2014-10-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Om man tror på att allt i Bibeln som inte Jesus upphävde fortfarande gäller, är det ju lätt att argumentera att Bibeln kräver dödsstraff för homosexualitet och hädande. Två brott som, pga att vi följde kristendomen, bestraffades med döden även i Sverige. (http://www.rfsl.se/?p=413, http://blogg.vk.se/hakan-rombe-pensionar-storuman/2011/08/17/religios-terrorism/)

Detta är fundamentalistisk kristendom. Jämför med fundamentalistisk islam.

Men enligt kristna är avrättningar i kristna länder inte pga kristendom, medan däremot avrättningar i muslimska länder är pga islam. Hur vill ni ha det? Kristna=goda och muslimer=onda? Ja det är ju en enkel lösning förvisso, men jag tycker man bör ha lite än så att komma med.

Nej det är inte fundamentalistisk kristendom eftersom kristendomen inte bestraffar äktenskapsbrott med döden. Vilket jag redan förklarat: (FB) Jesus var Profet och muslim

Du kan inte beskylla kristendomen för något den inte förespråkar eller uppmanar till. Kristendomen säger tydligt på minst 100 ställen att man inte får döda och såvitt jag vet har jag aldrig ens läst på ett enda ställe i bibeln där det uppmanas till våld.

Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag har för mig att Gud har lagt alkohol i samma kategori som orent mat. Läs tex domarboken 13:4

Tag dig nu till vara, så att du icke dricker vin eller starka
drycker ej heller äter något orent

I Koranen uppmanas muslimerna att avstå från alkohol. Ja, det stämmer att Koranen säger att alkohol har fördelar, men samtidigt säger den att nackdelarna är större, därför har den förbjudits.
Nej. Ge upp diskussionen. Jesus är fri från synd och han drack vin, alltså är det inte syndigt att dricka vin.

Vi har redan diskuterat det en gång, svara på texterna istället för gå tillbaka och upprepa samma sak för nya personer i tråden för att försöka lura dom.
Sista styckena i bägge länkarna:
(FB) Jesus var Profet och muslim & (FB) Jesus var Profet och muslim
Citera
2014-10-16, 16:44
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Men vad fan, blir så jävla trött på er människor och ni "religösa" människor.
Ismail, sluta ljug och sluta citera saker för att bevisa din poäng som är FEL.

Det du citerar är från Simsons födelse

Simsons födelse
13.1Israeliterna gjorde åter det som var ont i Herrens ögon, och Herren gav dem i filisteernas våld i fyrtio år.
2Det fanns en man i Sora som var av danitisk släkt och hette Manoach. Hans hustru var ofruktsam och hade inga barn.
3Herrens ängel visade sig för henne och sade: ”Du är ofruktsam och har inga barn, men du kommer att bli havande och föda en son.
4Var noga med att inte dricka vin eller starka drycker och att inte äta någonting orent.
5Du skall bli havande och föda en son. Ingen rakkniv får någonsin vidröra hans huvud. Pojken skall vara en Guds nasir redan från moderlivet. Med honom inleds Israels befrielse från filisteerna.”

Detta är med andra ord bara Simsons mamma.

Dom drack ju för fan vin på nattvarden din dumma fan.
Gud kommer att straffa dig Ismail för du far med osanningar...
Ja, jag citerar från Simsons födelse. Har du inte följt diskussionen?

Vad vill domarboken 13:4 berätta för oss? Jag håller med att versen tillhör det gamla testamenten, men tror du inte att versen vill förmedla ett budskap för de kristna?
Citera
2014-10-16, 16:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Läs Bibeln så kommer du att förstå.

Det gäller att komma till insikt om vad för slags varelse vi människor är.
Synden är stor i människan, och det är de syndfulla som styr världen.

Vi som följer Gud, vi som inte syndar, det är inte många som gör det...

Det svarar ju inte på frågan.
Citera
2014-10-16, 16:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vad vill domarboken 13:4 berätta för oss? Jag håller med att versen tillhör det gamla testamenten, men tror du inte att versen vill förmedla ett budskap för de kristna?

Har du inte förstått sammanhanget?
Citera
2014-10-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om det är sant, borde inte troende ha statistiskt sett mer lyckade liv? Varför är det inte så? Varför är ateister i regel mer framstående och lyckade i det världsliga livet?
Det beror på vad man definierar som "lycka". Att ha mycket pengar, stort hus, ekonomiskt oberoende, många tjejer/horor, sprit/knark kan anses som lycka i världen men se vad bibeln säger:

Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon." Allt detta hörde fariseerna, som älskade pengar, och de hånade honom.
Då sade han: "Ni hör till dem som vill framstå som rättfärdiga inför människor, men Gud känner era hjärtan. Ty det som är högt i människors ögon är avskyvärt inför Gud. Lukas 16:13-15

"Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom.
Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen.Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet. 1 Johannesbrevet 2:15-17
"

"Om världen hatar er, skall ni veta att den har hatat mig innan den hatat er. Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag har sagt: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig, skall de också förfölja er. Har de bevarat mitt ord, skall de också bevara ert ord. Men allt detta kommer de att göra mot er för mitt namns skull, därför att de inte känner honom som har sänt mig. Johannes 15:18-21"
Citera
2014-10-16, 16:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ciamara
Det beror på vad man definierar som "lycka". Att ha mycket pengar, stort hus, ekonomiskt oberoende, många tjejer/horor, sprit/knark kan anses som lycka i världen

Om du tar bort hororna, och knarket och lägger till "kärlek" på listan så låter den ganska bra tycker jag.

För övrigt så stod det "lyckade liv" INTE "lyckliga liv". Men det kanske passerade dig förbi?

Citat:
men se vad bibeln säger:

Och vad bibeln säger är lycka är relevant på vilket sätt? Jag trodde lycka var något man kände och inte något som en bok berättade åt en?
Citera
2014-10-16, 17:09
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Har inte Bibeln fördömt alkohol på flera ställen? Har inte Bibeln sagt att Kungar inte får dricka vin? Var Jesus inte en kung så som det står i Bibeln? Hur förklarar du det?

Vad jag vet så finns det inga sådana förbud, nej? Förstår inte riktigt vad det har för relevans i det här sammanhanget heller? Antingen så drack ju Jesus eller så gjorde han det inte. Att du tycker att han inte borde ha gjort det framgår ju tydligt.

Citat:
Okej, så du har bra koll på bibeln och du säger att du vet att bibeln innehåller motsägelser. Hur kan det komma sig att en gudomligt uppenbarad skrift innehåller motsägelser? Tycker du inte att detta är ett tecken på att bibeln har blivit förvanskad? Hur kan du annars förklara dessa motsägelser i Bibeln?

Jag antar att du avser att ha någon slags kommunikation med mig, så varför svarar du inte på det jag skriver? Jag förklarade ju för dig att det kvittar vad man har för bibelsyn, oavsett om man betraktar bibeln som helig skrift eller inte så måste man dra slutsatsen att Jesus med största sannolikhet drack alkohol. Allt tyder på det.
Citera
2014-10-16, 17:14
Medlem
andesrs avatar
Citat:

Givetvis vill den inte förmedla någon slags normativ morallag. Om man läser bibeln och kommer fram till det så har man ju radikalt missuppfattat bibelns budskap.

Ett lösryckt citat, från en person till en annan, i en specifik religiös kontext som inte längre existerar. Vad för budskap tänker du att versen vill förmedla? Att kristna inte skall dricka alkohol? Hur får du ihop det?
Citera
2014-10-16, 17:18
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Givetvis vill den inte förmedla någon slags normativ morallag. Om man läser bibeln och kommer fram till det så har man ju radikalt missuppfattat bibelns budskap.

Ett lösryckt citat, från en person till en annan, i en specifik religiös kontext som inte längre existerar. Vad för budskap tänker du att versen vill förmedla? Att kristna inte skall dricka alkohol? Hur får du ihop det?

Jag tycker faktist bibeln faktist motsäger sig när det gäller alkohol och griskött eller är det dom kristna som bara vill underlätta för sig själva
Citera
2014-10-16, 17:19
Medlem
tarek90s avatar
Citat:

dubbelpost
Citera
2014-10-16, 17:20
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Jag tycker faktist bibeln faktist motsäger sig när det gäller alkohol och griskött eller är det dom kristna som bara vill underlätta för sig själva

Jag är av hela mitt hjärta och själ djupt förvånad att du uppfattar det så.
Citera
2014-10-16, 17:22
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Jag är av hela mitt hjärta och själ djupt förvånad att du uppfattar det så.

I ena versen uppmanar jesus människor att dricka i andra verser säger han "berusa er inte med alkohol"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in