2016-06-03, 15:54
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
"Folkkär" är i mediakretsar lika missbrukat som "-stjärna", "kränkt", "värdegrund" och "ansvar" så om Freddie var folkkär får det stå för Hipsterbladet.

Original eller kultfigur stämmer nog bättre på Freddie.

Tack för infon hoaxgammon!

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vi slapp i alla fall läsa: "Freddie Wading, känd från Så mycket bättre har avlidit". Men trist att hans musik inte fick en ny publik (som förvisso är dum i huvudet, men ändå)...

Håller med er båda. Mycket tråkigt att Freddie gått bort, han var en av det där fåtalet med såväl musikalisk talang som konstnärlig integritet. De växer inte på träd numera. Folkkär var han dock, av ovan nämnda skäl, absolut inte.

Jag såg Waddling senast i samband med att fläskkvartetten släppte "fire, fire", så det är ju några år sedan. Freddie satt på en stol och stirrade ner i golvet under större delen av konserten, men jävlar vad bra det var!
Citera
2016-06-03, 16:06
Medlem
kostymnisses avatar
Verkligen tråkigt, en stor artist och en fantastisk röst ytterligare som lämnat oss.

Han har verkligen verkat sanslöst nere sedan husbranden vilket man kan förstå men det är ändå ett tragiskt besked, 64 är ju faktiskt ingen ålder. Var det hans KOL om till slut gjorde att han inte orkade mer? Det är ju en av de värsta sjukdomarna som finns att dö i. Hans musik finns iaf kvar och den fortsätter jag lyssna på.
Citera
2016-06-03, 16:18
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vi slapp i alla fall läsa: "Freddie Wading, känd från Så mycket bättre, har avlidit". Men trist att hans musik inte fick en ny publik (som förvisso är dum i huvudet, men ändå)...

Jag var inget särskilt fan av Freddie men då och då lyssnade jag på hans musik så på Flashback finns det nog några tusen som bättre kan analysera hans konstnärliga gärning men det var nog lika bra att han slapp uppleva hur Sexpressen och Achtungbladet skitnödigt försökte pressa ur Freddiehyllningar ur Zara Larsson, Maskinen, Carola, Sonic Syndicate, Linda Pira, Frans, Eric Saade eller Icona Pop eller de där artisterna som kidsen gillar.

Tänk er en tillgjort bajsnödig Zara Larsson som pliktskyldigt försöker svamla ihop något om Freddies KOL och låtsasfeminism samtidigt som hon himlar med ögonen, Markus Larssons intervjumikrofon lägger av på grund av all handsvett när han pressar Zara på ännu en anledning till varför Freddie var viktig för tjejer i åldrarna 14 till 18 som gillar Instagramuppdateringar om söta stringtrosor med "Hello Kitty" på. Sedan tänker hon till för mycket och lokalen fylls av rök som luktar bränd kork.

Det ska jag fan skriva en punklåt om en dag. "Dagen då Zara tog eld".
Citera
2016-06-03, 16:19
Medlem
styrlunds avatar
Ska vi gissa på opiater...
Citera
2016-06-03, 17:27
Medlem
fulnicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansBalkong
Vilket sorgligt år för musiken, nu senast Freddie Wadling, kanske en doldis jämfört med Bowie och Prince, men hans vikt för den svenska musikscenen kan omöjligt underskattas. Någon sade att vi alla föds som original, men dör som kopior, detta stämmer inte vad gällde Freddie, han var original fram till slutet, en särling inom svensk musik, eklektiskt som få och med en röst som berörde. Att lägga in en låt från senast plattan (har du inte redan gjort det så gör det nu) vore ett självklart val, men det tänker jag högaktningsfullt skita i och inställer blir det "We are the freaks' med Cortex, som är mest personlig för mig.

Tyvärr går den inte att spela upp på YouTube (som för övrigt bara blir sämre och sämre), men letade upp en länk till er i alla fall. Och till alla er hatare vare sig det rör röst, musikproduktion, personlighet eller utseende, varsågod och tyck så, det är er smak (eller brist därpå) men ni har inget att vinna på att uttrycka detta utom mitt fulla förakt.

