2016-06-03, 13:43
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansBalkong
Tyvärr går den inte att spela upp på YouTube (som för övrigt bara blir sämre och sämre), men letade upp en länk till er i alla fall.

Skumt.. Jag spelade den på YouTube för en liten stund sen iallafall. Ett mycket bra val av låt. Tänkte egentligen posta den i mitt förra inlägg, men tänkte att den skulle ändå komma in i tråden förr eller senare.
Citera
2016-06-03, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Tråkigt, hade Freddie diabetes?

Jag är inte förvånad för de senaste åren har han sett riktigt nedkörd ut med käpp, rejält med övervikt och han lät konstant flåsig
. Leif GW Persson är ett under av vighet och spänst jämfört med stackars Freddie.

Tack för det här livet herr Wadling!

Han var multisjuk och hade bland annat KOL. KOL kvävs man av och var orsaken till att han hade svårt att andas och lät flåsig. Han hade också den typiska kroppsbyggnad som KOL-patienter brukar få. Har inte hittat någon info. om att han skulle haft diabetes, men däremot ryggproblem, magbråk och tidigare också cancer.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article16528903.ab

http://www.expressen.se/noje/freddie-stirrar-doden-i-vitogat/

Edit:
I en text från 2005 står att läsa om hans hälsoproblem:

En roll som passar en man som lider av brutet bröstben, dubbelt diskbråck, reumatism, ischias och cancer.

http://www.dt.se/noje/monstret-wadling
Senast redigerad av hoaxgammon 2016-06-03 kl. 14:15.
Citera
2016-06-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Man kan tycka vad man vill om att vissa försörjs av staten. Om nu Wadling gör det är det trots allt inget som stör mig med tanke på denna nations perversa glädje i att ösa skattepengar över folk som inte har i landet att göra ö h t.

Det jag vänder mig emot är den svartvita bilden av Wadling som någon mainstream coversångare. Tycker man det har man helt enkelt inte koll på vad han gjort genom åren och särskilt de tidiga åren.

Radioprogrammet hette Ny Våg f.ö.

Om han inte hade fortsatt med sitt kreativa arbete så hade han ändå blivit försörjd av staten eftersom han var multisjuk. Fanns knappast något annat arbete han kunde utföra med sin dåliga hälsa.
Citera
2016-06-03, 14:19
Medlem
PiusXIIIs avatar
Expressen beskriver honom som "folkkär". Helt sanslöst. Aftonbladet nöjer sig med "kult" vilket faktiskt verkar rimligt i sammanhanget. Vem bli först med att kalla honom för en "ikon"?

Själv har jag inte så bra koll på hans tidigare arbete. När jag har sett honom på TV på senare år tycker jag mest att han suttit på en stol och väst.

Tråkigt dock med hans dåliga hälsa. Han kan knappast ha haft det så värst bra på senare år.
Citera
2016-06-03, 14:23
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Expressen beskriver honom som "folkkär". Helt sanslöst. Aftonbladet nöjer sig med "kult" vilket faktiskt verkar rimligt i sammanhanget. Vem bli först med att kalla honom för en "ikon"?

Själv har jag inte så bra koll på hans tidigare arbete. När jag har sett honom på TV på senare år tycker jag mest att han suttit på en stol och väst.

Tråkigt dock med hans dåliga hälsa. Han kan knappast ha haft det så värst bra på senare år.

Det handlar nog om vilka kretsar en rör sig i. Har en någonsin haft ett intresse för svensk punk, postpunk och vidare så är Freddie en legend. Vad tidningarna kallar honom är inte så intressant, men nog fan visste de flesta på andra sidan 25 vem han var i alla fall.
Citera
2016-06-03, 14:28
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Det handlar nog om vilka kretsar en rör sig i. Har en någonsin haft ett intresse för svensk punk, postpunk och vidare så är Freddie en legend. Vad tidningarna kallar honom är inte så intressant, men nog fan visste de flesta på andra sidan 25 vem han var i alla fall.

Det gör honom inte "folkkär". "Legend" som du skriver är kanske ett mer passande ord.Det var samma sak med Olle Ljungström. Han beskrevs också som "folkkär" vilket jag tycker är trams.

Jag tycker att det är intressant vad tidningarna skriver och hur de blåser upp saker tills orden inte har något värde längre.
Citera
2016-06-03, 14:30
Medlem
bruschens avatar
Citat:

Var han så känd utanför de "invigda"? I kondoleansrutan på Aftonbladet så verkar varannan sörja honom och den andra halvan oroa sig för hur det nu skall gå med "så mycket bättre". För min del tycker jag det är mycket tråkigt att han är borta, men jag är samtidigt glad över att han aldrig var med i "så mycket bättre". Han var mycket svag det sista. Orkar inte sjunga ut och har tappat kraften i rösten som verkligen var hans signum i glansdagarna.
Citera
2016-06-03, 14:31
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det gör honom inte "folkkär". "Legend" som du skriver är kanske ett mer passande ord.Det var samma sak med Olle Ljungström. Han beskrevs också som "folkkär" vilket jag tycker är trams.

Jag tycker att det är intressant vad tidningarna skriver och hur de blåser upp saker tills orden inte har något värde längre.

Vi vet båda att de gör det för klick, vilket är rätt äckligt. Men, det påverkar inte oss som redan var frälsta av hans musik. Jag känner en tacksamhet att han inte hann vara med i "Så mycket bättre", inte ett program jag tycker klär någon som är en gammal punkhjälte, som att se Thåström ställa upp.
Citera
2016-06-03, 14:33
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Var han så känd utanför de "invigda"? I kondoleansrutan på Aftonbladet så verkar varannan sörja honom och den andra halvan oroa sig för hur det nu skall gå med "så mycket bättre". För min del tycker jag det är mycket tråkigt att han är borta, men jag är samtidigt glad över att han aldrig var med i "så mycket bättre". Han var mycket svag det sista. Orkar inte sjunga ut och har tappat kraften i rösten som verkligen var hans signum i glansdagarna.

Nu hann jag svara det andra inlägget, men jag håller dock med dig, även om kanske av olika anledningar, att det är bra att Så mycket bättre aldrig blev av.
Folkkär är väl ett korkat ord i grunden ändå.
Citera
2016-06-03, 14:47
Medlem
Salorms avatar
Jag har inte hunnit läsa allas poster härinne om honom och vill först och främst skriva att det är sjukt tråkigt att Freddie gått hädan.
En liten grej jag har som minne (kan vara helt fel, därför jag undrar här) var att han käkade arsenik tills han upplevde världen som blå och då la han av? Finns det någon sanning i det?
Citera
2016-06-03, 14:53
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Nu hann jag svara det andra inlägget, men jag håller dock med dig, även om kanske av olika anledningar, att det är bra att Så mycket bättre aldrig blev av.
Folkkär är väl ett korkat ord i grunden ändå.

"Folkkär" är i mediakretsar lika missbrukat som "-stjärna", "kränkt", "värdegrund" och "ansvar" så om Freddie var folkkär får det stå för Hipsterbladet.

Original eller kultfigur stämmer nog bättre på Freddie.

Tack för infon hoaxgammon!
Citera
2016-06-03, 15:38
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vi slapp i alla fall läsa: "Freddie Wading, känd från Så mycket bättre, har avlidit". Men trist att hans musik inte fick en ny publik (som förvisso är dum i huvudet, men ändå)...
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2016-06-03 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in