Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-22, 00:55
  #1
Medlem
Har precis blivit meddelad av migrationsverket att min flickvän som är här på ett arbetsvisum som gäller 1 år måste ansöka från utlandet om hon vill byta till ett sambovisum

Klargör att hon alltså måste ta tåg/flyg/buss till närmaste angränsande land, kliva över gränsen, ansöka om visumet online från sagda land.

???

Min fråga lyder: kan jag med en proxy "låtsas" vara utomlands och sitta hemma i soffan och ansöka från "danmark"?
Citera
2014-10-22, 01:07
  #2
Medlem
Kämpendahls avatar
Har hon tillstånd att bo i Danmark? Normalt ska en sådan ansökan komma från hemlandet och vara klart innan man får resa tillbaka till Sverige.

http://www.migrationsverket.se/Priva...i-Sverige.html
Citera
2014-10-22, 08:52
  #3
Medlem
Codens avatar
Precis som kämpen säger, nej din fv kan inte söka ett sambovisum från random land utan förväntas normalt lämna in denna ansökan personligen på ambassaden i hennes hemland där hon sedan normalt blir kallad till en intervju.

Sen återstår den härliga 12-16 månaders väntan på att migv ska hantera er ansökan medan dom drunknar i alla härliga flyktingar som vi bara mååååste ta hand om.

Grattis!
Citera
2014-10-22, 12:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Precis som kämpen säger, nej din fv kan inte söka ett sambovisum från random land utan förväntas normalt lämna in denna ansökan personligen på ambassaden i hennes hemland där hon sedan normalt blir kallad till en intervju.

Sen återstår den härliga 12-16 månaders väntan på att migv ska hantera er ansökan medan dom drunknar i alla härliga flyktingar som vi bara mååååste ta hand om.

Grattis!

Frågade dessa frågor i ett mail.
Enligt person x på migrationsverket kan hon söka från land y på grund av hennes australiensiska härkomst (viseringsfrihet?).

Rådet jag fick från person x från migrationsverket var just att ta en weekend-trip till Danmark och skicka in ansökan online från den sidan gränsen, be att få göra intervju i Sverige eller närmast europeiska land på grund av att hon jobbar i Sverige just nu.
__________________
Senast redigerad av nattraeven 2014-10-22 kl. 12:17.
Citera
2014-10-22, 12:15
  #5
Medlem
Frågade dessa frågor i ett mail.
Enligt person x på migrationsverket kan hon söka från land y på grund av hennes australiensiska härkomst (viseringsfrihet?).

Rådet jag fick från person x från migrationsverket var just att ta en weekend-trip till Danmark och skicka in ansökan online från den sidan gränsen, be att få göra intervju i Sverige eller närmast europeiska land på grund av att hon jobbar i Sverige just nu.


Så varför skulle jag inte kunna använda en proxy?
__________________
Senast redigerad av nattraeven 2014-10-22 kl. 12:18.
Citera
2014-10-22, 12:31
  #6
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattraeven
Frågade dessa frågor i ett mail.
Enligt person x på migrationsverket kan hon söka från land y på grund av hennes australiensiska härkomst (viseringsfrihet?).

Rådet jag fick från person x från migrationsverket var just att ta en weekend-trip till Danmark och skicka in ansökan online från den sidan gränsen, be att få göra intervju i Sverige eller närmast europeiska land på grund av att hon jobbar i Sverige just nu.


Så varför skulle jag inte kunna använda en proxy?
Jag tror inte MigV eftersöker var en ansökan mailas ifrån, om ansökan e-postas. Det kan ju rimligen inte ha nån betydelse för ansökan som sådan, varifrån den mailas. Det ger ju inte varken för- eller nackdelar för någon av parterna. Men, byråkrati är ju inte desamma som logik, så osvuret är bäst. Vid fysisk 'pappersansökan' en annan sak, då ser dom ju via poststämplar/frimärke, var ansökan postats. Den personliga intervjun genomförs normalt i ansökandens hemland, men kan vederbörande göra trovärdigt att hon/han vistas 'stadigvarande' i annat s k tredjeland, så kan MigV medge att intervjun sker vid ambassad i detta land. Givet att ambassad finns, en herr Carl Bildt har som bekant slaktat ett ansenligt antal utlandsambassader. T ex i Filippinerna, och som ett brev på posten svarade dom med att lägga ner sin Stockholmsambassad. Den i Oslo hanterar filippinska 'Sverige-ärenden' sen dess. Liknar situationen i Filippinerna, bitopsy och fingeravtryck skall lämnas på svenska ambassaden i Bangkok, Thailand. Det är ingen billig historia att dra igång en anhöriginvandringsprocess, flygresor o ev hotell är ju inte gratis. Och väntetiderna är från 10 oktober 14 månader vid nätansökan, 16 månader vid pappersansökan, med förbehåll från MigV att 'det är "cirka-tider" (dvs=räkna med längre), och var tredje månad ändras angivna tider, jag tror att det kommer att handla om minst två års handläggningtid, inom inte alltför avlägsen framtid.
__________________
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-10-22 kl. 12:41.
Citera
2014-10-22, 13:53
  #7
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattraeven
Frågade dessa frågor i ett mail.
Enligt person x på migrationsverket kan hon söka från land y på grund av hennes australiensiska härkomst (viseringsfrihet?).

Rådet jag fick från person x från migrationsverket var just att ta en weekend-trip till Danmark och skicka in ansökan online från den sidan gränsen, be att få göra intervju i Sverige eller närmast europeiska land på grund av att hon jobbar i Sverige just nu.


Så varför skulle jag inte kunna använda en proxy?
För att om de av någon anledning skulle finna att hon inte befann sig i landet hon sa att hon ansökte ifrån så kan de avslå ansökan på grund av att den är ogiltig eller inkorrekt inlämnad. Visst kan ni vara sneaky och köra proxy, men om de får misstankar och tittar på saken så kan de komma att bara avslå utan vidare hantering. Beroende på var i landet ni är så duger det utmärkt med att åka till Finland också, och troligen även Norge.
Citera
2014-11-14, 20:11
  #8
Medlem
Hej,
Du har ju inte givit förutsättningarna fullt ut så jag skriver vad jag vet om saken.

Huruvida man får ansöka efter inresa i landet är ingen simpel fråga. Huvudregeln är att man ska ha beviljats ett uppehållstillstånd före inresan till landet. Det kan dock göras undantag om man väntar barn tillsammans och graviditeten t.ex. hindrar en från att resa. Har man ett arbetstillstånd och uppfyller kraven för fortsatt arbetstillstånd har man rätt att s.k. statusbyta till ett uppehålls- och arbetstillstånd på grund av anknytning även efter inresa. Reglerna om att ansöka efter inresa framgår av 5 kap. 18 § i utlänningslagen. Jag rekommenderar att du tittar där. Nu har Sverige ett avtal med Australien där UD via Sveriges ambassad där kan ge ett besökstillstånd under ett år (vanligtvis får man högst tre månader). Sådana tillstånd ger inte rätt att ansöka om uppehållstillstånd efter inresa. Det är inget krav att man befinner sig i sitt hemland för att uppehållstillstånd ska beviljas. Men eftersom hon är bosatt i Australien så kommer hon kallas till utredning där. Dvs hon kommer inte från att åka hem innan tillståndet ges även om hon söker på nätet. Utredning ska nämligen göras i det land man är medborgare eller annars har sin hemvist. Är hon i Danmark så ska hon visa att hon är bosatt där för att hon kan kallas till utredning vid en svensk utlandsmyndighet i Europa (än så länge Paris Berlin Rom eller Madrid).

Följ med henne hem vettja, kul för både dig och henne. Även om ansökningen tar tid så har nbi ett helt liv framför er sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback