Citat:
Ursprungligen postat av
upperkatt
Kroppen fungerar inte så. Bevisbördan ligger på din sida - om du nu verkligen tror på detta får du visa på studier som stämmer med det du skriver.
Tänk på alla miljoner år organismer har utvecklats - och du tror att du ska kunna ändra något så fundamentalt som hur kroppen omvandlar kolhydrater och fett på några veckor? Låter ju väldigt knas.
Jag är inte 100% insatt i IF så därför vet jag t ex inte vad "fat burning mode" heter egentligen så det är svårt att hitta själva studierna. Dock finns det många artiklar skrivna av kunniga personer som själva är erfarna IF:are och jag har fått några studier länkade till mig genom dessa, men jag kommer inte ihåg vart det var någonstans.
Om jag förstått det rätt så funkar det i alla fall så här: Det tar ca 6-8 timmar för kroppen att sluta använda maten som energi eller nått, efter det brukar man normalt sätt äta frukost och då börjar kroppen använda maten som bränsle igen. Detta innebär att med en normal "Three square meals a day" diet så ger man inte kroppen tillräckligt med tid att använda fettet i kroppen som bränsle. Om man inte äter frukost och fastar i 16 timmar (I mitt fall från 7 på kvällen till 11-12 på dagen.) så bränner kroppen mer fett under dessa timmar för att den desperat ska hitta bränsle och när man är tom i magen så finns ingen annan energikälla en fettet på kroppen.
"Fat burning mode" ska tydligen innebära att efter några veckor ungefär så lär sig kroppen bättre att använda fettet i kroppen som bränsle och då efter dessa veckor börjar man bränna ännu mer fett och då ska av någon anledning jag inte minns sötsug och hunger minskas dramatiskt. Detta är jag ganska säker på då jag har läst om hur många som helst som håller med om att deras sockersug och så nästan försvunnit helt efter ett tag och eftersom att IF är helt gratis att göra och det är ingen som tjänar på att ljuga om att det fungerar magiskt så tror jag på detta.
Nu när IF har blivit så stort och att så många håller med om att fungerar bra så ser jag ingen anledning till att det skulle vara skitsnack, dessutom när man som sagt, inte kan tjäna pengar på själva metoden (Förutom att skriva böcker och artiklar om det, men man måste ju inte köpa böcker för att kunna använda sig av IF, jag har bara läst på online och jag har aldrig betalat för en IF plan eftersom att det är ganska simpelt att förstå.).
EDIT: Jag glömde tillägga att en av de evolutionära argumenten är att det var sånt här ätningsmönster våra förfäder hade eftersom att de inte hade tillgång till mat 24/7 som vi har idag och att våra kroppar faktiskt är utvecklade att inte äta hela dagen lång.