Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-26, 22:24
  #13
Medlem
svallerbyttans avatar
Yrsel, synbortfall, huvudvärk och illamående. Symptom som en läkare inte kan motbevisa och vanligt vid t.ex. stress.
Citera
2014-10-26, 23:12
  #14
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
Magsjuka pga matförgiftning?
Jag ska fria till min flickvän vilket är beroende på en dag som jag varit tvungen att förhålla mig flexibel till därför kan jag ej planera en ledighet.

Ja, d vill alltid ha intyg för att det varit så många sjukskrivningar på mitt jobb.
Citera
2014-10-26, 23:13
  #15
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Yrsel, synbortfall, huvudvärk och illamående. Symptom som en läkare inte kan motbevisa och vanligt vid t.ex. stress.
Tack, känns bra. Min läkare vet att jag lidit av depression pga stress och har fått tabletter utskrivna så de kommer nog vara trovärdigt.
Citera
2014-10-27, 00:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Magknip? Låter ju som rena 30-talet. Har sällan hört folk ha magknip som inte gjort som trådstartaren, dvs ljugit om sin sjukdom.

På mitt jobb har vi sjukintyg från första dagen om man varit sjuk för många gånger på kort tid.
Men får man verkligen tid på vc samma dag? Dom gånger jag varit krasslig och ringt dit så har jag ibland inte ens fått telefontid utan av en autosvarare ombetts ringa igen dagen efter för att först då få ev besökstid

Säg att du vaknade vid 04-tiden och spydde som en räv och hade feberfrossa som 'kommer och går, jag har inte feber hela tiden utan ibland fryser och huttrar jag för att 15 minuter senare svettas och ha hög feber, otroligt!'

Om arbetsgivaren kräver sjukintyg från första dagen, ska den också ordna så att man har en rimlig chans att få ett sådant sjukintyg. Dvs exempelvis boka tid och betala vc-avgiften till en.
Citera
2014-10-27, 00:28
  #17
Medlem
Vikilitas avatar
Du kan inte vänta med att fria tills en dag du är ledig?? Jobbar du 7 dagar i veckan eller?!
Citera
2014-10-27, 00:47
  #18
Medlem
Doktor Porks avatar
Man är ju verkligen enormt förvånad över att just TS behöver inkomma med ett förstadagsintyg...

Det kan ju för övrigt påpekas att arbetsgivaren ska ha gett dig en skriftlig begäran om förstadagsintyg, annars kan de köra upp sitt krav sitt krav i valfri kroppsöppning eftersom de annars inte har rätt att begära ett förstadagsintyg bara för att de tycker att det är kul eller för att terrorisera sina anställda eller den lokala vårdcentralen.
Citat:
10 a § En arbetsgivare får, om det finns särskilda skäl för det, begära att arbetstagaren genom intyg av läkare eller tandläkare styrker nedsättningen av arbetsförmågan från och med en tidigare dag i sjukperioden enligt 10 § första stycket 1 eller från och med den första dagen av varje kommande sjukperiod enligt 10 § första stycket 2. En begäran som gäller kommande sjukperioder får inte avse längre tid än ett år. Intyget behöver inte innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av. Arbetsgivarens begäran skall vara skriftlig.
Citerat direkt ur den lag som reglerar detta:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.htm
Citera
2014-10-27, 00:52
  #19
Medlem
SeMeNoMores avatar
Migrän. Är extremt jobbigt men går över snabbt!
Citera
2014-10-27, 03:08
  #20
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Nä, förstadagsintyg begär inte arbetsgivaren efter 1 sjukdag..

Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Om arbetsgivaren kräver sjukintyg från första dagen, ska den också ordna så att man har en rimlig chans att få ett sådant sjukintyg. Dvs exempelvis boka tid och betala vc-avgiften till en.

Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Man är ju verkligen enormt förvånad över att just TS behöver inkomma med ett förstadagsintyg...

Det kan ju för övrigt påpekas att arbetsgivaren ska ha gett dig en skriftlig begäran om förstadagsintyg, annars kan de köra upp sitt krav sitt krav i valfri kroppsöppning eftersom de annars inte har rätt att begära ett förstadagsintyg bara för att de tycker att det är kul eller för att terrorisera sina anställda eller den lokala vårdcentralen.

Citerat direkt ur den lag som reglerar detta:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.htm

Fakta: Där jag jobbade krävdes också att man inte bara hade läkarintyg om man så bara var borta 1(!) dag, dessutom så krävde de att man ringde både till dem och till Försäkringskassan och sjukanmälde sig direkt första dagen, vilket man ju inte skulle enligt FK - det var samma tjat varje gång.
Citera
2014-10-27, 11:48
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Fakta: Där jag jobbade krävdes också att man inte bara hade läkarintyg om man så bara var borta 1(!) dag, dessutom så krävde de att man ringde både till dem och till Försäkringskassan och sjukanmälde sig direkt första dagen, vilket man ju inte skulle enligt FK - det var samma tjat varje gång.

Det är vid såna här tillfällen det är bra att kunna sina rättigheter, alternativt vara med i facket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback