Citat:
Ursprungligen postat av
Corkentellis
Alla har säkert hört att vissa svenskar uttalar ord innehållandes i, som om det nästan var ett j med i leken. Som till exempel om de ska säga att "du är fin" så blir det mer som "du är fijn" eller till och med som om hela bokstaven i ersätts med ett j, d.v.s. "du är fjn" eller att "vj ska äta fjkon"
När man diskuterar detta med folk så hör man ofta att det ska ha någon dialektal koppling till vissa delar av Stockholm, men jag tror inte att det stämmer. Detta kan man nämligen höra även på västkusten och i vissa fall även i Skåne och säkert på fler ställen. Jag tror snarare att det skulle kunna ha en koppling till ekonomisk klass. Jag tror definitivt fler med övre medel- eller överklassbakgrund har detta j-uttal på sina i:n än folk från t.ex. arbetarklassen.
Vad tror ni? Någon som sitter inne med fakta om detta språkliga fenomen, eller har egna teorier?
Känner igen fenomenet och det är överklassrelaterat, sedan finns det folk som inte är överklass men som gärna vill vara det och därför förändrar sin vokabulär i detta och flera andra fall.
Riktigt patetiskt att höra "i" som blir "j" samtidigt som näsan pekar upp i vädret.
Tror det ofta handlar om personer som vill vara förmer vanliga människor.