Vila i fred, väl medveten om att din influens på Svenska musikscenen kommer leva länge än!

http://app.musicme.com/artist/freddie-wadling/video/cortex-we-are-the-freaks-4C63587149325656486145

"We are the freaks" är vad jag också lyssnar på.
Finns en bra video på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=LcXqI2VVHaE
Citera
2016-06-03, 17:33
Medlem
fulnicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Vi vet båda att de gör det för klick, vilket är rätt äckligt. Men, det påverkar inte oss som redan var frälsta av hans musik. Jag känner en tacksamhet att han inte hann vara med i "Så mycket bättre", inte ett program jag tycker klär någon som är en gammal punkhjälte, som att se Thåström ställa upp.

Håller med helt och hållet. Ville kräkas när Olle Ljungström förvandlades till folkkär från den där knarkar'n.
Tyvärr så blir jag inte förvånad om Thåström dyker upp i programmet så småningom.
Citera
2016-06-03, 18:02
Medlem
emma80s avatar
Hastigt sjukdomsförlopp, men dog lugnt och utan smärta.
Om man ska slå ihop lite av vad två av hans vänner har sagt.

Öberg berättar om den sista tiden.

– Jag har varit med honom de senaste dagarna. Jag har varit i Göteborg. Efter att han blev sjuk har jag varit med honom på sjukhuset och när han dog. Hans fru Bella var där hela tiden och jag var där de sista dagarna, säger Öberg.

– Han dog lugnt och utan smärta. Jag vill inte gå in på detaljer, fortsätter Öberg.

Ett av Freddie Wadlings största fans Charlott Stenberg, som är administratör för hans Facebooksida, skrev:

”Det är med ett hjärta fyllt av sorg som jag tyvärr måste meddela att Freddie Wadling, efter ett hastigt sjukdomsförlopp, avled igår den 2 juni. Freddie blev 64 år”.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article22939325.ab
Citera
2016-06-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannestunga
Skulle börja spela in nästa fredag så det är ju brådis i produktionen...
Hoppas att dom låter han vara med på något sätt i programmet.
Citera
2016-06-03, 19:02
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Om han inte hade fortsatt med sitt kreativa arbete så hade han ändå blivit försörjd av staten eftersom han var multisjuk. Fanns knappast något annat arbete han kunde utföra med sin dåliga hälsa.
Nej precis. Nu kan iaf alla som tyngts av denna "samhällsekonomiska börda" pusta ut.

För egen del tror jag väl knappast att han hade gjort några fler stordåd, och det var ju ingen kärnfrisk person som dog knall och fall. Hans bidrag till den svenska musiken återfinns enligt min mening främst i produktionerna på 80-talet.
Citera
2016-06-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasseD
Har du hört skiten han skapat? Skam att staten avlönade denna människa!

Tråkigt när.folk ska behöva dö, men hans musik är värdelös!
Jag avlönar hellre honom med mina skattepengar än att finansiera alla dessa rotavdrag på Karlaplan....
Citera
2016-06-03, 19:20
Medlem
jannestungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GimPher
Hoppas att dom låter han vara med på något sätt i programmet.
Jag tror att det blir ett program utan ny deltagare, de hinner inte. Istället finns han med och alla sjunger hyllningssånger. Det kan bli värsta pekoralen, eller succé...
Citera
2016-06-03, 19:37
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag har inte hunnit läsa allas poster härinne om honom och vill först och främst skriva att det är sjukt tråkigt att Freddie gått hädan.
En liten grej jag har som minne (kan vara helt fel, därför jag undrar här) var att han käkade arsenik tills han upplevde världen som blå och då la han av? Finns det någon sanning i det?

Ja, det stämmer, om man får tro honom själv.

Från en intervju 2005 i tidskriften Minotauren:

"Jag testade en arsenikfärd en gång. Man vänjer sig vid arsenikdoser under två och en halv månad ungefär. Och sedan kommer man upp i en sådan dos att man får visioner. Blå färger ser jag fortfarande oerhört många nyanser av tack vare det."

I samma intervju berättar han att cannabis botade honom från sju års mutism (psykiskt betingad stumhet), och säger att man ska undvika spikklubba (den hallucinogena växten, inte vapnet). Han pratar också lite om sitt utövande av svart magi, som han dock skurit ned på på senare år (kanske under inflytande av hans hustru, en from mormon). Har för mig att han påstår i Robert Lagerströms biografi Freak att han någon gång lade en förbannelse över en njugg musikrecensent, som sedermera mycket riktigt fick en hjärtinfarkt och dog. Med tanke på vilken schysst kille Freddie verkade vara i övrigt skulle jag tro att han blev ganska ångerfull av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in