Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-30, 21:52
  #325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Nej då, försöker inte leka och vet inte heller vem "Robert Morey" är, sorry..
Eller menar du att ordet "Allah" inte användes av hedningar i Arabien? Var inte "Allah" ursprungligen en hednisk gudom? Inte har jag fått det här informationen från luften...

Nej, Allah var inte hednisk gudom. Har du inte läst mitt inlägg tidigare?

Det är term som har använts av alla arabisktalande befolkningar inkluderat hedniska araber, kristna araber och även judiska-stammar med arabiska som modersmål. Allah har använts inom arabisk kristendom flera århundraden före islam fanns. Kristna araber använde namnet flera hundra år sedan innan islam.

Citat:
"The use of the term Allah in Arab Christian churches predates Islam by several centuries"

Citat:
The word Allah has been used by Arabs of different religions since pre-Islamic times. More specifically, it has been used as a term to refer to God by Muslims (both Arab and non-Arab) and Arab Christians. It is now mainly used by Muslims and Arab Christians to refer to God.

Som jag skrev innan härstammar Allah från östarameiskan som var Elahh vilket är besläktad med västarameiskan som var Eloah/Elah, vilket var det Jesus kallade för Gud då västarameiska var hans modersmål.
Citera
2017-01-30, 22:18
  #326
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ServantOfGod
Nej, Allah var inte hednisk gudom. Har du inte läst mitt inlägg tidigare?

Det är term som har använts av alla arabisktalande befolkningar inkluderat hedniska araber, kristna araber och även judiska-stammar med arabiska som modersmål. Allah har använts inom arabisk kristendom flera århundraden före islam fanns. Kristna araber använde namnet flera hundra år sedan innan islam.





Som jag skrev innan härstammar Allah från östarameiskan som var Elahh vilket är besläktad med västarameiskan som var Eloah/Elah, vilket var det Jesus kallade för Gud då västarameiska var hans modersmål.

Very well. En komplicerad historia däremot..
Ja, Kristna araber (samt övriga från muslimska länder) använder ordet "Allah". Har även hört kristna säga "Fader Allah".
Citera
2017-01-30, 22:36
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Very well. En komplicerad historia däremot..
Ja, Kristna araber (samt övriga från muslimska länder) använder ordet "Allah". Har även hört kristna säga "Fader Allah".

Ja, det har med språkets utveckling att göra.

Kaldeiska Elahh, Al Elahh ---> Hebreiska Elohim/Eloah --> Västarameiska Elah/Elahi

Kaldeiska Elahh, Al Elahh --> Östarameiska Elahh/Ellah --> Arabiska Allah
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback