Citat:
Ursprungligen postat av
yggdrazil
Eh, va? På vilket sätt var tiden innan judarna harmonisk och fredlig? Folks benägenhet och till och med förmåga att utnyttja naturen mer än vad den tål är väl mer en produkt av industrialiseringen, några tusen år senare? För mig verkar det som att det normala tillståndet för oss är att utnyttja de resurser vi har tillgängliga.
Ja att utnyttja naturresurserna på ett bra sätt och inte leva över våra behov och i balans med naturen precis som indianerna i nordamerika levde i. När engelsmännen kom till nordamerika sköt engelsmännen ihjäl 80 miljoner bufflar för att indianerna inte skulle ha något att äta och på så sätt försvagas och dö ut.
Nu använde dom ju smittkoppor och allt annat också men Judarnas tankesätt med mitt folk, min gud, och jag har större rätt att leva än dig, den biten har judarnas religion permanterat i våran livsuppfattning och världsbild än idag.
Tittar man på andra religioner så förspråkar ju dom fred och att leva i balans med naturen och andra liv.
Tittar man på Indien och hinduismen så dödar man inte ens myggor! Så mycket respekt har man för livet! Och dom äter ju självklart inte kött då heller.
I Sverige hade man ju "häxor" som dom kallades utav den katolska kyrkan som levde i balans med naturen och hade en stor kunskap om naturmedicin och helande örter, dessa mördade kyrkan brutalt och förföljde och utrotade. För deras tankesätt att alla är lika värda och att vi måste ha respekt för naturen och inte ta mer än vad som naturligt kan växa ut igen, passade inte kyrkans mål.