• 1
  • 2
2014-10-09, 20:39
Medlem
Nintis avatar
Jag har börjat med Intermittent Fasting (När man fastar 16 timmar om dagen, jag slutar äta klockan 7 på kvällen och äter mitt första mål mellan 11-12 ungefär.) och jag har läst om det så kallade "fat burning modet" som tydligen ska ta några veckor att uppnå. Då börjar kroppen bränna fett istället för snabba kolhydrater vilket leder till mer viktminskning och eliminering av sötsug och dylikt.

Jag har några frågor till er som kan detta med IF.

1. Hur lång tid tar det att uppnå "fat burning mode"?

2. Hur vet man om det fungerar?

3. Om jag t ex gör IF i två veckor felfritt och sen råkar bryta fastan, kommer "fat burning klockan" att återställas till noll? Alltså har de där två veckorna då varit förgäves? Sen undrar jag också om detta gäller när man har uppnått fat burning mode, om jag sköter mig med fastan i 3 månader och sen råkar bryta fastan, kommer sötsuget tillbaks då och börjar kroppen att bränna fett mindre effektivt sen?

Tacksam för svar.
Citera
2014-10-09, 21:56
Medlem
AquaRegias avatar
Det låter som typiskt trams.
Citera
2014-10-09, 22:11
Medlem
upperkatts avatar
Kroppen fungerar inte så. Bevisbördan ligger på din sida - om du nu verkligen tror på detta får du visa på studier som stämmer med det du skriver.
Tänk på alla miljoner år organismer har utvecklats - och du tror att du ska kunna ändra något så fundamentalt som hur kroppen omvandlar kolhydrater och fett på några veckor? Låter ju väldigt knas.
Citera
2014-10-10, 06:32
Medlem
Nintis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Kroppen fungerar inte så. Bevisbördan ligger på din sida - om du nu verkligen tror på detta får du visa på studier som stämmer med det du skriver.
Tänk på alla miljoner år organismer har utvecklats - och du tror att du ska kunna ändra något så fundamentalt som hur kroppen omvandlar kolhydrater och fett på några veckor? Låter ju väldigt knas.
Jag är inte 100% insatt i IF så därför vet jag t ex inte vad "fat burning mode" heter egentligen så det är svårt att hitta själva studierna. Dock finns det många artiklar skrivna av kunniga personer som själva är erfarna IF:are och jag har fått några studier länkade till mig genom dessa, men jag kommer inte ihåg vart det var någonstans.

Om jag förstått det rätt så funkar det i alla fall så här: Det tar ca 6-8 timmar för kroppen att sluta använda maten som energi eller nått, efter det brukar man normalt sätt äta frukost och då börjar kroppen använda maten som bränsle igen. Detta innebär att med en normal "Three square meals a day" diet så ger man inte kroppen tillräckligt med tid att använda fettet i kroppen som bränsle. Om man inte äter frukost och fastar i 16 timmar (I mitt fall från 7 på kvällen till 11-12 på dagen.) så bränner kroppen mer fett under dessa timmar för att den desperat ska hitta bränsle och när man är tom i magen så finns ingen annan energikälla en fettet på kroppen.

"Fat burning mode" ska tydligen innebära att efter några veckor ungefär så lär sig kroppen bättre att använda fettet i kroppen som bränsle och då efter dessa veckor börjar man bränna ännu mer fett och då ska av någon anledning jag inte minns sötsug och hunger minskas dramatiskt. Detta är jag ganska säker på då jag har läst om hur många som helst som håller med om att deras sockersug och så nästan försvunnit helt efter ett tag och eftersom att IF är helt gratis att göra och det är ingen som tjänar på att ljuga om att det fungerar magiskt så tror jag på detta.

Nu när IF har blivit så stort och att så många håller med om att fungerar bra så ser jag ingen anledning till att det skulle vara skitsnack, dessutom när man som sagt, inte kan tjäna pengar på själva metoden (Förutom att skriva böcker och artiklar om det, men man måste ju inte köpa böcker för att kunna använda sig av IF, jag har bara läst på online och jag har aldrig betalat för en IF plan eftersom att det är ganska simpelt att förstå.).

