Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-16, 13:10
  #1
Medlem
Nortexiuss avatar
Sverigedemokraternas grupp i EU-parlamentet (EFDD) kollapsade idag efter att en lettisk EU-parlamentsledamot från lettiska bondeförbundet lämnade gruppen och reducerade där med gruppen från att ha medlemmar från 7 länder som är minimumkravet för en EU-grupp.

Nuvarande medlemmar:

Brittiska UKIP: 24 mandat
Italienska 5-stjärnerörelsen: 17 mandat
Svenska Sverigedemokraterna: 2 mandat
Lituaiska Ordning & rättvisa: 2 mandat
Tjeckiska libertarianer: 1 mandat
Oberoende fransk ledamot: 1 mandat

Totalt 47 mandat från 6 länder

Nu är frågan vilka partier UKIP och SD ska rekrytera för att återbilda gruppen? Kan en fusion med Front Nationals grupp vara möjlig eller blir SD och UKIP grupplösa de 4 närmaste åren i EU-parlamentet med reducerad talartid och mindre budget ?

Potentiella medlemmar:

Franska Front National: 24 mandat
Italienska Lega Nord: 5 mandat
Holländska Frihetspartiet: 4 mandat
Österikiska Frihetspartiet (FPÖ): 4 mandat
Vlaams Belang: 1 mandat
Citera
2014-10-16, 13:26
  #2
Medlem
MrSkargards avatar
Inte helt klarlagt ännu tydligen:

Citat:
Ursprungligen postat av Martin Kinnunen
Vi kan inte bekräfta det. Vi har kontaktat våra kontakter hos EFDD och de har inte fått några uppgifter om att hon ska lämna. Det är uppgifter som har kommit för en stund sedan och de ska undersöka vad det är som händer.
Citera
2014-10-16, 13:51
  #3
Medlem
MrSkargards avatar
Helt bekräftat.
Citera
2014-10-16, 14:11
  #4
Medlem
Aboristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Helt bekräftat.


Kommer Åkesson krypa iväg till Front National nu då?
Citera
2014-10-16, 14:21
  #5
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
Kommer Åkesson krypa iväg till Front National nu då?

Åkesson föredrar uppenbarligen liberaler framför nationalister i EU-parlamentet så svaret är med stor sannolikhet nej.
Citera
2014-10-16, 14:24
  #6
Medlem
MrSkargards avatar
EFDD påstår nu att det var politisk utpressning som låg bakom avhoppet från deras grupp.
Citera
2014-10-16, 14:25
  #7
Medlem
Orm Ondes avatar
Front National är väl hur som helst ingen lösning eftersom gruppen redan har en fransk ledamot.

Holländarna borde väl ligga närmast.
Citera
2014-10-16, 14:35
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Helt bekräftat.

Helt bekräftat att Martin Kinnunen inte har koll på verkligheten
Citera
2014-10-17, 11:24
  #9
Medlem
Enydrions avatar
Röstade på sd i eu valet, enbart pga medias kampanj mot sd, då jag vill vi ska vara kvar i eu, därför bryr jag mig inte ett dugg om sd:s eventuella partigrupp i eu...

skriver detta med tanke på lena mellins krönika idag

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle19710789.ab

skulle röstat på sd i eu idag om så stolarna skulle stå tomma...
Citera
2014-10-17, 11:48
  #10
Medlem
arsebiscuitss avatar
Man måste samla partier från sju länder, vilket betyder att det är meningslöst att få med t.ex. Lega Nord eller Front National.

Jag tycker det ser ut som det finns fyra partier som skulle kunna gå med i EFDD: Vlaams Belang (BE), PVV (NL), FPÖ (AT) och Nya Högern (PL). Nya Högern känner jag inte till, men de andra tre partier har problematiska rykten som många partier inte vill förknippa sig med. Jag tror heller inte att det är sannolikt att EFDD kan bryta loss ett parti eller en enstaka MEP ur en annan grupp. Jag ser därför Nya Högern som ett enda realistiskt alternativ: men det är framförallt eftersom jag inte känner till deras rykte. Kan någon bidra med information om dem?

För SDs del är det inte otroligt att de väljer att lämna om EFDD börjar dra till sig t.ex. Vlaams Belang, och det kanske gäller andra EFDD-partier med. Det blir nog väldigt svårt för Farage att få ihop gruppen igen.
Citera
2014-10-17, 16:45
  #11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsebiscuits
Man måste samla partier från sju länder, vilket betyder att det är meningslöst att få med t.ex. Lega Nord eller Front National.

Jag tycker det ser ut som det finns fyra partier som skulle kunna gå med i EFDD: Vlaams Belang (BE), PVV (NL), FPÖ (AT) och Nya Högern (PL). Nya Högern känner jag inte till, men de andra tre partier har problematiska rykten som många partier inte vill förknippa sig med. Jag tror heller inte att det är sannolikt att EFDD kan bryta loss ett parti eller en enstaka MEP ur en annan grupp. Jag ser därför Nya Högern som ett enda realistiskt alternativ: men det är framförallt eftersom jag inte känner till deras rykte. Kan någon bidra med information om dem?

För SDs del är det inte otroligt att de väljer att lämna om EFDD börjar dra till sig t.ex. Vlaams Belang, och det kanske gäller andra EFDD-partier med. Det blir nog väldigt svårt för Farage att få ihop gruppen igen.

Farage har många att välja på, frågan är om han vill ta i dem. Han har uppenbarligen en hemmaopinion som är svår att tas med. Om UKIP lämnar kanske det blir lättare att bilda ett nytt block där fler av de tillgängliga partierna blir möjliga. Sd skulle också kunna få problem på hemma plan.
Citera
2014-10-19, 16:05
  #12
Medlem
Nortexiuss avatar
Verkar som att EFDD har hittat sin 7:e medlem. En presskonferens har annonserats i morgon där allt kommer offentliggöras.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback