• 1
  • 2
2014-10-13, 10:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nej, men vi vet ju inte om TS gör en överklasskoppling till andra uttal också. Att beskriva Lidingö-i:et som ett [j]-uttal känns inte heller självklart.
Nej, den friktion som finns i det man allmänt kallar Lidingö-i_et ligger betydligt längre fram i munnen än vad friktionen för j, eller snarare då [ʝ], gör. Det är snarare ett [z]-uttal än ett [ʝ]-uttal.
Citera
2014-10-13, 11:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Eftersom jag har släkt på Orust och Tjörn samt Lysekil så vet jag därifrån att det inte är överklass, utan det är fiskare och lantbrukare som haft den typen av i.
Ja, men det är inte riktigt samma i. Det "trånga" västkust-i:et finns också i en kort version, där förträngningen ligger precis närmast alveolerna, medan tungan sänks betydligt där bakom, så att ljudet får en klang av "surrande" [ɪ] eller till och med nästan [e]. Detta korta trånga i ingår inte alls i "Lidingö-i:et".

Citat:
Fredrik Lindström förde fram en teori att detta i:et snappades upp av sommargäster på västkusten. Har inte sett något konkret stöd för det dock av språkforskare.
Han är inte först med den hypotesen, men det finns ingen anledning till att anta den. "Trånga i:n finns i så många dialekter att det förefaller vara ett fenomen som dyker upp spontant i många sorters svenska. Varför då inte också i Stockholms nordöstra delar och d: o förorter?
Citera
2014-10-14, 01:10
Medlem
Corkentelliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, den friktion som finns i det man allmänt kallar Lidingö-i_et ligger betydligt längre fram i munnen än vad friktionen för j, eller snarare då [ʝ], gör. Det är snarare ett [z]-uttal än ett [ʝ]-uttal.

Det håller jag absolut med om (jag är TS). Jag visste inte hur jag skulle uttrycka det riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in