2014-10-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Med Diesel-Åsa i bestämmandeställning...är svaret på frågan om de på allvar låter en person få jobba påverkad...tvivelsutan JA!

De har tyvärr inte bättre självinsikt. Diesel-Åsas kommentarer när hon blivit ertappad med fingrarna i syltburken var t.ex. "...jag har ju ingen bil, så det är ok att köra med diesel"!!!
Ödmjukt och konsekvent. Då säger jag..."Ja har ingen båt, så jag kan köra skattefri diesel i min bil, helt ok". Ser ni inte att de är vårdslösa. De saknar de grundläggande spärrarna för de är ju så "goda" i sina egna ögon. Ungefär som en religös sekt.

Tjena!
Haha! Vad är dina bevis på att de tillåter droger på regeringen?
Nu hittar du ju bara på.

Om vi ska sitta och hacka på olika partier för vad de har gjort eller inte gjort (eller vad media skriver om, skillnad där) så kan vi hålla på i evigheter.
Och vi vet ju ALLA att sån här "granskning" är standard strax efter och innan ett val.
Så har det varit länge, men efter förra valet när alliansen vann så var det BRA mkt större löpsedlar om allvarligare saker, än någon gammal nyhet om en MPare som medvetet har plockats fram ur arkivet åratal senare.
Citera
2014-10-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
3 år... Jättelång tid!

Problemet med ditt resonemang är att brott är okej så länge man är beredd att ta straffet.

Dvs: vill du exempelvis mörda någon så se bara till att sitta av dina 13 år, sedan är du helt utan skuld.
Ger det ett "varmt och empatiskt" samhälle, där man iskallt kan kalkylera utefter om straffet är värt det eller inte? Ett bra mantra:
"If you can do the time, do the crime".

Förövrigt nämnde du ju själv att han blev dömd för narkotikabrott för 3 år sedan, samt för 6-7 år sedan. Det innebär att det rör sig om långvarigt brukande. Samtidigt finns noll indicier för att han numera börjat respektera lagen.

Sedan har du missat att det i grunden inte är grabben som blir påhoppad, utan Romson och Miljöpartiet.
Räcker med att läsa trådrubriken.

Du får nog läsa lite i tråden, allt det har tagit upp.
Och läs också mitt förra inlägg. 3-4 år är lång tid med tanke på att man är så ung. 6-7 år i stort sett hela ens vuxna liv.

Men ja, har man sonat sitt brott så har man sonat det. Man ska som sagt inte få en dödsdom EFTER att man har tagit sitt straff.
Vilket jävla barbariskt samhälle hade vi inte levt i då. Spärra in alla som någonsin har begått den minsta förseelsen i sitt liv på Kumla, långt ifrån samhället. Eller vaddå.
Citera
2014-10-29, 10:28
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Du får nog läsa lite i tråden, allt det har tagit upp.
Och läs också mitt förra inlägg. 3-4 år är lång tid med tanke på att man är så ung. 6-7 år i stort sett hela ens vuxna liv.

Men ja, har man sonat sitt brott så har man sonat det. Man ska som sagt inte få en dödsdom EFTER att man har tagit sitt straff.
Vilket jävla barbariskt samhälle hade vi inte levt i då. Spärra in alla som någonsin har begått den minsta förseelsen i sitt liv på Kumla, långt ifrån samhället. Eller vaddå.

Ja, det vi vet är att han troligen brukat narkotika merparten av sitt vuxna liv. Däri ligger problemet.

Problemet med ditt resonemang om straff är att det i mångt och mycket inte är straffet i sig som är avskräckande, utan skammen, stigmatiseringen.

Livsstilskriminella brukar lösa detta genom att umgås med folk som inte har denna syn. Frågan är vad som händer om alla enbart umgås med folk som inte tycker brottslighet är det minsta klandervärt (om man bara tar sitt straff, vilket ju alla som är dömda måste).

Har du något exempel på ett utopiskt samhälle där brottsliget inte är stigmatiserat?

