• 1
  • 2
2014-10-24, 13:13
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Att göra en säker omstart innebär att din mac rensas på allt skräp.
1.
Stäng aldrig av din dator med On/Off knappen utan under Äpplet - Stäng av.
2.
Med Shift tangenten nertryckt startar du datorn med On/Off knappen. Håll nere Shift tills det roterande kugghjulet visar sig på den gråa skärmen.
3.
När proceduren är klar vill datorn att du loggar in.

4.
Under Äpplet scrollar du ner till Starta om utan att hålla ner Shift tangenten. Logga in ännu en gång och datorn är rensad och bör gå lite smidigare.

Bara ett litet förtydligande i all välmening. En säker start rensar inte datorn på allt skräp, eller hur man nu vill uttrycka det. Vad säker start gör:

1. Kontrollerar filsystemet på hårddisken och reparerar/försöker reparera eventuella fel.
2. Laddar enbar de nödvändigaste systemtilläggen (kernel extensions)
3. Avaktiverar alla typsnitt som ligger i användarens typsnittsmapp.
4. Tömmer typsnittscachen.
5. Avaktiverar Startup Items och Login Items.

Det är det hela.
Citera
2014-10-24, 13:32
Medlem
KalleXLs avatar
Det finns massor av trådar i alla mac forum där man klagar på långsamma datorer som är sega som sirap där man rekommenderas att börja med en säker omstart som städar bort sånt som gör datorn seg. De flesta tycks vara nöjda, eftersom dom aldrig kommer tillbaks.
Tack i alla fall.
Citera
2014-10-24, 15:05
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Det finns massor av trådar i alla mac forum där man klagar på långsamma datorer som är sega som sirap där man rekommenderas att börja med en säker omstart som städar bort sånt som gör datorn seg. De flesta tycks vara nöjda, eftersom dom aldrig kommer tillbaks.
Tack i alla fall.

Jovisst, det kan absolut göra nytta. Ett filsystem som inte är helt friskt eller en korrupt typsnittscache kan göra att daton blir seg, att program kraschar, eller värre saker. En säker start hjälper ofta i sådana fall.

Jag tycker dock det är kul att veta vad en åtgärd faktiskt gör rent konkret, personligen så nöjer jag mig inte med att bara säga att det städar bort allt skräp, eftersom det inte stämmer. Men det är så jag ser på saken, som sagt.
Citera
2014-10-24, 17:38
Medlem
KalleXLs avatar
Tack Rassa för trevligt bemötande och värdefull fakta.
Jag är tvärtom. Jag köpte min första Mac när den hette 10.4 och lärde mig genom att fråga på Mac forum och idag så klarar jag mig rätt bra.
Jag har lärt mig tre saker som man skall göra ifall sirap slöar ner datorn.
1.
Kolla så man har mer än 50GB ledigt utrymme på HD

2.
Köra säker omstart med Shift.

3.
Hämta upp Skivverktyg i Verktygsmappen i Programmappen och kontrollera HD. Får man då upp textrader med röd färg så är det någonting som är fel. Då väljer man reparera HD och då försvinner de röda textraderna. Man kanske behöver reparera flera gånger så allt rött försvinner.
Detta med röda textrader har bara hänt en gång på alla år. Däremot brukar man få upp en grön textrad som säger. Din HD ser ut att må bra, men jag har hört från någon att det kan vara fel på HD trots grönt positivt meddelande.
Tack.
KalleXL
Citera
2014-10-24, 20:02
Medlem
systems avatar
Jag satt och fnurrade på ett svar här, och ser att Rassa förklarat allt bättre och mer ingående än jag hade gjort. Att typsnittscachen töms var för mig dessutom en nyhet.

Om datorn inte låter dig logga in: kör säker omstart.

Om datorn är trög: en massa annat (ledigt utrymme, startobjekt, typsnitt, töm papperskorg, rensa innehåll på skrivbord, köp ny dator, etc).
Citera
2014-10-25, 15:35
Medlem
cykelsadels avatar
Först och främst skulle jag göra en helt clean install utav operativsystemet. Om det fortfarande inte hjälper så skulle jag uppgradera RAM-minnet och ev. hårddisken. Då du kör en icke Retina Display MacBook Pro så är det väldigt lätt att uppgradera både RAM-minne och hårddisk. Har du snålat så sitter det i en 5400 varvare i datorn. Vilket är ganska segt :/ Speciellt även med 4 GB RAM.

Vill du uppgradera datorn så är det bara säga till så kan jag länka några länkar hur man gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in