var så mycket pengar grattis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in