Så kan jag ge exemplet Singapore där brottsligheten är extremt låg och stigmat extremt högt. Förvisso har de högre straff, men straffvärdet har ju visats inte ha någon effekt på brottslighet.

Edit: En annan implikation är moraliska övertramp som sker utanför straffsystemet. Finns inget straff så finns ju inget att sona, då finns det heller inget fel i handlingarna.

Säg det till alla barn under 15! Det är okej att göra vad ni vill! För det finns inga straff!
Senast redigerad av Oformad 2014-10-29 kl. 10:34.
Citera
2014-10-29, 10:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Nej, man måste inte vara en missbrukare för att man var full och påverkad av cannabis en gång.

Det låter mer som att han festade och blev full, lite som vanligt eftersom att han var student då, och vid något tillfälle blev erbjuden att röka cannabis med någon och pga fyllan tackade ja.
Det är inget missbruk av cannabis, snarare ett bruk. Något annat finns det inga bevis för.
Och att ha beställt svampar en gång på fyllan låter inte heller som ett missbruk av svamp.
Då kan man säga att han har problem med alkoholen. Men då får man tänka på att var 3-4 år mellan händelserna, varav en av händelserna var under hans studentliv.
Man kan då inte dra slutsatsen att han är missbrukare för att han var full 2 gånger på 4 år.
Förstår du?

Och vandaliseringen vet vi ingenting om, han kan lika gärna bara ha sparkat på en soptunna.
Vilket kan bara vara en vanlig fyllegrej som de allra flesta kan eller har varit med om i sin ungdom. Men det kan också vara mkt värre än så, så vandaliseringen borde vi inte lägga allt för stor tyngd på.

Nej jag ser inga problem med detta pga flera orsaker:
Det jag nämnde ovan, det är 2 händelser flera år emellan och dessutom också var flera år sedan den siste händelsen.
Han tar avstånd från det beteendet idag, han ber om ursäkt, sonat brottet, ångrar sig djupt och har inte smygit med det.
Och hans medarbetare och parti har fullt förtroende för honom, vilket måste intyga på att han är grym på sitt jobb. Det är väl ändå det som räknas?
Att han sköter sitt jobb?
Man måste få en andra chans. Som Stefan Löfvén humant uttryckte sig: "– Det är en brottslig handling och det ska naturligtvis fördömas. Sedan om människor sonat sitt brott, så kan man inte ha livstidsstraff i Sverige. Man måste också få en andra möjlighet."

Här handlar det minst om en tredje chans. En gång är ingen gång två gånger är en vana-gammalt ordspråk som fortfarande håller. Skulle Christian Valtersson jobb på Coop Skanstull så skulle problemet vara ringa , men nu ska han ge råd till en av sveriges viktigaste beslutsfattare.

Misshandel, skadegörelse och knarkinköp är inga skitsaker. Vi har i dagarna ett tiotal ungdomar på gotland skadade av drogen Spice. Vad ger det för signaler att i det läget släppa in en knarksmugglare i Rosenbad.

Privelegiet att få styra och påverka andra människor borde mana till självrannsakan och omdömesgillt tänkande. Här falerar Valtersson totalt, om han sköter sig i tio år kan han komma i fråga 2024 , men nu bör han kickas från Rosenbad omgående.
Citera
2014-10-29, 10:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så kan jag ge exemplet Singapore där brottsligheten är extremt låg och stigmat extremt högt. Förvisso har de högre straff, men straffvärdet har ju visats inte ha någon effekt på brottslighet.

Det där är en myt. Det är inte speciellt låg knarkanvändning i Singapore, de ligger typ på medelsnittet och har betydligt högre användning än många andra länder som har en betydligt mer human inställning ang. straffpåföljd.
Citera
2014-10-29, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här handlar det minst om en tredje chans. En gång är ingen gång två gånger är en vana-gammalt ordspråk som fortfarande håller. Skulle Christian Valtersson jobb på Coop Skanstull så skulle problemet vara ringa , men nu ska han ge råd till en av sveriges viktigaste beslutsfattare.

Misshandel, skadegörelse och knarkinköp är inga skitsaker. Vi har i dagarna ett tiotal ungdomar på gotland skadade av drogen Spice. Vad ger det för signaler att i det läget släppa in en knarksmugglare i Rosenbad.

Privelegiet att få styra och påverka andra människor borde mana till självrannsakan och omdömesgillt tänkande. Här falerar Valtersson totalt, om han sköter sig i tio år kan han komma i fråga 2024 , men nu bör han kickas från Rosenbad omgående.
Ett gammalt ordstråk som t.om min mormor har växt förbi. Det håller inte än nej, vi vet bättre idag.

Misshandel nu också! hahah jävlar vad många nya saker som kommer fram helt plötsligt
Vad har spice med saken att göra?
Och som sagt, som har skrivits förut. Skadegörelsen ska vi inte prata om då han lika gärna kan ha sparkat på en soptunna på fyllan, vi vet ingenting om det.

Skriv du sådana ord som har stark laddning i sig så att det ska låta värre än det är.
Knarksmuggling bla bla bla. Låter som att han har köpt in containrar med kokain och förser hela Sverige med det.
Han beställde några svampar på fyllan på postorder till sig själv, thats it.

Ni skriver ÄR, ÄR, ÄR knarksmugglare hela tiden. Han ÄR en pundare, knarksmugglare och allt möjligt, han ÄR! Men ni har INGA bevis på att han fortfarande håller på med illegala droger! Inga över huvud taget.
Du kanske känner han mkt bättre än hans kollegor gör? För de har ju en helt annan uppfattning.

Det finns som sagt värre bovar att jaga bland politiker.

Fast han kommer ju säkert avgå, så du får som du vill. Sorgliga signaler det ger. Narkotikapolitiken och den uråldriga svenska bajsnödiga mentaliteten i sitt nötskal.
Citera
2014-10-29, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Min ambivalens gentemot MP har förbytts i avsky och hopplöshet. Det är skrämmande att de kommer ha så mycket att säga till om i vårt land de kommande 4 åren.
Ja vad har de för påtryckningsmedel mot S-topparna ? Verkar nästan som någon form av utpressningshot ???
Citera
2014-10-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ja, det vi vet är att han troligen brukat narkotika merparten av sitt vuxna liv. Däri ligger problemet.

Problemet med ditt resonemang om straff är att det i mångt och mycket inte är straffet i sig som är avskräckande, utan skammen, stigmatiseringen.

Livsstilskriminella brukar lösa detta genom att umgås med folk som inte har denna syn. Frågan är vad som händer om alla enbart umgås med folk som inte tycker brottslighet är det minsta klandervärt (om man bara tar sitt straff, vilket ju alla som är dömda måste).

Har du något exempel på ett utopiskt samhälle där brottsliget inte är stigmatiserat?

Edit: En annan implikation är moraliska övertramp som sker utanför straffsystemet. Finns inget straff så finns ju inget att sona, då finns det heller inget fel i handlingarna.

Säg det till alla barn under 15! Det är okej att göra vad ni vill! För det finns inga straff!

Merparten av sitt vuxna liv, baserat på 2 händelser? Men hallå eller!

Precis som du säger så är det stigmatiseringen som förstör folk. Att folk dömer folk fast domen har verkställts. Lite "en gång knarkare alltid knarkare" mentalitet.
Det fungerar inte att tänka så längre nu på 2000-talet.
Det är ju också den stigmatiseringen som förstör samhället, folk vågar inte gå ut med såna här saker, utan smyger med det, vilket förvärrar ens missbruk och man vågar inte söka hjälp.

Man får skilja på brott och brott, du kan inte dra alla brott över en kam.
Utforma dig bättre så svarar jag.

Nej brottsligheten är inte lägre i Singapore. Den har sopat allt under mattan genom att ha så höga straff. Men i verkligheten så florerar kriminaliteten.
Singapore, kriminellas mecka.
Kolla Thailand t.ex som har dödsstraff för droger. Hjälper det? Nej verkligen inte, Thailand badar i droger.
Men nu orkar jag inte ha en sådan diskussion, är trött på det och tråden handlar inte om det. Men fakta är ju att de strikta lagarna fungerar inte, utan det förvärrar allting.

