2018-12-27, 19:19
Medlem
Ingen människa som levde före 600-talet kunde vara muslim, helt enkelt eftersom islam inte existerade då. Endast den siste av alla profeter inom islam var muslim.
Citera
2018-12-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Så klart man ska be ärligt men var säger Jesus att man får be som man vill?

Så man ska böja knä? Är det så man ber i svenska kyrkan? Är det vanligt att kristna ber på knä? Jag tror aldrig jag sett det faktiskt, förutom på nån avgudabild av Jesus där han står på knä, om jag inte missminner mig?

Hur ser kristna på avgudabilder, statyetter odyl?
Kyrkor brukar ha ganska mycket sånt på bla Jesus och Jungfru Maria men jag har inte för mig att det är tillåtet?
Det är vad profeterna har sagt, att varje knä ska böja sig inför Herren. De flesta står upp eller sitter ner när de ber i kyrkan och vid matbordet t ex. Katoliker brukar ta nattvarden på knä, men det är väl inte att betrakta som bön. Katolska kyrkan tillåter Mariadyrkan och dylikt, men även om ingen kristen lag finns, det är Moses lag som förbjuder sånt, är det enligt mig klokt att undvika avgudadyrkan.
Citera
2018-12-27, 19:38
Medlem
Citat:
Så klart man ska be ärligt men var säger Jesus att man får be som man vill?
För det första ska vi inte rabbla tomma ord.

Matt 6:7
Och när ni ber skall ni inte rabbla tomma ord som hedningarna; de tror att de skall bli bönhörda för de många ordens skull.

Rom 8:26
På samma sätt är det när Anden stöder oss i vår svaghet. Vi vet ju inte hur vår bön egentligen bör vara, men Anden vädjar för oss med rop utan ord,

Så att be i ande och sanning är inte bara att vara ärlig. Den som har fått Guds ande får hjälp att be på rätt sätt. Det är inte bara ord utan en känsla, kärlek, vi förmedlar med bönen.
Citera
2018-12-28, 00:52
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Om du nu är muslim och alltså tror på och följer islam så måste du väl ändå kunna kommentera det som står i islams texter?
Jag har mycket stor Guds fruktan.

Däremot vet jag att djävulen är expert på att vilseleda människor...
Jag kan kommentera att för mig så är det klart att islams allah är satan.

Att följa Herren Frälsaren YESHUA
är att Leva i ANDEN. 💟
Det handlar inte om någon speciell kroppsställning som krävs för att Gud ska lyssna....!

Om du läser Nya Testamentet så ska du se att det handlar inte om speciella rörelser eller ritualer eller ord eller språk eller att vända sig mot nåt speciellt väderstreck.
Gud Är Ande.
Han Är överallt!
Han Ser allt.
Han förstår Allt.

Bibeln, Matteus 6:5-13
Rätt bön
Och när ni ber ska ni inte vara som hycklarna, som älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att synas inför människor.
Jag säger er sanningen: De har fått ut sin lön.
Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Far som är i det fördolda.
Då ska din Far, som ser i det fördolda,
belöna dig.
Och när ni ber ska ni inte rabbla tomma ord som hedningarna.
De tänker att de ska bli bönhörda för sina många ords skull.
Var inte som de, för er Far vet vad ni behöver innan ni ber honom om det.
Herrens bön
Så ska ni be:
"Vår Far i himlen,
låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske,
på jorden som i himlen.
Ge oss i dag
vårt dagliga bröd.
Och förlåt oss våra skulder,
så som vi förlåter dem
som står i skuld till oss.
Och för oss inte in i frestelse,
utan fräls oss från det onda."
Gud är inte överallt fysiskt om det ör det du menar!!
Citera
2018-12-28, 00:53
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
För det första ska vi inte rabbla tomma ord.

Matt 6:7
Och när ni ber skall ni inte rabbla tomma ord som hedningarna; de tror att de skall bli bönhörda för de många ordens skull.

Rom 8:26
På samma sätt är det när Anden stöder oss i vår svaghet. Vi vet ju inte hur vår bön egentligen bör vara, men Anden vädjar för oss med rop utan ord,

Så att be i ande och sanning är inte bara att vara ärlig. Den som har fått Guds ande får hjälp att be på rätt sätt. Det är inte bara ord utan en känsla, kärlek, vi förmedlar med bönen.
Men du kan inte be bönen hur du vill!!
Liksom att du inte kan utföra jobbet på arbetsplatsen hur du vill du måste göra det som chefen vill ..
Citera
2018-12-28, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Men du kan inte be bönen hur du vill!!
Liksom att du inte kan utföra jobbet på arbetsplatsen hur du vill du måste göra det som chefen vill ..
Det finns många kristna som ber den så kallade mönsterbönen eller Fader vår, men såna böner är utan verkan eftersom du bara rabblar (upprepar) samma tomma ord hela tiden. Därför hjälper Guds ande kristna att be som de bör.
Citera
2018-12-28, 05:49
Medlem
Citat:
Det är vad profeterna har sagt, att varje knä ska böja sig inför Herren. De flesta står upp eller sitter ner när de ber i kyrkan och vid matbordet t ex.
varför ber inte kristna på knä åtminstone? Vad har gjort att man frångått det om det är som du säger, så som kristna ska be?
(Muslimer ber på sina knän med ansiktet mot marken)
Citera
2018-12-28, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Jag tycker allah verkar vara rätt lik djävulen minst sagt.
Tänk på vad du säger!
Vet du inte att Allah betyder Gud? Hur kan du ens uttrycka dig på detta vis och samtidigt påstå dig vara troende?!
Citera
2018-12-28, 06:05
Medlem
Citat:
varför ber inte kristna på knä åtminstone? Vad har gjort att man frångått det om det är som du säger, så som kristna ska be?
Jag vet inte bättre än att det inte finns några instruktioner angående kroppsställningen i NT. De flesta kristna står upp eller sitter ner och böjer huvudet när de ber i församlingen. Även de flesta judar står upp när de ber. Typ vid klagomuren. Det muslimer gör är en falsk fromhet för att de ber utan Guds ande och upprepar samma standardböner hela tiden, precis det Jesus sade att vi ska undvika (så som hedningarna ber som tror att de blir bönhörda för de många orden skull = att upprepa samma bön hela tiden). Så inte heller muslimer kan hävda att de gör Guds vilja när ni ber namngivna obligatoriska böner vid bestämda tidpunkter, inte om ni anser att Jesus är en profet, han som sa att Gud vill att vi tillber i ande och sanning, vilket inte är att "be ärligt" som du trodde.
Citera
2018-12-28, 06:11
Medlem
Citat:
Hur kan du veta hur kristna ber? De ber inte offentligt, det är haram för dem!
En kristen ber i ensamhet på sin kammare till Gud!
Muhammedanen ber på kommando och offentligt!
Citera
2018-12-28, 07:01
Medlem
Citat:
Det muslimer gör är en falsk fromhet för att de ber utan Guds ande och upprepar samma standardböner hela tiden, precis det Jesus sade att vi ska undvika (så som hedningarna ber som tror att de blir bönhörda för de många orden skull = att upprepa samma bön hela tiden). Så inte heller muslimer kan hävda att de gör Guds vilja när ni ber namngivna obligatoriska böner vid bestämda tidpunkter, inte om ni anser att Jesus är en profet, han som sa att Gud vill att vi tillber i ande och sanning, vilket inte är att "be ärligt" som du trodde.
du har inte mycket koll på muslimers böner så du kanske ska vara försiktigare med dina definitiva uttalanden.
Muslimer ber surat al fatiha, men i våra böner går vi också ner på knä, ber med pannan, ansiktet mot marken och ber då våra personliga böner. Vi ber inte bara de obligatoriska bönerna utan även frivilliga. Dessutom gör vi dua. Så kommunikationen med Allah sker ju inte bara på det sätt du tror.

Som muslim ska man inte heller göra saker för att visa upp sig för andra. Alltså syftet ska inte vara att andra ser ens goda handlingar.
Jag vet inte varför du drar paralleller till hedningar i var och varannat inlägg du gör? Det är ju som ett skämt eftersom avguderi är den största synden i islam. Avgudadyrkan gör att du lämnar islam.
Citera
2018-12-28, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Hur kan du veta hur kristna ber? De ber inte offentligt, det är haram för dem!
En kristen ber i ensamhet på sin kammare till Gud!
Muhammedanen ber på kommando och offentligt!
därför att jag har varit i många kyrkor innan jag blev muslim.
Vet du hur kristna ber? Berätta! Hur gör dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in