2014-10-17, 23:42
Medlem
CuteSpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Zeilon, Klarström och Jansson hjälpte alla till att SD nådde riksdagen, det tror jag Åkesson är den första att erkänna.

Klarström - med ett förflutet i Nordiska Rikspartiet, dömd för att ha mordhotat Hagge Geigert - gjorde ju enastående insatser för att SD skulle bli det antirasistiska parti de är idag.
Citera
2014-10-17, 23:43
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Utan Jansson, ingen Jimmie. Det har Åkesson själv sagt.

Mjoo, Jimmie kan ju kosta på sig att vara generös eftersom det var han som satte kniven i ryggen på Jansson...
Citera
2014-10-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Och jag tror dem är de första att erkänna att det är Åkesson som lett dem till dessa exempellösa framgångar.

Vem annars hade lyckats? Björn Söder? Kent Ekeroth?

Ja ingen skall förringa Åkessons enorma framgångar. Men det var ju inte det jag skrev om.
Citera
2014-10-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
I Åkessons fall befarar jag att det är alla mordhot mot honom själv och hans familj som till sist fick honom att kasta in handduken.

Som jag skrev för nån timme sen.

Åkesson kraschade Alliansen och kickade iväg Reinfeldt. Sånt kostar på, men det kanske var värt priset för honom.

Reinfeldt är borta. Löfven, Fridolin och Romson kommer också vara borta 2018. Eventuellt också Åkesson. Tror att det är viktigt att komma ihåg att ingen är oersättlig. Tror man motsatsen ser jag det som ett tecken på tunnelseende.
Citera
2014-10-17, 23:52
Medlem
Det kommer inte att ske något märkvärt i fråga om opinion, gissningsvis svagt uppåt pga sympatieffekten.

Nu är det inte aktuellt ännu, men jag tror att redan inom en femårsperiod kommer det att bli aktuellt med en ny stadigvarande partiledare. Den person som besitter möjligheten att göra SD till ett 20%-parti är Paula Bieler, och hon kommer då att ha en mandatperiod i ryggsäcken.

Mattias Karlsson och Jomshof och kanske också Hanna Wigh och Bieler kommer att dra tyngre mediala lass gissar jag, och det kan komma att gagna partiet.
Citera
2014-10-17, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteSpew
Klarström - med ett förflutet i Nordiska Rikspartiet, dömd för att ha mordhotat Hagge Geigert - gjorde ju enastående insatser för att SD skulle bli det antirasistiska parti de är idag.

Och ändå var han så begåvad i så mångas ögon.
Citera
2014-10-17, 23:58
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Mattias Karlsson och Jomshof och kanske också Hanna Wigh och Bieler kommer att dra tyngre mediala lass gissar jag, och det kan komma att gagna partiet.

Linus Bylin?

Åkesson egen lilla korgosse.
Citera
2014-10-18, 00:02
Medlem
Citat:
Och jag tror dem är de första att erkänna att det är Åkesson som lett dem till dessa exempellösa framgångar. Vem annars hade lyckats? Björn Söder? Kent Ekeroth?

Ekeroths pinnar har faktiskt varit en tillgång för partiet. Opinionssiffrorna för den berömda järnrörstiden talar sitt tydliga språk. Detsamma gäller även för andra drev. Hur som helst. SD har gått från 5,7% 2010 till 12,9% 2014. Bara en månad efter valet ligger man nu en bra bit över 13%, medan regeringspartierna har minskat.

Att tillskriva JÅ alla framgångar är en omöjlighet med tanke på att det är migrationspolitiken som gett SD vind i seglen. SD utan invandring är som ett flygplan utan vingar (välkommen ombord, det är kapten Åkesson som talar).

Senast redigerad av Zugabe 2014-10-18 kl. 00:11.
Citera
2014-10-18, 00:12
Medlem
frdks avatar
Citat:
Det kommer inte att ske något märkvärt i fråga om opinion, gissningsvis svagt uppåt pga sympatieffekten.

SD är mer en ideologi än ett parti vid det här laget. De behöver en ledare för att styra skutan och vara ansiktet (slagpåsen) utåt. Hur bra ledaren sätter accellerationen på ökningen, skeppet vänds aldrig om så länge de är alena på banan med sin ideologi. En ny uppstickare med samma frågor ser jag som enda hotet mot SD

Citat:
Nu är det inte aktuellt ännu, men jag tror att redan inom en femårsperiod kommer det att bli aktuellt med en ny stadigvarande partiledare. Den person som besitter möjligheten att göra SD till ett 20%-parti är Paula Bieler, och hon kommer då att ha en mandatperiod i ryggsäcken.

Tror du har rätt här. Kommer ske och de kommer göra utmärkt jobb.
JÅ däremot kommer ha svårt axla tyngre uppdrag (som framtida statsman t.ex) om han är utbränd redan nu. Det kommer äta på förtroendet att bära höga poster.
En kandidat som har ärligheten och trovärdighet av Åkesson men utstrålning av Nigel Farage behöver stiga fram inom 5-10 år för att lyckas med bedriften att kunna bli största parti.
Senast redigerad av frdk 2014-10-18 kl. 00:14.
Citera
2014-10-18, 00:15
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Och jag tror dem är de första att erkänna att det är Åkesson som lett dem till dessa exempellösa framgångar.

Vem annars hade lyckats? Björn Söder? Kent Ekeroth?

Givetvis så är det Åkesson i egen hög person som dragit partiet upp till dagens framgång liksom att Reinfeldt gjorde samma sak för alliansen och det gör saken extra tung, ett monumentalt svek av båda för det finns inga ersättare.

Sådant är Sverige. ett ämbetsmannavälde och det skadar landet då vi aldrig når ett konsensus/samstämmighet (för nationens väl), den inre kampen är viktigare än yttre hot och vi har
t ex ingen arme att tala om vilket kan bero på att våra politiker och andra befattningshavare sitter i andras garn och det med vett o vilja då det heter att i krig o kärlek så finns det inga regler och Sverige befinner sig i ett ständigt lågfrekvent inbördeskrig.
Citera
2014-10-18, 00:16
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Det kan till och med vara bra för partiet att inte allt strålkastarljus alltid hamnar på J.Å hela tiden för nu får dom andra i SD mera tid i media samt i debatterna och kunna föra fram sin talan tydligare och profilera sig mera. (Ser fram emot Hanna Wigh i talarsstolen) Detta kan bli riktigt bra faktiskt!
Citera
2014-10-18, 00:20
Medlem
1970-01-01s avatar
Varför tror ni han gick ut och sa det nu innan budgeten presenteras i nästa vecka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in