Finns inga straff? Sluta överdriv nu.
Citera
2014-10-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPGTN
Herrejäklar vilken icke-fråga. Han sitter inte i regeringen. Han sitter inte i riksdagen. Han har blivit anställd för att någon (i det här fallet vice statsminister Åsa Romson) anser att han besitter kvaliteter som hon behöver.

Att man riktar kritik mot Romson har jag all förståelse i världen för. Hon är en moraliserande och hycklande vänsterpolitiker som vill pracka på omvärlden regler som hon själv inte lever upp till. Hon är miljöpartist och sitter i en rödgrön regering. Det finns gott om kritik att rikta mot henne om man så önskar. Men att hon anställer en kriminellt belastad till sin stab?

Jag tycker enbart att det är positivt att människor kan få andra chanser, särskilt i sådana fall där de inte skadat någon annan.

Den granskning av Romson som Expressen just nu bedriver är helt berättigad. Att de punktmarkerar och vrider och vänder på allt är helt berättigat. Här tycker jag dock att de sköt mot fel mål. Detta bidrar till en stigmatisering som jag tror är extremt skadlig för samhället.
Hela partiet stinker. Klart hon måste bort, men med den attityd hon besitter lär det nog inte ske självmant,hon besitter inte de moraliska kvaliteerna.
Citera
2014-10-29, 11:07
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Ja men du hajar väl hur det klingar när man inte kan bli soldat eller snut för att man är dömd för ringa för 4½ år sedan, men det går bra att styra landet och ändra lagar och skit? Det finns ingen röd tråd här i Sverige, och det är därför som det förbryllar många. Sedan att den här tratten har mer än en dom är väl fan skam på torra land. Ingen bryr sig nog om någon skiter i det blå skåpet en gång, men om det sker fler gånger så börjar man ju undra

Åsa Romson är en fitta och en idiot, och att anställa sånna här jävla nollor skvallrar om var Åsa lägger ribban för vårt land

håller med om det sista stycket. kan mycket väl vara den mest korkade vice statsministern någonsin.

men några gram svamp är fortfarande resandes ensak. det som möjligen är störande här är inte det faktum att denne kille ska springa med papper mellan departement och myndigheter, det klarar han säkert av, utan det faktum att regeringen inte verkar för en legalisering av lätta droger. sverige har den skitnödigaste narkotikapolitiken i hela EU.
Citera
2014-10-29, 11:07
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det där är en myt. Det är inte speciellt låg knarkanvändning i Singapore, de ligger typ på medelsnittet och har betydligt högre användning än många andra länder som har en betydligt mer human inställning ang. straffpåföljd.

1. Det är ingen myt att brottsligheten i Singapore är låg. (Däremot finns det en mytbildning att den är låg i Sverige, trots att all statistik, om än med frågetecken i direkt jämförbarhet, pekar på att den är relativt hög)

2. Jag hänvisade inte till knarkanvändningen utan till brottsligheten i stort.

3. Du antyder att jag på något vis sagt att Straffvärdet är avgörande. Men i själva verket var ett led i min argumentation att straffvärdet inte spelar någon roll. Kom igen.

Edit: Egentligen irrelevant, men du får gärna komma med en källa på droganvändningen i SGP, låter intressant.
Senast redigerad av Oformad 2014-10-29 kl. 11:13.
Citera
2014-10-29, 11:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLDO
Gick in i Infotorg igår och sökte på "42,7 gram". Eftersom enbart två personer åkt dit med precis den mängden var det inte svårt att hitta rätt dom.

http://www.fildirekt.se/dl/1414527196.pdf

För övrigt tycker jag det är riktigt förjävligt att sajter som Infotorg, Lexbase m.fl. existerar och hoppas verkligen att riksdagen ser till att deras verksamhet förhindras snarast möjligt!

Lugn, MP kommer att se till att Infotorg, Lexbase m.fl. försvinner, någon överlevnadsinstinkt har de väl. Siterna är ju närmast som en medlemsförteckning för MP.

Surtruten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in