EDIT: Jag glömde tillägga att en av de evolutionära argumenten är att det var sånt här ätningsmönster våra förfäder hade eftersom att de inte hade tillgång till mat 24/7 som vi har idag och att våra kroppar faktiskt är utvecklade att inte äta hela dagen lång.
Senast redigerad av Ninti 2014-10-10 kl. 06:34.
Citera
2014-10-10, 07:21
Medlem
Hehe, detta är faktiskt rent trams. Du kan ju söka på "periodisk fasta", låter som det är samma upplägg.
Dock stämmer inte dina påståenden om att det skulle vara några större relevanta fördelar som en ökad fettförlust. Kroppen lagrar ju maten du äter och använder den när den behövs.
Jag kan inte se några fördelar med ditt upplägg. Ät som det passar dig så kommer du må som bäst och då är det enklare för dig att anpassa din kalorinivå så att du får en trivsam figur.

Lägger vi till denna dieten på min lista så har det säkert kommit ett 100 tal olika dieter sen jag började träna. Många med exakt samma fördelar som denna dieten.

Sen så borde det vara förbjudet att använda argument som "våra förfäder gjorde si och så" i denna delen av forumet. Det är så oseriöst. Jag hoppas du slipper få några sådana tramskommentarer som svar nu när du har nämnt ämnet.
Citera
2014-10-10, 07:58
Medlem
super86s avatar
Anledningen till att sötsug avtar är att du inte toppar ditt blodsocker med onödiga kolhydrater och socker. Det många gör på kvällarna är att de proppar i sig skit vilket toppar nivåerna som sen till morgonkvisten rasar nivåerna och då blir man hungrig och får ett sug efter något ätbart.

Så fungerar det med allt, du äter mat eller ämnen som toppar nivåerna i kroppen tillfälligt, när de faller uppstår sötsuget. Det optimala är att ständigt hålla en jämn nivå i kroppen för att varken få toppar eller dalar, det är då sötsug uteblir och kroppen av vänder sig av de resurser den har.
Citera
2014-10-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninti
ag glömde tillägga att en av de evolutionära argumenten är att det var sånt här ätningsmönster våra förfäder hade eftersom att de inte hade tillgång till mat 24/7 som vi har idag och att våra kroppar faktiskt är utvecklade att inte äta hela dagen lång.
text.
Fast vad skulle kroppen tjäna på att göra av med sina energireserver snabbare ifall det är mat brist? Det logiska vore ju att det blev tvärt om det var så, så det är ett ganska uselt argument.

Jag levde på endast en måltid om dagen i ungefär ett år en gång. Man kan få många positiva hälsoeffekter, tandhälsa, insulinkänslighet, viktnergång genom att man äter mindre, utseende förändringar. För vart fettet försvinner är nog den stora skillnaden här, det är enklare att få bort fett från ställen som t.ex. buken ifall man har ett långt förbränningsfönster.

Men allt om att öka fettförbränningen är egentligen trams. Visst kan man påverka kroppens förbränning åt båda hållen, men det är ganska svårt att få en effekt på mer än ~5-10% utan mediciner av något slag. Fanns det en bra genväg till att bli smal skulle ganska få människor vara överviktiga. Värt att komma ihåg detta.
Citera
2014-10-11, 17:37
Medlem
Bookhouses avatar
Det finns faktiskt en del atleter och andra kunniga inom fitness som säger att det är enklare att ligga på en låg kroppsfettt nivå får, mer energi och utan att räkna kalorier. Det betyder att man kan käka glass varje dag. Här är en av få riktiga studier på ämnet http://www.lift-heavy.com/intermittent-fasting/

Som med det mesta inom kost så tror jag att det är individuellt hur effektivt det är.
Jag tror inte att man bara avvisa periodisk fasta som trams pga av gammal kunskap. Då hade vi aldrig gjort nya upptäckter.
Senast redigerad av Bookhouse 2014-10-11 kl. 17:55.
Citera
2014-10-11, 17:42
Medlem
Bookhouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Fast vad skulle kroppen tjäna på att göra av med sina energireserver snabbare ifall det är mat brist? Det logiska vore ju att det blev tvärt om det var så, så det är ett ganska uselt argument.

Jag levde på endast en måltid om dagen i ungefär ett år en gång. Man kan få många positiva hälsoeffekter, tandhälsa, insulinkänslighet, viktnergång genom att man äter mindre, utseende förändringar. För vart fettet försvinner är nog den stora skillnaden här, det är enklare att få bort fett från ställen som t.ex. buken ifall man har ett långt förbränningsfönster.

Men allt om att öka fettförbränningen är egentligen trams. Visst kan man påverka kroppens förbränning åt båda hållen, men det är ganska svårt att få en effekt på mer än ~5-10% utan mediciner av något slag. Fanns det en bra genväg till att bli smal skulle ganska få människor vara överviktiga. Värt att komma ihåg detta.

Om man nu kan få upp till 10% ökning av förbränning så gör det stor skillnad. Det är ju som att knapra clenbuterol utan sidoeffekterna. Och det finns flera bra sätt att gå ner i vikt, bli mer muskulös få mindre kroppsfett. Det är bara det att det krävs disciplin. Samma sak med periodisk fasta. det är inte så enkelt att hålla sig till ett 8 timmars fönster dag in och dag ut.
Citera
2014-10-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bookhouse
Det finns faktiskt en del atleter och andra kunniga inom fitness som säger att det är enklare att ligga på en låg kroppsfettt nivå får, mer energi och utan att räkna kalorier. Det betyder att man kan käka glass varje dag. Här är en av få riktiga studier på ämnet http://www.lift-heavy.com/intermittent-fasting/

Som med det mesta inom kost så tror jag att det är individuellt hur effektivt det är.

Jag kan tycka att dessa individer är proffs på nutrition. De har säkert minst 10 års erfarenhet av näringslära. Jag har inte 10 år än, men jag kan säga att jag tycker kost är jättelätt. Men så har jag levt efter kaloriprincipen i 6 år. De råden proffsen ger är ju inget som fungerar på Bengt som precis börjat träna. Men jag håller med om att det är enklare att hålla en låg kroppsprocent pga av att det är så enkelt att se förändringar i fettlagringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bookhouse
Om man nu kan få upp till 10% ökning av förbränning så gör det stor skillnad. Det är ju som att knapra clenbuterol utan sidoeffekterna. Och det finns flera bra sätt att gå ner i vikt, bli mer muskulös få mindre kroppsfett. Det är bara det att det krävs disciplin. Samma sak med periodisk fasta. det är inte så enkelt att hålla sig till ett 8 timmars fönster dag in och dag ut.

Kan inte alls hålla med. Det ger ingen fördel att kämpa efter att nå 5-10% eftersom uppoffringarna man måste göra är desto större. Varför ska man slita som ett djur en dag för att få 5-10% extra när man istället bara kan köra en extra dag och slippa detta extrajobb i 10-20 dagar som 5-10% skulle inneburit?
Citera
2014-10-11, 18:44
Medlem
Bookhouses avatar
Jag förstod inte riktigt ditt sista inlägg MRZnr1.

Om man nu kunde uppnå 10% extra förbränning av periodisk fasta så är det det inte värt uppoffringarna? Och de extra 10 kan man ändå uppnå med en extra träningsdag? Tolkade jag det rätt?

Vad menade du med extrajobb 10-20 dagar i veckan. Att man fastar de dagarna?

.
Citera
2014-10-11, 19:07
Medlem
Bookhouses avatar
En sak som jag inte tycker om med det här sättet att ätt äta är att jag känner mig nästan tvungen att anpassa min träning någonstans till "ätfönstret". Vill du träna på morgonen så känns det inget vidare att lyfta tungt eller boxas intensivt utan att ha något protein eller kolhydrat intag innan. Träna sent på kvällen utan att kunna äta protein efter känns heller inte bra. Men det är bara min uppfattning. man kan så klart trycka i sig olika aminosyror innan och efter träningen som knappt innehåller några kalorier men jag är inte intresserad av att ta fler tillskott än protein och vitaminer.
Senast redigerad av Bookhouse 2014-10-11 kl. 19:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in