2014-10-20, 15:38
Citat:
Ursprungligen postat av felody
En fisk har ingen sk filé, delar du en fisk får du två halvor. Det där med filé är bara nåt handlarna kommit på för att konsumenten ska tro att den köper nåt bättre än vad det är.
Jag menar hur sexigt låter laxhalva i jämförelse med laxfilé?

Förtydligande: du hittar alltså inte en specifik del på en fisk som du gör på t ex en Oxe. Därför anser jag att en fisk inte har en Filet.

Klart man kan sälja fisk i filé, man säljer ju del av filén på torsk som torskrygg. Lax i kotlettbitar, torsk i bit för att koka. Hel fisk på andra sätt.
Citera
2014-10-23, 08:01
Medlem
Näringsvärdet, gäller det när kycklingen är fryst eller tillagad? Dvs, ska jag väga kycklingen innan eller efter matlagningen?
Citera
2014-10-25, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VisningsFinger
Näringsvärdet, gäller det när kycklingen är fryst eller tillagad? Dvs, ska jag väga kycklingen innan eller efter matlagningen?

Näringsvärdet gäller när kycklingen är tillagad! haha de flesta här sa fel tydligen...i en påse med 900 gram kycklingbröstfilee finns de runt 300 gram kyckling,fast de fyller det med vatten sen djupfryser det så de väger runt 900 gram.Sen säljer det (300 gram) som 900 gram kycklingbröst filee haha snacka om blåseri,och jag fråga en person som har jobbat inom det och sa att de lurar folk på det sättet och det finns ingen lag som stoppar så de kör på bara! Det betyder att man betalar mellan 50-60 kr per 900 kycklingbröstfilee men egentligen är det 300 gram man betalar för så 1 Kg färdiglagad kycklingbröstfilee kommer kosta runt 170-200 kr! de flesta som svara mig här när jag gjorde denna tråd hade 100% fel!!!! och de skyllde på att jag var dum i huvet,obegåvad o.s.v när det var jag som hade rätt och de som hade fel!!! haha
Citera
2014-10-25, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeathStroke
Näringsvärdet gäller när kycklingen är tillagad! haha de flesta här sa fel tydligen...i en påse med 900 gram kycklingbröstfilee finns de runt 300 gram kyckling,fast de fyller det med vatten sen djupfryser det så de väger runt 900 gram.Sen säljer det (300 gram) som 900 gram kycklingbröst filee haha snacka om blåseri,och jag fråga en person som har jobbat inom det och sa att de lurar folk på det sättet och det finns ingen lag som stoppar så de kör på bara! Det betyder att man betalar mellan 50-60 kr per 900 kycklingbröstfilee men egentligen är det 300 gram man betalar för så 1 Kg färdiglagad kycklingbröstfilee kommer kosta runt 170-200 kr! de flesta som svara mig här när jag gjorde denna tråd hade 100% fel!!!! och de skyllde på att jag var dum i huvet,obegåvad o.s.v när det var jag som hade rätt och de som hade fel!!! haha

Nej. Näringsvärdet är det som står på påsen, dvs i icke tillagat tillstånd. Det ska vara specificerat om det är näringsvärde för tillagad vara.
Citera
2018-09-22, 17:18
Medlem
Problemet är att du köpte kyckling av märket eldorado och hade inne dem i 40 minuter på 250 grader. Nästa gång rekommenderar jag att du köper svensk kyckling och ugnssteker den i 25-30 minuter på 200 grader. Det blir bättre.
Citera
2018-09-28, 21:17
Medlem
Buffedbygods avatar
Jag kör kycklingbröst 30min i ugnen. Du har alltså kört kycklingbröstfile som redan är tunt i små bitar i 40min? Måste ha varit rätt torrt va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in