• 1
  • 2
2014-10-19, 17:45
Medlem
Stratocaster68s avatar
God eftermiddag.

Jag har en Macbook Pro 15" som jag köpte runt augusti 2012 som har blivit otroligt seg. Det tar en ca 30-120 sek att starta ett program (och även mission control i vissa fall) som dessutom har tendenser att hänga sig under användningen. Att bedriva multitaskning mellan olika program blir oftast en mardröm då någonting hänger sig (den runda laddningscirkeln vid musen uppstår) och går inte att använda förrän det har "släppt sig". Det brukar oftast komma till den punkten då man bara vill slänga datorn i väggen och köpa en ny, dock tillåter inte min ekonomi och eller mitt samvete detta.

Att ens få igång helskärm vid exempelvis YouTube- och Facebookklipp är oftast en mardröm då det tar en ca 30 sekunder (där skärmen är typ vit fram tills dess, och klippet spelas i bakgrunden vilket man hör på ljudet) innan det kommer igång och oftast är lite smålaggigt. Dock så beror detta på vilket "humör" datorn är på. Ibland funkar det felfritt. Datorn segar ner även ner internetanvändningen (använder Chrome, dock lika segt, om inte segare i de andra webbläsarna) då det tar lite längre tid att ladda sidor osv.

MacBooken har en hårddisk på 500 Gb därav ca 170 är ledigt, så jag tror inte lagringsutrymmet är problemet. Dock så är ca 206 gb av detta klassat som "other", så jag har ingen aning om vad det är som tar upp platsen. Datorn har även en processor på 2,3 GH Intel Core i7 med ett minne på 4GB 1600 MHz DDR3. Grafikkortet är en Intel HD Graphics 4000 1024 MB.

Jag har försökt fixa detta på olika sätt genom CC-cleaner samt startat någon slags återställningsfunktion när man startar datorn (shift-ctrl-alt och avstängningsknappen nere i 10 sekunder innan man sätter igång datorn) so som bara gett en temporärt snabbare dator (den känns faktiskt som ny ett tag) innan problemen uppstår igen. Har även stängt ner onödiga program under användning utan att det gör någon större skillnad. Jag tog denna återställningsfunktion från den här sidan:

Har även stängt ner onödiga program under användning utan att det gör någon större skillnad. Jag har dessutom under dagen uppgraderat den till Yosemite där det inte har blivit någon större förbättring när det gäller segheten. Snarare så att Chrome funkar segare än vanligt.

Finns det något hopp att få min dator att kännas någorlunda som ny på något sätt eller är den såpass körd att det går inte?

Tacksam för svar och hjälp.

MVH Stratocaster68
Senast redigerad av Stratocaster68 2014-10-19 kl. 17:49.
Citera
2014-10-19, 18:17
Medlem
S-cups avatar
Låter väldigt konstigt och jag har inget annat förslag än en väldigt jobbig en:

För över allt du vill spara till en extern hårddisk och formatera sedan om hela datorn.

4Gb RAM är inte så mycket nu för tiden, men det borde helt klart räcka till att surfa på webben m.m.
Du är inte en sån där som har femhundra flikar uppe samtidigt och/eller glömmer stänga (dvs inte bara klicka på krysset) av program som photoshop?
Citera
2014-10-19, 18:36
Medlem
Stratocaster68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Låter väldigt konstigt och jag har inget annat förslag än en väldigt jobbig en:

För över allt du vill spara till en extern hårddisk och formatera sedan om hela datorn.

4Gb RAM är inte så mycket nu för tiden, men det borde helt klart räcka till att surfa på webben m.m.
Du är inte en sån där som har femhundra flikar uppe samtidigt och/eller glömmer stänga (dvs inte bara klicka på krysset) av program som photoshop?

Känns ju tyvärr så att en formatering är det som kommer krävas i slutändan.

Dock så har jag inga skivor som krävs vid en formatering så därför hoppas jag på att någon här har ett bra sätt att hitta nån sorts återställning eller liknande för att få liv i den igen.
Citera
2014-10-19, 18:42
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stratocaster68

Dock så har jag inga skivor som krävs vid en formatering så därför hoppas jag på att någon här har ett bra sätt att hitta nån sorts återställning eller liknande för att få liv i den igen.
Håller tummarna för dig. Om du däremot behöver göra en formatering så går det jättebra att göra med en USB-sticka. Om du googlar kommer du garanterat hitta en väldigt enkel guide.
Citera
2014-10-19, 18:43
Medlem
tzjs avatar
Citat:

Börja med en start i säkert läge! Kolla min signatur för mer info.
Citera
2014-10-19, 18:44
Medlem
Stratocaster68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Håller tummarna för dig. Om du däremot behöver göra en formatering så går det jättebra att göra med en USB-sticka. Om du googlar kommer du garanterat hitta en väldigt enkel guide.

Tack ska du ha.

Om det är nu är så att jag vill ha mer professionell hjälp med att formatera om den (aldrig gjort det förut, och vill fan inte göra fel), vart kan man vända sig till för att göra det på ett prisvärt sätt i Göteborgsområdet?
Citera
2014-10-19, 19:02
Medlem
Stratocaster68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Börja med en start i säkert läge! Kolla min signatur för mer info.

Ska göra detta alldeles strax.

Vad är syftet med detta om jag får fråga? Finns det något speciellt jag borde göra eller tänka på när den har startats i ett säkert läge?
Citera
2014-10-19, 19:17
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ska göra detta alldeles strax.

Vad är syftet med detta om jag får fråga? Finns det något speciellt jag borde göra eller tänka på när den har startats i ett säkert läge?

Nope. Starta datorn i säkert läge. Låt den stå 10 minuter utan att göra något mer än att logga in på kontot (sker vid start), starta sedan om datorn som vanligt. Återkom om det inte gav någon effekt.
Citera
2014-10-19, 20:58
Medlem
Stratocaster68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Nope. Starta datorn i säkert läge. Låt den stå 10 minuter utan att göra något mer än att logga in på kontot (sker vid start), starta sedan om datorn som vanligt. Återkom om det inte gav någon effekt.

Har nu startat datorn i säkert läge och följt dina instruktioner 2 gånger. Det har inte blivit någon större förändring om jag ska vara ärlig. Vissa småsaker kanske fungerar snabbare, men det är märkbart att Chrome har blivit segare sedan nedladdningen av Yosemite. Mest vid öppnandet av nya tabbar.

Dessutom så står varje gång jag har startat datorn sedan nedladdningen av Yosemite ett mörkt huvud med ett frågetecken med texten [update required] där jag måste skriva in mitt lösenord och sedan gör den nån sorts uppdatering innan jag kan logga in på mitt konto vilket verkar lite weird. Känns ju som att uppdateringen bara ska behövas göra en gång.

Har du (eller någon annan?) ett förslag på något mer jag kan göra?

Edit: Noterade även att det flimrade till ett par gånger vid säker start. Detta är normalt. Och vid min andra säkra uppstart så testade jag att öppna ett par mappar efter dessa 10 minuter, och då öppnades de med normal hastighet utan lagg.
Senast redigerad av Stratocaster68 2014-10-19 kl. 21:08.
Citera
2014-10-19, 22:26
Medlem
Citat:
Edit: Noterade även att det flimrade till ett par gånger vid säker start. Detta är normalt. Och vid min andra säkra uppstart så testade jag att öppna ett par mappar efter dessa 10 minuter, och då öppnades de med normal hastighet utan lagg.

Om det inte laggar i Safeboot så har du något skit liggandes, Safeboot avaktiverar alla tredje-partsprogram och annat

Öppna aktivitetskontrollen och se om det är något speciellt som drar CPU-kraft
Citera
2014-10-20, 05:23
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Har nu startat datorn i säkert läge och följt dina instruktioner 2 gånger. Det har inte blivit någon större förändring om jag ska vara ärlig. Vissa småsaker kanske fungerar snabbare, men det är märkbart att Chrome har blivit segare sedan nedladdningen av Yosemite. Mest vid öppnandet av nya tabbar.

Dessutom så står varje gång jag har startat datorn sedan nedladdningen av Yosemite ett mörkt huvud med ett frågetecken med texten [update required] där jag måste skriva in mitt lösenord och sedan gör den nån sorts uppdatering innan jag kan logga in på mitt konto vilket verkar lite weird. Känns ju som att uppdateringen bara ska behövas göra en gång.

Har du (eller någon annan?) ett förslag på något mer jag kan göra?

Kolla var Rixton skriver ovanför här, det låter som en förklaring isf.
Citera
2014-10-24, 12:21
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Tack ska du ha.

Om det är nu är så att jag vill ha mer professionell hjälp med att formatera om den (aldrig gjort det förut, och vill fan inte göra fel), vart kan man vända sig till för att göra det på ett prisvärt sätt i Göteborgsområdet?

Att göra en säker omstart innebär att din mac rensas på allt skräp.
1.
Stäng aldrig av din dator med On/Off knappen utan under Äpplet - Stäng av.
2.
Med Shift tangenten nertryckt startar du datorn med On/Off knappen. Håll nere Shift tills det roterande kugghjulet visar sig på den gråa skärmen.
3.
När proceduren är klar vill datorn att du loggar in.

4.
Under Äpplet scrollar du ner till Starta om utan att hålla ner Shift tangenten. Logga in ännu en gång och datorn är rensad och bör gå lite smidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in