2014-10-16, 22:26
Citat:
Ursprungligen postat av mikromjuk
Det beror på, vad menar du med medvetande? För mig är medvetandet och "den/det som upplever" samma sak, så då går det inte att uppleva utan medvetande.

Så om man ligger hjärndöd på sjukhuset så upplever man inget? (Kanske är mer en medicinsk fråga)
Citera
2014-10-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Så om man ligger hjärndöd på sjukhuset så upplever man inget? (Kanske är mer en medicinsk fråga)
Vet ej. Jag har ingen erfarenhet av att inte uppleva någonting. Utgår du från att medvetandet är en produkt av hjärnan?
Citera
2014-10-16, 22:43
Citat:
Vet ej. Jag har ingen erfarenhet av att inte uppleva någonting. Utgår du från att medvetandet är en produkt av hjärnan?

Ja.
Citera
2014-10-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ja.
Frågor som utgår från det är inte något jag kan förhålla mig till. Men du har väl redan svaret på din fråga i såna fall?
Citera
2014-10-16, 23:12
Citat:
Frågor som utgår från det är inte något jag kan förhålla mig till. Men du har väl redan svaret på din fråga i såna fall?

Det är det jag inte vet. Känns faktiskt inte speciellt intressant heller.

Så länge man funkar så funkar man ju. Är inte så lätt att filosofera när man drabbas av Alzheimers eller när någon skär huvudet loss för att man gillar nudlar med fläsk.
Citera
2014-10-18, 10:57
Bannlyst
Citat:
Snackar du om entropi-paradoxen nu som Bertrand Russell talade om (tror det var han)?

-------

Tillägg till tråden: My kingdom for a donkey

Nej. Det finns helt enkelt ingen anledning till att något existerar. Trivialt.
Citera
2014-10-18, 11:10
Medlem
Citat:
En teori kan vara att många filosofiskt lagda människor helt enkelt tidigt i sina liv inser att alltet är väldans idiotiskt, varför det på alla sätt och vis är onödigt att uthärda ett liv, varpå de tar livet av sig?

Om de anser att enda anledningen är att göra världen bättre för sina medmänniskor... så kanske de inte orkar leva enkom för det ansvaret.

Frågan är egentligen om ni tror att de bästa filosoferna, de potentiellt bästa filosoferna, helt enkelt tröttnade innan de kom fram ens till startlinjen.

Att bli bland de bästa filosoferna är en process. Det kräver studier och det kräver diskussioner med andra filosofer. Det sker en utveckling.

De personer med den bästa potentialen att bli "världsfilosof" kanske inte ens haft möjlighet att gå i grundskola. Om de är till exempel kvinnor i någon talibanregim. Många av de kända vetenskapsmän och filosofer som levde före västvärldens överflödssamhälle började väl livet som rikemansbarn och hade möjlighet att ägna sig åt det de ägnade sig åt.
Citera
2014-10-19, 16:38
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är väldigt uppenbart för en någorlunda intelligent och ärlig person att livet saknar all metafysisk mening. Det är bara en totalt poänglös dockteater. Sedan är det bara vilken livslust man trots allt har kvar efter denna insikt som avgör huruvida man tar livet av sig eller fortsätter leva. De som tar livet av sig är egentligen bättre än vi som väljer att fortsätta att leva, eftersom de är helt konsekventa.
Är det konstigt att såna tankar får mig att må bättre?
Citera
2014-10-19, 22:43
Medlem
______________felinlägg____________
Citera
2014-10-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Är det konstigt att såna tankar får mig att må bättre?
Nej det är kanske inte så konstigt - för du slipper ju fundera över livet... vilket jag antar är anledningen ..
Citera
2014-10-20, 04:26
Medlem
nemohoezs avatar
Rädslan som drivkraft.
"Viljan" som drivkraft.
Våra kroppar vill överleva.
Hjärnan är en del av kroppen.

Ingen har någonsin sagt att filosofer är modiga.
Det krävs mod för att döda sig själv, om man inte är tragisk.
Och det vill vi väl inte kalla världen.
Som någonting till sin själ fångat av språk.
Citera
2014-10-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemohoez
Rädslan som drivkraft.
"Viljan" som drivkraft.
Våra kroppar vill överleva.
Hjärnan är en del av kroppen.

Ingen har någonsin sagt att filosofer är modiga.
Det krävs mod för att döda sig själv, om man inte är tragisk.
Och det vill vi väl inte kalla världen.
Som någonting till sin själ fångat av språk.
.

.
Vad är det här för nonsens - såna här inlägg är tragiska. Det krävs väl mod att stå emot också, mod att göra något konstruktivt. Mod att se sanningen. Mod att göra något positivt också. Om du inte anser att du själv är en så dålig person att du gör världen en tjänst, så dom slipper dig.
Det är som någon fantasilös idiot som kommit på att "man kan döda sig själv" och inbillar dig att du då uträttar något modigt.
Jag får en känsla av nån pundare/alagare som är en "tappad sug" och tycker synd om sig själv.Och så riktas svärdet mot dig själv istället.
Fegt är det rätta ordet, för den som inte vågar leva. Kanske ditt liv suger, och det är du inte ensam om, men du kan ju istället göra något åt det som "suger ut" .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in