• 1
  • 2
2014-10-10, 18:05
Medlem
Corkentelliss avatar
Alla har säkert hört att vissa svenskar uttalar ord innehållandes i, som om det nästan var ett j med i leken. Som till exempel om de ska säga att "du är fin" så blir det mer som "du är fijn" eller till och med som om hela bokstaven i ersätts med ett j, d.v.s. "du är fjn" eller att "vj ska äta fjkon"

När man diskuterar detta med folk så hör man ofta att det ska ha någon dialektal koppling till vissa delar av Stockholm, men jag tror inte att det stämmer. Detta kan man nämligen höra även på västkusten och i vissa fall även i Skåne och säkert på fler ställen. Jag tror snarare att det skulle kunna ha en koppling till ekonomisk klass. Jag tror definitivt fler med övre medel- eller överklassbakgrund har detta j-uttal på sina i:n än folk från t.ex. arbetarklassen.

Vad tror ni? Någon som sitter inne med fakta om detta språkliga fenomen, eller har egna teorier?
Citera
2014-10-10, 18:12
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corkentellis
Alla har säkert hört att vissa svenskar uttalar ord innehållandes i, som om det nästan var ett j med i leken. Som till exempel om de ska säga att "du är fin" så blir det mer som "du är fijn" eller till och med som om hela bokstaven i ersätts med ett j, d.v.s. "du är fjn" eller att "vj ska äta fjkon"

När man diskuterar detta med folk så hör man ofta att det ska ha någon dialektal koppling till vissa delar av Stockholm, men jag tror inte att det stämmer. Detta kan man nämligen höra även på västkusten och i vissa fall även i Skåne och säkert på fler ställen. Jag tror snarare att det skulle kunna ha en koppling till ekonomisk klass. Jag tror definitivt fler med övre medel- eller överklassbakgrund har detta j-uttal på sina i:n än folk från t.ex. arbetarklassen.

Vad tror ni? Någon som sitter inne med fakta om detta språkliga fenomen, eller har egna teorier?

Känner igen fenomenet och det är överklassrelaterat, sedan finns det folk som inte är överklass men som gärna vill vara det och därför förändrar sin vokabulär i detta och flera andra fall.

Riktigt patetiskt att höra "i" som blir "j" samtidigt som näsan pekar upp i vädret.

Tror det ofta handlar om personer som vill vara förmer vanliga människor.
Citera
2014-10-10, 18:42
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Någon som sitter inne med fakta om detta språkliga fenomen, eller har egna teorier?
Det är inte lätt att veta exakt vad du menar men jag gissar att det är vanliga "lidingö-in" det handlar om?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Viby-i
Citera
2014-10-10, 18:58
Medlem
Det finns två saker TS skulle kunna syfta på. Dels Viby- och Lidingö-i. Dels fenomenet att /i/ i de flesta former av centralsvenska tenderar att bli en diftong. /i/ uttalas alltså ofta [ij]. Samma sak gäller /y/ som ofta uttalas [yj].
Citera
2014-10-10, 19:57
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Dels fenomenet att /i/ i de flesta former av centralsvenska tenderar att bli en diftong. /i/ uttalas alltså ofta [ij]. Samma sak gäller /y/ som ofta uttalas [yj].
Fast då finns ju ingen överklasskoppling likt den TS talar om.
Citera
2014-10-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det är inte lätt att veta exakt vad du menar men jag gissar att det är vanliga "lidingö-in" det handlar om?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Viby-i

Fast går man till SAOB så ser man stavningen fijn från 1600-talet. Om den stavningen är en indikation på hur ordet uttalades så är det långt innan Viby-i uppstod i dialekter vilket sägs vara på 1800-talet.
Citera
2014-10-10, 21:24
Medlem
Corkentelliss avatar
Det verkar vara precis dessa Viby-i:n jag syftar på. Wikipedia-artikeln tar även upp kopplingen till ekonomisk klass, som jag for efter.
Citera
2014-10-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Fast då finns ju ingen överklasskoppling likt den TS talar om.
Nej, men vi vet ju inte om TS gör en överklasskoppling till andra uttal också. Att beskriva Lidingö-i:et som ett [j]-uttal känns inte heller självklart.

Redigering: Här ovanför fick vi precis en precisering.
Citera
2014-10-11, 14:25
Bannlyst
Tycker nästan alla svenska (ej nysvenska) unga tjejer här i Stockholm har hakat på den trenden. Tidigare var det överklass, men är numera inget tydligt kännetecken. Var man än är, och det kommer in ett tjejgäng i 15-20-årsåldern pratas det övertydligt om "viij som ska dricka viijn".

När tog "iijandet" över egentligen? Stod och tittade på tyger medan en tjej med dålig mottagning i telefonen försökte förklara var hon var någonstans: "Yjag är på Ohlssons tyyjger. Neyj alltså, Ohlssons tyyyjger. Ohlssons tyyyyyyjger!"
När jag vände mig om hade jag liksom förväntat mig att det skulle vara en tyyjpisk östermalmstjej. Men döm om min förvåning, tjejen som stod och yyjlade var snarare en södermalmstjej med dammiga loppisfynd till kläder.
Citera
2014-10-11, 14:31
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast går man till SAOB så ser man stavningen fijn från 1600-talet. Om den stavningen är en indikation på hur ordet uttalades så är det långt innan Viby-i uppstod i dialekter vilket sägs vara på 1800-talet.
På den tiden stavade man, likt modern nederländska, långa I-ljud som antingen ij eller bara j. Det fanns ännu ingen skillnad mellan I och J. Man skrev iagh när vi tycker det borde vara J istället.
Citera
2014-10-11, 14:43
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Eftersom jag har släkt på Orust och Tjörn samt Lysekil så vet jag därifrån att det inte är överklass, utan det är fiskare och lantbrukare som haft den typen av i. Fredrik Lindström förde fram en teori att detta i:et snappades upp av sommargäster på västkusten. Har inte sett något konkret stöd för det dock av språkforskare.

Frågan är om inte detta är en sen företelse i språket för "överklassen" men i Viiby och västkusten är av längre anor bland icke överklass.
Citera
2014-10-13, 00:13
Medlem
Corkentelliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Frågan är om inte detta är en sen företelse i språket för "överklassen" men i Viiby och västkusten är av längre anor bland icke överklass.

Så är det sannolikt, i så fall!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in