Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-27, 09:33
  #1
Medlem
Hej!
Jag är lite sugen på att komma iväg ifrån stan. Jag har tidigare varit med i typ scouterna som ugn men jag vet egentligen inte mycket. Vore kul att få lite tips.

1) Lite tips på vad man ska göra i skogen ? När vi var ute innan hade vi med trangiakök och det känns ju lite fusk. Att göra eld med att gnida pinnar är väl ett alternativ. Att jaga känns lite väl ambitiöst, man ser ju inte direkt så mycket ute. Att ta med mat är nog bäst. Jag förstår att många bara går ut och "är" men för mig som annars är rätt avslappnad och mediterar etc känns lugnet inte tillräckligt.

2) Vad finns att äta i naturen? Bär/svamp är ju en grej men det vore intressant att veta mer om typ ätbara rötter och/eller annan skit. Att äta granbär tar väl mer energi än vad de ger.

3) Vad behöver man för gear? Sovsäck, tändstickor, vad packar ni med er?
Citera
2014-10-27, 09:46
  #2
Avstängd
SonyErections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej!
Jag är lite sugen på att komma iväg ifrån stan. Jag har tidigare varit med i typ scouterna som ugn men jag vet egentligen inte mycket. Vore kul att få lite tips.

1) Lite tips på vad man ska göra i skogen ? När vi var ute innan hade vi med trangiakök och det känns ju lite fusk. Att göra eld med att gnida pinnar är väl ett alternativ. Att jaga känns lite väl ambitiöst, man ser ju inte direkt så mycket ute. Att ta med mat är nog bäst. Jag förstår att många bara går ut och "är" men för mig som annars är rätt avslappnad och mediterar etc känns lugnet inte tillräckligt.

2) Vad finns att äta i naturen? Bär/svamp är ju en grej men det vore intressant att veta mer om typ ätbara rötter och/eller annan skit. Att äta granbär tar väl mer energi än vad de ger.

3) Vad behöver man för gear? Sovsäck, tändstickor, vad packar ni med er?
du kan göra fnöske av björkens tunna yttersta "hölje" på stammen och sedan ta en grövre pinne som är lite u format och sedan en annan grov pinne som passar den formen sen gnida horisontellt länge och fort som fan, lägg fnösket där framme och sen kan det ta eld om du har tur, har testat denna metod och det är så mycket lättare än om du kör med den gammal scout grejen man altid såg på tv med en pinne som "vrids" vågrätt med dina handflator.
Citera
2014-10-27, 09:56
  #3
Medlem
Timmervargens avatar
Vad som behövs är väl i stort sett (såklart beroende på årstid) ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, tält, lämpliga skor och kläder. Tändstickor och kniv är väl också absolut nödvändigt om man vill ha en dräglig tillvaro. Rekommenderar sprit/gaskök typ trangia för matlagning, det är inte fusk. Mat måste du ha med dig, att tro att man ska kunna samla/jaga/fiska ihop tillräckligt med mat ute i naturen är naivt.

Som aktivitet så är väl fiska det absolut roligaste man kan göra ute i naturen, annars så kan man ju bara vandra också.
Citera
2014-10-27, 20:09
  #4
Medlem
Ska du sova ute ha med riktigt tält och sovsäck, Börjar bli kallt nu.
Mat i mängder bör du ha med dig samt gasol kök. Denna årstiden är inte det lättaste att hitta ätbara ting.

Att göra ja: *Njuta *Plocka svamp*vandra*Fiska*.
Citera
2014-10-27, 20:10
  #5
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2014-10-27, 20:31
  #6
Medlem
Hatar att vandra med packning men tycker det är ok utan. Fiska är ju nice men om man ska vara lite explorer och inte söka upp en sjö via gps utan gå lite random så är det inte säkert att det finns en tillräckligt stor sjö med ätbar fisk.

Ska inte nödvändigtvis gå ut i svensk natur just nu, kanske utomlands eller kanske nästa sommar eller när det börjar bli varmt. Vad mer kan man äta?
Citera
2014-10-28, 00:25
  #7
Medlem
Kokkaffe och mat osv grilla o bara njut av det sköna.

Bästa som finns att ha det skönt i skogen.

Hur många dagar tänkte du förresten ?
Citera
2014-10-28, 01:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Kokkaffe och mat osv grilla o bara njut av det sköna.

Bästa som finns att ha det skönt i skogen.

Hur många dagar tänkte du förresten ?

Vettefan 1-4 dagar kanske . Finns det verkligen inget att äta förutom bär/svamp och mat att ta med sig? Granskott går väl men det tar väl mer energi än vad de ger har jag förstått.
Citera
2014-10-28, 02:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Vettefan 1-4 dagar kanske . Finns det verkligen inget att äta förutom bär/svamp och mat att ta med sig? Granskott går väl men det tar väl mer energi än vad de ger har jag förstått.
Går ju att käka gräsrötter/roten och ormar tex, men inget jag rekommenderar en nybörjare, då du måste veta hur rötterna och liknande ser ut. Jag ger mig själv absolut inte på att fånga o käka orm.

Fånga fisk med bara händerna är en svår uppgift, dock inte omöjlig.

Men som sagt härligt att bara dra ut ensam i naturen ibland och sätta på lugnet i skallen.

Lycka till, prova gärna innan snön kommer, om den gör det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback