2014-10-27, 23:57
Moderator
sm910difs avatar
Hand upp den som inte tror att diverse substanser flödade bland Docklands stammisar i den förra regeringen...

Det är väl som med alla andra laster, så länge det inte är i farozonen för att påverka arbetet negativt eller utgöra en hållhake för främmande makter, så vad är problemet? Hålls det under kontroll är det knappast något problem med omdömet. Dessutom har han ju sonat för sitt brott, så att säga att det brister i trovärdigheten som lagstiftare (eller tjänsteman till en lagstiftare) känns rätt långsökt.
Citera
2014-10-28, 00:08
Medlem
Svenne.B.Anans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Hand upp den som inte tror att diverse substanser flödade bland Docklands stammisar i den förra regeringen...

Det är väl som med alla andra laster, så länge det inte är i farozonen för att påverka arbetet negativt eller utgöra en hållhake för främmande makter, så vad är problemet? Hålls det under kontroll är det knappast något problem med omdömet. Dessutom har han ju sonat för sitt brott, så att säga att det brister i trovärdigheten som lagstiftare (eller tjänsteman till en lagstiftare) känns rätt långsökt.

problemet ligger väl snarare att det handlar om en politiker som förväntas hålla sig på rätt sida av lagens råmärken. detta oavsett hur denne hanterar sina laster.

läste att personen i fråga fick besök av herr ågren när han såg en bekräftelse via mail dagen efter. varför inte då bara skicka ett mail och avboka sin beställning?
Citera
2014-10-28, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif

Med den logiken är alla lämpliga politiker. Fan, men den logiken skulle enligt dig Breivik kunna sitta som statsminister, om hans livstidsstraff nu av någon slump inte förnyades efter 21 år.

Det jag försöker få fram är att politiker måste framstå som bättre människor än gemene svensk, och det är också därför som det är kutym att politiker som dabbat sig (sexköp, svindel, droger etc. ad infinitum) avgår tämligen omgående. Det som är synnerligen förbryllande - och oroväckande - är att den här förbannade jävla regeringen inte visar några som helst tecken på att följa i vanans fotspår, utan istället går händelserna i förväg och anställer de som redan hunnit dabba sig. Herrejävlar, säger jag bara.

Sverige är, precis som någon ovan nämnde, på fullt och blodigt allvar på väg att bli en fullskalig bananrepublik som kommer att karaktäriseras av än grövre nepotism och korruption. När förorterna tar fyr permanent i ett högst teoretiskt, men ändå långt ifrån otroligt, inbördeskrig så kommer politikerna att sitta på tryggt avstånd, dricka skumpa och skåla - allt i deras goda arbetes och humanismens tecken, såklart.

Spräng Rosenbad, någon...
Citera
2014-10-28, 00:11
Medlem
snuptiks avatar
Inte för att jag gillar MP men rökte inte Anders Borg brass under sin ungdom och det blev väl ändå en skapligt bra politisk karriär för hans del.
Citera
2014-10-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuptik
Inte för att jag gillar MP men rökte inte Anders Borg brass under sin ungdom och det blev väl ändå en skapligt bra politisk karriär för hans del.

Vad man gjort i ungdomsår i allmänhet, och Borgs i synnerhet, går att ursäkta med att

1) det skedde i ungdomen, och således har folk större förståelse
2) Borg dömdes väl aldrig? I vilket fall så var hans dans med droger en inte lika färsk händelse
Citera
2014-10-28, 00:27
Medlem
MPGTNs avatar
Herrejäklar vilken icke-fråga. Han sitter inte i regeringen. Han sitter inte i riksdagen. Han har blivit anställd för att någon (i det här fallet vice statsminister Åsa Romson) anser att han besitter kvaliteter som hon behöver.

Att man riktar kritik mot Romson har jag all förståelse i världen för. Hon är en moraliserande och hycklande vänsterpolitiker som vill pracka på omvärlden regler som hon själv inte lever upp till. Hon är miljöpartist och sitter i en rödgrön regering. Det finns gott om kritik att rikta mot henne om man så önskar. Men att hon anställer en kriminellt belastad till sin stab?

Jag tycker enbart att det är positivt att människor kan få andra chanser, särskilt i sådana fall där de inte skadat någon annan.

Den granskning av Romson som Expressen just nu bedriver är helt berättigad. Att de punktmarkerar och vrider och vänder på allt är helt berättigat. Här tycker jag dock att de sköt mot fel mål. Detta bidrar till en stigmatisering som jag tror är extremt skadlig för samhället.
Citera
2014-10-28, 00:32
Medlem
BlueChickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GMU2k15
Ser inte riktigt felet i det, vad skall diskuteras? Han har ju tagit sitt straff och lärt sig av det?

Hur vet du det?
Citera
2014-10-28, 00:40
Medlem
Marcus.Antoniuss avatar
Självklart! Hur ska tjänstemannen annars förstå MPs politik?
Citera
2014-10-28, 00:43
Medlem
MPGTNs avatar
Vill även lägga till att jag tycker att brottet måste jämföras mot partiet och den ideologiska och moraliska övertygelsen personen representerar. Jag reagerar mindre på skatteflykt från en moderat än en socialdemokrat, mindre på miljöbrott från en folkpartist än en miljöpartist, mindre på narkotikabrott från en vänsterpartist än från en sverigedemokrat etc.

Den personliga moralen spelar också roll. Även om Miljöpartiet står bakom gällande narkotikalagstiftning är det inte säkert att personen i fråga gör det. Skulle han däremot vid någon tidpunkt ha propagerat för strängare lagstiftning på området är han naturligtvis körd i mina ögon.
Citera
2014-10-28, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Är det inte ett krav att käka roliga svampar i MP?

Ja, de röks nog ganska friskt där och de förstår nog inte hysterin för de där med lagar och regler gäller ju bara för folket. Romson verkar ju ha fått permanenta hjärnskador.
Citera
2014-10-28, 00:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Enligt en kommentar på DI påstås det även att han har dömts för misshandel, någon som vet om det stämmer?

Citat:
Drevet 27 okt 23.36
Eller hur?
Han har ju sonat sitt brott. Och även det tidigare för misshandel.
Att inte betala TV-licens av ideologiska skäl förrän man blir regeringsmedlem eller köpt svart städhjälp. Det är däremot grova brott som man inte kan sona.
Då ska drevet från Södermalmsfrälset fram. Inte för knarkare hos en vice statsminister. Han var ju enl egen utsago full! Så klart klart att man ska förtroende för honom.
Eller hur Mehmet? Inte värre än att...
http://www.di.se/artiklar/2014/10/27/knarkdomd-fick-toppjobb-i-rosenbad/?allakommentarer=&flik=popularast
Citera
2014-10-28, 00:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPGTN
Vill även lägga till att jag tycker att brottet måste jämföras mot partiet och den ideologiska och moraliska övertygelsen personen representerar. Jag reagerar mindre på skatteflykt från en moderat än en socialdemokrat, mindre på miljöbrott från en folkpartist än en miljöpartist, mindre på narkotikabrott från en vänsterpartist än från en sverigedemokrat etc.

Den personliga moralen spelar också roll. Även om Miljöpartiet står bakom gällande narkotikalagstiftning är det inte säkert att personen i fråga gör det. Skulle han däremot vid någon tidpunkt ha propagerat för strängare lagstiftning på området är han naturligtvis körd i mina ögon.

Ja visst är det så. Man kan inte bryta mot sin egen idelogi utan att vara en hycklare. Varför ska någon ta MPs miljöpolitik på allvar om inte ens topparna inom MP gör det? Varför ska man inte smita från skatten om man kan när de som starkast förespråkar höga skatter fuskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in