2014-10-22, 09:12
Medlem
Richard80s avatar
Kristna och Muslimer tillber Judarnas Gud

Först måste man ju ha klart för sig att Kristna och Muslimer tillber samma gud. Att sedan dessa två religioner har sin grund i och är därmed densamma som Judendomen med mycket små anpassningar, då dom:

A:Tillber samma Gud.

B:Har dom 5 moseböckerna till grund.

C:Tror på samma ursprungliga förmedlare

(I detta fall Abraham, senare till Abrahams sonson Jakob som bland annat efter en natts brottning mot en ängel tilldelades namnet Israel.)

För att precis som det står i gamla testamentet(5:e moseb.11:31,2:a krön.6:5)så säger Gud här att; Israel är hans folk, och att han ska dräpa alla nationer som står emot hans folk Israel. Att kristna och muslimer sedan väljer att tillbe judarnas gud kan man ju bara spekulera i varför..

Självaste iden om att det finns en gud som man ska tillbe, kommer ju ifrån Judarna(Israels religion och deras gud).

Vad vi andra folk och folkslag hade långt innan Judarnas intrång var ju; harmoni och fred, kärlek till naturen där vi levde i balans med varandra och med planeten.
Titta bara på hur indianerna i nordamerika och på många andra civilisationer som levde i balans med naturen, där man inte tog mer än vad som absolut krävdes, så att naturen kunde återhämta sig, detta är ju ett "normalt" tillstånd för oss att leva i.

Man kan ju fråga vilket barn som helst, om vad hen tycker om att vi dödar livslevande djur, bara för att äta kött, som vi utmärkt kan klara oss utan?
Detta kan jämföras med Judarnas blodtörstiga Gud som krävde blodsoffer varje vecka, hur kan en kärleksfull gud kräva att man tar ett så vackert och ömtåligt liv bara för att tillfredsställa Guds sjuka begär?
Nej! Ett liv är lika mycket värd i vilken form det än kommer, att kräva att människor ska ta liv och mörda djur för att få Guds kärlek låter helt sinnessjukt i mina öron!

Ett samhälle och levnadssätt som är grundat på kärlek och respekt för naturen och för liv, är ett måste för att det ska bli fred och en bra balans för planeten.
Senast redigerad av Richard80 2014-10-22 kl. 09:22.
Citera
2014-10-22, 09:33
Awaiting Email Confirmation
femtonhundras avatar
du lyssnar på david icke och är hjärntvättad av illuminati propagandan zeltgeist. du vet defintivit inte vad du pratar om.
Citera
2014-10-22, 09:45
Medlem
MeanMEs avatar
Nej K J M tillber två gamla Kananitiska gudar El Elyon och Yahweh som man slog ihop till en.

http://en.wikipedia.org/wiki/Canaanite_religion
Citera
2014-10-22, 11:17
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard80
Vad vi andra folk och folkslag hade långt innan Judarnas intrång var ju; harmoni och fred, kärlek till naturen där vi levde i balans med varandra och med planeten.
Titta bara på hur indianerna i nordamerika och på många andra civilisationer som levde i balans med naturen, där man inte tog mer än vad som absolut krävdes, så att naturen kunde återhämta sig, detta är ju ett "normalt" tillstånd för oss att leva i.
Eh, va? På vilket sätt var tiden innan judarna harmonisk och fredlig? Folks benägenhet och till och med förmåga att utnyttja naturen mer än vad den tål är väl mer en produkt av industrialiseringen, några tusen år senare? För mig verkar det som att det normala tillståndet för oss är att utnyttja de resurser vi har tillgängliga.
Citera
2014-10-22, 11:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Eh, va? På vilket sätt var tiden innan judarna harmonisk och fredlig? Folks benägenhet och till och med förmåga att utnyttja naturen mer än vad den tål är väl mer en produkt av industrialiseringen, några tusen år senare? För mig verkar det som att det normala tillståndet för oss är att utnyttja de resurser vi har tillgängliga.
Utrotade en mängd djur gjorde indianerna med så...
Citera
2014-10-22, 11:33
Medlem
Richard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtonhundra
du lyssnar på david icke och är hjärntvättad av illuminati propagandan zeltgeist. du vet defintivit inte vad du pratar om.
Jag vet exakt vad jag pratar om men du behöver ju verkligen läsa på ser jag ju, jag är glad att kunna hjälpa dig. "Det är många som fortfarande lever i mörkret och som vägrar att se ljuset fastän man lyser dem rakt i ansiktet, till dessa vill jag säga, vem har du hjälpt?"

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej K J M tillber två gamla Kananitiska gudar El Elyon och Yahweh som man slog ihop till en.

http://en.wikipedia.org/wiki/Canaanite_religion

Judarna tog kanans land och dräpta alla människor där med deras Guds hjälp: Jhave, Adonai, Alfa och omega eller vad du vill kalla Judarnas Gud.

Kananeerna däremot tillbad Baal eller morlok och Judarna tog ju deras land kanaan/Palestina "det förlovade landet som flyter utav mjölk och honung".
Citera
2014-10-22, 11:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Judarna tog kanans land och dräpta alla människor där med deras Guds hjälp: Jhave, Adonai, Alfa och omega eller vad du vill kalla Judarnas Gud.

Kananeerna däremot tillbad Baal eller morlok och Judarna tog ju deras land kanaan/Palestina "det förlovade landet som flyter utav mjölk och honung".
Testa läs det man länkat till innan du skriver.
Blir mindre fel för dig då.
Citera
2014-10-22, 11:53
Medlem
Richard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil

Ja att utnyttja naturresurserna på ett bra sätt och inte leva över våra behov och i balans med naturen precis som indianerna i nordamerika levde i. När engelsmännen kom till nordamerika sköt engelsmännen ihjäl 80 miljoner bufflar för att indianerna inte skulle ha något att äta och på så sätt försvagas och dö ut.

Nu använde dom ju smittkoppor och allt annat också men Judarnas tankesätt med mitt folk, min gud, och jag har större rätt att leva än dig, den biten har judarnas religion permanterat i våran livsuppfattning och världsbild än idag.

Tittar man på andra religioner så förspråkar ju dom fred och att leva i balans med naturen och andra liv.
Tittar man på Indien och hinduismen så dödar man inte ens myggor! Så mycket respekt har man för livet! Och dom äter ju självklart inte kött då heller.

I Sverige hade man ju "häxor" som dom kallades utav den katolska kyrkan som levde i balans med naturen och hade en stor kunskap om naturmedicin och helande örter, dessa mördade kyrkan brutalt och förföljde och utrotade. För deras tankesätt att alla är lika värda och att vi måste ha respekt för naturen och inte ta mer än vad som naturligt kan växa ut igen, passade inte kyrkans mål.
Senast redigerad av Richard80 2014-10-22 kl. 12:03.
Citera
2014-10-22, 12:00
Medlem
Richard80s avatar
Citat:
Testa läs det man länkat till innan du skriver.
Blir mindre fel för dig då.

Att judarnas religion har en gud måste du ju veta, det du hänvisar till har inget med judarnas gud att göra då judarnas gud är en enda gud och vad du visar här är ju en polyteistisk religion med flera olika gudar.

Första budordet i Judarnas bok är ju:

"Du ska frukta din gud och inte ha några andra gudar vid sidan av mig."

Därav stämmer inte din information alls.
Citera
2014-10-22, 12:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Att judarnas religion har en gud måste du ju veta, det du hänvisar till har inget med judarnas gud att göra då judarnas gud är en enda gud och vad du visar här är ju en polyteistisk religion med flera olika gudar.

Första budordet i Judarnas bok är ju:

"Du ska frukta din gud och inte ha några andra gudar vid sidan av mig."

Därav stämmer inte din information alls.
Står i klartext om du klickar på gudanamnen jag gav i länken så vad argumenterar du emot för?
Dags att pröva läsa länken nu...
Citera
2014-10-22, 12:10
Medlem
Richard80s avatar
Citat:
Står i klartext om du klickar på gudanamnen jag gav i länken så vad argumenterar du emot för?
Dags att pröva läsa länken nu...

Jag har läst din länk där dom tror att det var si eller så men det finns inga bra argument där.

Det jag skrev om det första budordet det pulveriserar hela ditt och deras argument, där det står klart och tydligt att gud är EN och inte delar av OLIKA gudar ihop pusslat till en.
Citera
2014-10-22, 12:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag har läst din länk där dom tror att det var si eller så men det finns inga bra argument där.

Det jag skrev om det första budordet det pulveriserar hela ditt och deras argument, där det står klart och tydligt att gud är EN och inte delar av OLIKA gudar ihop pusslat till en.
Du är uppenbart inte läskunnig det är det som är problemet.
Du är helt klart en produkt av dagens flumskola.

Be någon som kan läsa i din närhet hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in